Splašená trsátka z Čech projela Afrikou: Ve stopách Hanzelky a Zikmunda v jednom z nejprimitivnějších aut, jaké kdy bylo vyrobeno

Členové expedice všem pochybovačům dokázali, že i nemožné se může stát skutečností. Stačí jen chtít a jít si za svým cílem.
Zdroj: tamazpet.transtrabant.cz
„Afrika nás pohltila, sežvýkala a vyplivla. Ohromené, odrovnané, odhodlané se vrátit,“ říká Dan Přibáň, velitel výpravyVýchody slunce nad pouštá patří k nezapomenutelným zážitkůmJindy ale bylo nutné dopravit auto blíž civilizaciCesty často vypadaly všelijak+ 6 fotek+ 7 fotek

Dlouhé 3 měsíce na cestách, 14 projetých zemí z toho 12 na africkém kontinentu, 2 trabanty, 2389 spotřebovaných litrů benzinu a 60 litrů dvoutaktního oleje. Na první pohled šílené expedici skupinky dobrodruhů všichni předpovídali krach. Oni však všem dokázali, že i nemožné se může stát skutečností. Stačí jen chtít a jít si za svým cílem. Podívejte se v galerii na ty nejzajímavější fotografie z cesty napříč černým kontinentem.

Lenka Chvostová
Lenka Chvostová 07. 04. 2019 18:00

„Afrika nás pohltila, sežvýkala a vyplivla. Ohromené, odrovnané, odhodlané se vrátit,“ říká Dan Přibáň, velitel výpravy, která se uskutečnila v roce 2009. Její délka až do Kapského Města resp. na Střelkový mys, byla plánována na 20 000 km a dva měsíce.

Posádku expedice tvořili Dan Přibáň (náčelník, řidič a mechanik), Jan Martin Kozel (kameraman), Aleš Jungbauer (bocman), Pavel Šimek (fotograf a řidič) a Klára Handrejchová (produkční a řidička). Jako expediční vozidlo byl použit Trabant 601 Universal (Combi) Egu a druhý Babu v pořizovací hodnotě 6000,- Kč za kus a dalších 60.000,- Kč bylo investováno do jejich opravy a úpravy na cestu.

Proč? Protože to prý nejde.

„Když se do Afriky chystali Hanzelka a Zikmund, řekli jim: ‚Jak chcete jet do Afriky, když jste tam ještě nebyli? To nejde… Vždyť stačí vidět zprávy. Afrika je zlá… Máte na to jiný názor? Vždyť jste tam nikdy nebyli!‘ Proto jsme chtěli ukázat Afriku, jak ji vidíte na vlastní oči, když se do ní ponoříte. Ukázat, jak vidí ona nás. Ukázat, co s vámi udělá,“ říká Přibáň.

Vydali se na cestu, kterou stojí za to podniknout, i když si na ní tolikrát opakovali, už nikdy víc a když, tak ne trabantem. A natočili o tom film. O tom, co obnáší projet černý kontinent ve stopách zapomenutých předchůdců Hanzelky a Zikmunda v jednom z nejprimitivnějších aut, jaká kdy byla vyrobena. Bez příkras, bez scénáře, bez doprovodného štábu v landroverech. Bez jistoty, že dojedou. Jedenáct afrických států, Tunisko, Libye, Egypt, Súdán, Etiopie, Keňa, Tanzanie, Zambie, Botswana, Namibie a JAR.

Nebyla to první ani poslední cesta

V červenci 2007, se „žlutý ďábel“ na cesty za dobrodružstvím vydal poprvé. Za šest týdnů zdolal trabant cestu napříč celou střední Asií dlouhou 15 300 km. O dva roky později následovala Afrika. Na cestu po dalším kontinentu nabírali členové expedice sílu o něco déle, v roce 2012 ale pokořili Jižní Ameriku. A za další tři roky následovala expedice napříč Tichomořím.

V roce 2018 se pak už zocelení dobrodruzi rozhodli napojit na trasu úplně první expedice. Vydali se proto na cestu z Asie domů do Prahy. A vy se teď do kin po celé republice můžete i s celou rodinou vypravit na úplně poslední snímek z této cesty s názvem Trabantem tam a zase zpátky, který cesty trabantů napříč kontinenty uzavírá.

Na návštěvě u Zdeňka Podhůrského: Ze staré ruiny postavil dům, ve kterém jsou trámy z Karlových lázní z 11. století

Na návštěvě u Zdeňka Podhůrského: Ze staré ruiny postavil dům, ve kterém jsou trámy z Karlových lázní z 11. století

Související články

Další články