Den, kdy Praha začala jezdit vpravo: Nacisté u nás chtěli mít pohodlí jako doma

Pro jízdu vlevo byly dříve uzpůsobeny i automobily, které měly volant na druhé straně, než jsme nyní zvyklí
Zdroj: Wikimedia Commons/János Tamás, CC- BY-SA-3.0
Vyhláška o jízdě vpravo ve Velké Praze byla vydaná 24. března a platit začala o dva dny později ve 3 hodiny ráno...Pro jízdu vlevo byly dříve uzpůsobeny i automobily, které měly volant na druhé straně, než jsme nyní zvyklí.Přibližně ve třetině států světa se dodnes jezdí v levém jízdním pruhu. Má to svoje historické opodstatnění. Kočí se mohl v případě napadení z pravé strany lépe ubránit.Němci si s jízdou vlevo nedělali starosti ani při svém vpádu do Československa. Už o dva dny později se jezdilo vpravo všude mimo Prahy.+ 1 fotka+ 2 fotky

Některé „pravdy” jsou tak zažité, že už o nich nikdo ani nepřemýšlí. Jako třeba ta, která hovoří o německém příkazu změnit směr jízdy na silnici, lépe řečeno jízdní pruh. Ano, došlo k tomu po okupaci. A ano, stalo se tak na povel německých okupantů – pro Velkou Prahu platilo datum 26. března ve 3 hodiny ráno. Na druhou stranu by k tomu došlo i bez nich. Možná jen o pár týdnů nebo měsíců později...

Zdeňka Nezbedová
Zdeňka Nezbedová 26. 03. 2021 07:31

Nápad změnit jízdní pruhy tak, aby se po celé Evropě jezdilo jen vpravo a motoristé by se vyhnuli nutnosti zvykat si na jiný způsob řízení při přejezdu hranic, vycházel už z Pařížské úmluvy. Ta byla podepsána v roce 1926 a mimo dalších delegátů ji svými podpisy stvrdili i Čechoslováci. A tak se pomalu všechno začalo připravovat. Slovo pomalu tady má velký význam...

Deset let sem, deset let tam...

Československo o domluvě samozřejmě vědělo, bralo ji na vědomí a souhlasilo s ní, ale to bylo také jediné, co pro její naplnění udělalo. Tedy, přípravy patrně probíhaly, jen realizace se poněkud zasekla. Znovu se o této myšlence a závazku začalo mluvit v roce 1931, a tehdy už byl dokonce stanoven termín, kdy by ke změně mělo dojít. Opět se však nijak nespěchalo. K zavedení pravostranného ježdění po silnici mělo už doopravdy dojít do konce roku 1936. Pět let na takovou změnu mělo stačit. Mělo, ale nestačilo…

Ještě tři roky

Rok 1936 skončil a v Československu se pořád ještě jezdilo vlevo. Dokonce i na konci roku 1937 a i v říjnu dalšího roku se stále ještě nic nedělo. Desátého listopadu padlo, jak se tehdy zdálo, konečné slovo – 1. května 1939 se auta přesunou z levé na pravou stranu vozovky. Jestli by se tak opravdu stalo, se můžeme dnes jen dohadovat. Jak totiž víme, 1. května 1939 už měli Čechoslováci docela jiné starosti – jak ubránit vlastní národ před likvidací. O tomto datu se už vpravo pár týdnů jezdilo. Tak dlouho jsme změnu odkládali, až nám ji museli násilím nařídit okupanti. A najednou to šlo doslova ze dne na den.

Němci jezdí vpravo

K první změně došlo prakticky ihned po vpádu německého vojska na naše území. Šlo o nařízení, které platilo pro celý stát, kromě dopravou nejzatíženějšího hlavního města. Němcům to tak vyhovovalo nejlépe. Přece nebudou přemýšlet o tom, kde mají ve které části „své” říše jezdit. Ostatně v takzvaných Sudetech, tedy na území, které spadlo pod německou správu již dříve, se vpravo už jezdilo. Velká Praha byla ale přece jen o trochu složitější oříšek, ke změně v centru všeho dění došlo až 26. března.

Je lepší jízda vlevo?

Dnes si už jízdu v levém pruhu většina z nás představit neumí, snad jen ti, kteří se častěji zdržovali ve Velké Británii, by měli menší problémy při nutném přizpůsobení se jiným zvykům. Na správný, tedy v tomto případě levý, jízdní pruh bychom si museli dát pozor také v Austrálii, Indii, Japonsku, na Novém Zélandu, na Maltě nebo na Kypru. Celkem se jezdí vlevo na pětatřiceti procentech světových komunikací, což není zase tak málo.

A má to své historické opodstatnění, kterého jsme se my „pravostranní” vlastně vzdali. Jízda po levé straně cesty byla vhodnější pro kočí, kteří mohli čelit případnému napadení. Pokud jeli po levé straně a kdokoliv na ně zaútočil z druhé poloviny cesty, mohli se bránit pravou rukou, což bývá účinnější.

Francouzi byli vpravo první

Jako první začali v Evropě jezdit vpravo Francouzi po Velké francouzské revoluci v roce 1794. Tehdy bylo zkrátka potřeba změnit docela všechno, tak proč ne právě jízdní pruhy?

Později se začaly přidávat i další evropské státy, ale rozhodně to nebylo hned. Třeba takový Island se k tomuto kroku odhodlal až v roce 1968...

Zdroje informací: 

Wikipedia.org: Zavedení pravostranného provozu v Československu

Vyhláška o zavedení jízdy vpravo z 24. března 1939

Bohuš Matuš a jeho o 30 let mladší manželka Lucie: Když jsem Bohuše ukázala poprvé mamince, tak se složila

Bohuš Matuš a jeho o 30 let mladší manželka Lucie: Když jsem Bohuše ukázala poprvé mamince, tak se složila

Související články

Další články