Den, kdy Praha začala jezdit vpravo: Nacisté u nás chtěli mít pohodlí jako doma

Pro jízdu vlevo byly dříve uzpůsobeny i automobily, které měly volant na druhé straně, než jsme nyní zvyklí
Zdroj: Wikimedia Commons/János Tamás, CC- BY-SA-3.0
Vyhláška byla vydaná 24. března a platit začala o dva dny později ve 3 hodiny ráno...Pro jízdu vlevo byly dříve uzpůsobeny i automobily, které měly volant na druhé straně, než jsme nyní zvyklíPřibližně ve třetině států světa se dodnes jezdí v levém jízdním pruhu. Má to svoje historické opodstatněníV sudetech se jezdilo vpravo už od té doby, kdy tady přebrali správu Němci, od 17. března pak na celém území republiky kromě Velké Prahy. Na tu došlo 26. března roku 1939+ 1 fotka+ 2 fotky

Některé „pravdy” jsou tak zažité, že už o nich nikdo ani nepřemýšlí. Jako třeba ta, která hovoří o německém příkazu změnit směr jízdy na silnici, lépe řečeno jízdní pruh. Ano, došlo k tomu po okupaci. A ano, stalo se tak na povel německých okupantů – pro Velkou Prahu platilo datum 26. března ve 3 hodiny ráno. Na druhou stranu by k tomu došlo i bez nich. Možná jen o pár týdnů nebo měsíců později...

Zdeňka Nezbedová
Zdeňka Nezbedová 26. března 2021

Nápad změnit jízdní pruhy tak, aby se po celé Evropě jezdilo jen vpravo a motoristé by se vyhnuli nutnosti zvykat si na jiný způsob řízení při přejezdu hranic, vycházel už z Pařížské úmluvy. Ta byla podepsána v roce 1926 a mimo dalších delegátů ji svými podpisy stvrdili i Čechoslováci. A tak se pomalu všechno začalo připravovat. Slovo pomalu tady má velký význam…

Na některých silnicích vám příliš nepomohou ani perfektní řidičské dovednosti.
Mohlo by Vás zajímat:

Noční můra řidičů: Tohle jsou ty nejděsivější a nejnebezpečnější silnice světa

Deset let sem, deset let tam…

Československo o domluvě samozřejmě vědělo, bralo ji na vědomí a souhlasilo s ní, ale to bylo také jediné, co pro její naplnění udělalo. Tedy, přípravy patrně probíhaly, jen realizace se poněkud zasekla. Znovu se o této myšlence a závazku začalo mluvit v roce 1931, a tehdy už byl dokonce stanoven termín, kdy by ke změně mělo dojít. Opět se však nijak nespěchalo. K zavedení pravostranného ježdění po silnici mělo už doopravdy dojít do konce roku 1936. Pět let na takovou změnu mělo stačit. Mělo, ale nestačilo…

Ještě tři roky

Rok 1936 skončil a v Československu se pořád ještě jezdilo vlevo. Dokonce i na konci roku 1937 a i v říjnu dalšího roku se stále ještě nic nedělo. Desátého listopadu padlo, jak se tehdy zdálo, konečné slovo – 1. května 1939 se auta přesunou z levé na pravou stranu vozovky. Jestli by se tak opravdu stalo, se můžeme dnes jen dohadovat. Jak totiž víme, 1. května 1939 už měli Čechoslováci docela jiné starosti – jak ubránit vlastní národ před likvidací. O tomto datu se už vpravo pár týdnů jezdilo. Tak dlouho jsme změnu odkládali, až nám ji museli násilím nařídit okupanti. A najednou to šlo doslova ze dne na den.

Vězeň číslo 35 132: Josef Čapek prožil celou válku v koncentračních táborech
Mohlo by Vás zajímat:

Vězeň číslo 35 132: Josef Čapek prožil celou válku v koncentračních táborech

Němci jezdí vpravo

K první změně došlo prakticky ihned po vpádu německého vojska na naše území. Šlo o nařízení, které platilo pro celý stát, kromě dopravou nejzatíženějšího hlavního města. Němcům to tak vyhovovalo nejlépe. Přece nebudou přemýšlet o tom, kde mají ve které části „své” říše jezdit. Ostatně v takzvaných Sudetech, tedy na území, které spadlo pod německou správu již dříve, se vpravo už jezdilo. Velká Praha byla ale přece jen o trochu složitější oříšek, ke změně v centru všeho dění došlo až 26. března.

Je lepší jízda vlevo?

Dnes si už jízdu v levém pruhu většina z nás představit neumí, snad jen ti, kteří se častěji zdržovali ve Velké Británii, by měli menší problémy při nutném přizpůsobení se jiným zvykům. Na správný, tedy v tomto případě levý, jízdní pruh bychom si museli dát pozor také v Austrálii, Indii, Japonsku, na Novém Zélandu, na Maltě nebo na Kypru. Celkem se jezdí vlevo na pětatřiceti procentech světových komunikací, což není zase tak málo.

A má to své historické opodstatnění, kterého jsme se my „pravostranní” vlastně vzdali. Jízda po levé straně cesty byla vhodnější pro kočí, kteří mohli čelit případnému napadení. Pokud jeli po levé straně a kdokoliv na ně zaútočil z druhé poloviny cesty, mohli se bránit pravou rukou, což bývá účinnější.

Automobilový horoskop pro Berany, Raky a Vodnáře: Jak jste na tom právě vy?
Mohlo by Vás zajímat:

Automobilový horoskop pro Berany, Raky a Vodnáře: Jak jste na tom právě vy?

Francouzi byli vpravo první

Jako první začali v Evropě jezdit vpravo Francouzi po Velké francouzské revoluci v roce 1794. Tehdy bylo zkrátka potřeba změnit docela všechno, tak proč ne právě jízdní pruhy?

Později se začaly přidávat i další evropské státy, ale rozhodně to nebylo hned. Třeba takový Island se k tomuto kroku odhodlal až v roce 1968…

Zdroje informací: 
Wikipedia.org: Zavedení pravostranného provozu v Československu
Vyhláška o zavedení jízdy vpravo z 24. března 1939

Miluška Voborníková (73) o celoživotní lásce s Petrem Spáleným, čtyřleté vnučce a urputných fanoušcích

Miluška Voborníková (73) o celoživotní lásce s Petrem Spáleným, čtyřleté vnučce a urputných fanoušcích

Další články