Žluté trabanty dobývají svět: Nejzajímavější fotky z Jižní Ameriky vám přiblíží slasti i strasti expedice

Myslíte si, že trabantem, který má dvoutaktní motor a karosérii celou z plastu, se v dnešní době nedá cestovat? Skupinka dobrodruhů, nadšenců do cestování a hlavně lidí, kteří chtějí překonávat výzvy, se rozhodla dokázat, že to jde. A procestovali v něm už téměř celý svět. Že to vždycky nebyla procházka růžovým sadem vám prozradí i následující fotogalerie z cesty po Jižní Americe.

„Celé to začalo v roce 2006, kdy jsme dostali skvělý nápad: pojedeme Land Roverem do Afriky! Měl jen jednu jedinou maličkou trhlinku – neměli jsme Land Rover. Tak jsme se rozhodli jet trabantem. Proč? Protože jsme na Land Rover neměli, a hlavně proto, že nám říkali, že to nejde. Chtěli jsme ukázat, že to jde. A už jsme u toho zůstali,“ říká Dan Přibáň.

„V roce 2012 jsme dostali další skvělý nápad – přibereme cvoky ze zahraničí. A tak s námi jela polská posádka s jejich miláčkem Fiatem 126p řečeným Maluch s výkonem pouhých 23 koní – o tři méně než má trabant – a zlatým hřebem a největším cvokem byl Slovák Marek Slobodník na Jawě 250. A byl to skvělý nápad, takovou smršť příběhů, průšvihů a nečekaných rozuzlení by člověk v „normální“ sestavě asi nenašel. Stálo to za to!“

Jižní Amerikou od severu k jihu

„O dva roky později, v roce 2014, se tihle dobrodruzi pro změnu rozhodli projet celou Jižní Ameriku. Pět Čechů, dva Poláci a jeden Slovák, 21 124 kilometrů tím nejtěžším a nejkrásnějším, co může Jižní Amerika nabídnout. „Šlo o nejnáročnější cestu, jakou jsme kdy zvládli! Když jsme startovali, sami jsme nevěděli, jestli to půjde, ovšem když se chce, tak to jde!“

Za necelé čtyři měsíce projel cestovatel Dan Přibáň se zbytkem týmu, dvěma trabanty, maličkým polským fiatem a Jawou 250 celou Jižní Ameriku od Guyany až po nejjižnější místo Ameriky dosažitelné autem - radarovou stanici Moat na konci poslední cesty kontinentu – a ještě se dokázali dostat do Buenos Aires.

Nebylo to snadné

„Trabanti zažili už ledasco. Projeli jsme s nimi Hedvábnou stezku, Afriku od severu k jihu - ale Jižní Amerika byla nejtěžší. Třetinu cesty jsme jeli mimo asfalt, občas po cestách, kam se bojí vjet i s náhonem na všechna kola, a další třetinu ve výškách kolem 4000 metrů nad mořem,“ říká Přibáň.

V Brazílii projela výprava nejobtížnější cestu Amazonie - oficiálně uzavřenou silnici napříč deštným pralesem, obávanou BR319. Expedice málem skončila už v první třetině! „Vyrazili jsme po pacifické pláži, udělali chybu a auta nám málem sežral příliv a vlny,“ popisuje Dan největší problém celé cesty. Bylo to poprvé v historii trabantích výprav, kdy mohl tým přijít o svá auta. V peruánských Andách vystoupali dva žlutí trabanti až do výše 4868 m. n. m. – nejvýše, kam kdy vyjelo auto s dvoutaktním motorem! „Když jsme vyjeli nad 4000 metrů poprvé, oslavovali jsme... A pak zvraceli z výškové nemoci.“ Rychlostní rekord na největší solné pláni světa nakonec, dle očekávání, sice nepadl, ale trabanti se projeli po Salaru de Uyuni v pustině Bolívie.

Nenechte si ujít jedinečný film

Už 4. dubna se za účasti několika tvůrců a členů expedice v čele s Danem Přibáňem uskuteční v kině Centrum v Karviné slavnostní předpremiéra filmu Trabantem tam a zase zpátky, kterou jeden z nejznámějších českých cestovatelů současnosti uzavře svou jedenáctiletou cestu kolem světa. Distribuční premiéra ve všech ostatních kinech proběhne 11. dubna.

Dcera Michaely Gemrotové prodělala před narozením krvácení do mozku: Prognóza byla hrozná, ale dělá obrovské pokroky

Dcera Michaely Gemrotové prodělala před narozením krvácení do mozku: Prognóza byla hrozná, ale dělá obrovské pokroky

Související články

Další články