Jak naučit děti, aby byly rády samy se sebou? Psychoterapeutka vysvětluje, proč by to měly umět

Jak naučit děti, aby byly rády samy se sebou? Psychoterapeutka vysvětluje, proč by to měly umět
Zdroj: Freepik.com

V dospělém životě nás čekají různé překážky a výzvy, které musíme zvládnout. K tomu nám může pomoci zásadní vlastnost, a sice být rádi sami se sebou. Tu je ovšem třeba pěstovat od mala. A co si představit pod tímto pojmem?

Sylvie Samsonová
Sylvie Samsonová 17. 11. 2020 14:00

V naší poradně mnohdy řešíme situace, kdy dospělí neumí být „sami se sebou rádi“. Jsou to případy, kdy se rozejdou s partnerem, umře jim někdo blízký, prostě se na nějaký čas ocitnou sami se sebou. Opravdu velmi často se stává, že lidé tuto náhlou samotu neumějí zpracovat, a pak se uchylují k tomu, že se někdy doslova až „věší“ na svoje kamarády, kamarádky nebo třeba v pozdějším věku i na svoje už dospělé děti. A určitě sami podle sebe víte, že ne vždycky je to tak, že by se vám chtělo stále a dokola poslouchat od lidí z vašeho okolí, já jsem takový chudák, já jsem pořád sám/sama, nikdo na mě nemáte čas…

Jak na to

Jednou ze základních věcí, kterou bychom měli jako rodiče naše děti naučit je tedy být rád sám se sebou. To znamená, že bychom například měli od útlého věku nechat dětem prostor v duchu „nuda je fajn“. Jsou to situace, kdy si hrajete s dítětem, věnujete se mu, a pak už třeba klidně roční dítě necháte 30 minut, ať si najde zábavu samo. Jen monitorujete, aby si přitom neublížilo. Je nesmírně důležité nechávat od malička dítěti „jeho prostor“, možnost objevovat svět, zkoušet různé věci. Jde o to, že se tím učí, krom toho, že poznají mnoho do té doby nepoznaného, i to, že se „zabaví sami se sebou“, že se sebou budou rádi.

Hlídejte online svět

V období, kdy děti objeví sílu tabletů, počítačů atd., je potřeba tento čas korigovat. Jak už jsme zmínili v některém z předchozích článků, děti do 12 let by neměly trávit čas na síti více než hodinu a půl denně, a to prosím počítejme, že je časový „strop“. Je zřejmé, že pokud dětem tuto jejich zálibu omezíte, tak se jim to nebude líbit, což je pochopitelné, ani nám by se to nelíbilo. Ale je to pro jejich rozvoj důležité. Budou se totiž „nudit“, tedy si zdravě budou hledat zábavu a zároveň se budou učit být samy se sebou.

Odložte notebook, mobil

Mnoho dospělých je opravdu až závislých na sociálních sítích, mnohdy si rodiče ani neuvědomují, jak často koukají do notebooku či mobilu, vždyť je to přece „pracovně“. To jistě je, ale na druhé straně, nikdo nejsme otrokem těchto médií. Pamatujte, že děti zrcadlí to, co vidí. Jste jejich vzorem, a i když jim budete vysvětlovat, že teď zrovna na notebooku pracujete, tak oni nechápou a ani nemohou chápat, co tam děláte. Je to pro ně opravdu imaginární, kdybyste vrtali vrtačkou, tak vás vidí, ale představit si, jak tam pracujete, je pro ně velmi nesnadné, proto vám mnohdy v klidu řeknou, že teď budou pracovat oni a pustí si youtube či nějakou hru.

Učte kreativitě

Zadejte dítěti kreativní úkoly, učte je, že je fajn, aby si samo hledalo „svoje projekty“, takže například si může nakreslit, jak by měl vypadat jeho pokojíček, jak ho chce vymalovat, jak přestavět nábytek. Větším dětem můžete dát nějaké „vyšší“ projekty. Například má-li se dítě učit o sudokopytnících, nechte je zpracovat projekt, ať najde obrázky nebo třeba i videa k tomu a ať je sestříhá a připraví pro vás prezentaci, aby vám danou látku vysvětlilo. Pro dítě dostane učení najednou „nový rozměr“. Nejen že je bude bavit, ale zároveň si dítě spoustu z toho, co najde a samo vytvoří, i zapamatuje, všichni přece víme, že nejlépe se naučíme to, co sami někoho učíme.

Základní znalosti

Děti od 10 let by už měly také samy zvládnout dojít na nákup základních potravin, měly by dokázat uvařit snídani či večeři (nic složitého), i to vše mohou a mají dělat samostatně, i to jsou věci, které je vedou k tomu, aby jednou samy se sebou byly spokojené a šťastné.

Čtení pro radost

Posledním bodem, který bych ráda zmínila, je četba. Děti v posledních letech méně a méně čtou, a to je velká škoda. Určitě bych je nenutila číst mnohou povinnou školní literaturu, protože mám za to, že je spousta výrazně užitečnějších děl. Naše velikány by určitě znát měly, ale očekávání, že je tím nadchneme a dovedeme k lásce k četbě, to si opravdu nemyslím. Proto vybírejte dětem knihy na Vánoce, na narozeniny, za vysvědčení… Už od útlého věku můžete dětem pořizovat nejrůznější obrázkové publikace, které si samy mohou prohlížet, číst si je, vyprávět příběhy. Čtení je jeden ze základních nástrojů k psychickému zdraví, určitě tedy neprohloupíte, pokud dítě budete tímto směrem stimulovat.

Sylvie Samsonová se dvanáct let specializuje na práci s dětmi, posledních sedm let je ředitelkou partnerské a rodinné poradny SPOLU v Brně, kde díky unikátnímu systému mediačních technik spolu s neurolingvistickým programováním dosahuje skvělých výsledků v rodinné i párové terapii. Je také autorkou knihy SPOLU partnerský manuál a NAJDU TĚ seznamovací manuál.

Se Sylvií připravujeme poradnu o tom, co vás trápí. Veškeré dotazy i starosti pište na redakce@lifee.cz

Dcera Michaely Gemrotové prodělala před narozením krvácení do mozku: Prognóza byla hrozná, ale dělá obrovské pokroky

Dcera Michaely Gemrotové prodělala před narozením krvácení do mozku: Prognóza byla hrozná, ale dělá obrovské pokroky

Související články

Další články