
Přes sociální sítě lze docílit slávy i bohatství, ale stejně tak bolesti či zklamání. Janin syn Dominik sice vystudoval vysokou, jenže nepracuje. Lépe řečeno nevydělává a vlastně naopak, do veškerých aktivit daleko více vkládá, než získá…
Celebrity 21. století, lidé, které veřejnost obdivuje, ale ve více případech je spíše závistivě nenávidí. „Proč si někdo může vydělat i stovky tisíc jen tím, že se umí šklebit na videu, popřípadě nanášet líčidla, když jiní nedosáhnout podobné částky ani za kalendářní rok?“ Podobná otázka určitě napadá nejednoho z nás, kteří se živíme obyčejnou prací, leckdy na plný úvazek a ve srovnání s platy některých influencerů, ještě za pár haléřů.
Doufali jsme, že ho to přejde
Není proto divu, že by přes sítě vydělával rád každý. Zdá se to být snadné. Založím někde účet a pak už jen dle chuti přidávám snímky, videa… Jenže takhle zřejmě popularita nefunguje. Své o tom vím díky jedinému synovi Dominikovi, který je nezaměstnaný a veškeré úsilí zaměřil na aktivitu skrze sítě, kde by rád prorazil. Možná bych proti jeho snaze nic nenamítala, kdyby však při ní neutratil veškeré úspory…
Dominik či „Nick,“ jak mu říkáme, byl odjakživa hravé dítě. Měl rád počítačové hry a bavilo ho to, čemu se dnes odborně říká „merch.“ To znamená předměty, vztahující se vždy k nějakému filmu, hře… Už jako kluk měl plnou poličku akčních hrdinů a s manželem jsme byli šťastní, když se nám podařilo sehnat nějaký, vysloveně sběratelský kousek. Jen těch věcí bylo záhy všude moc. „Neboj, hned jak se zamiluje do první slečny, zapomene a uvidíš, že vše půjde na půdu,“ smál se manžel s tím, že „Nickova“ sběratelská horečka nebude věčná. Jenže byla.
Oznámil nám, že bude influencer
Ať už studoval na střední či vysoké, sběratelské věci pro něj stále přestavovaly jakýsi prim. Kromě akčních figur měl doma i všelijaké hrnečky s potisky, přívěsky, plakáty. Zkrátka, věci se kupily a jeho mimo učení už nic dalšího nezajímalo. Dokonce ani holky. Prý proto, že ženský podobným koníčkům nerozumí, v čemž měl kus pravdy. Já té zálibě neporozuměla v pravém slova smyslu nikdy.
„Až dostuduje a najde práci, pak už tohle všechno vyhází. Nebude mít čas ani peníze, investovat pořád jen do hloupostí,“ uklidňoval znovu manžel, tentokráte nedlouho před Nickovou promocí. Syn odpromoval v oboru filozofie a já očekávala, že najde slušnou práci alespoň někde v kanceláři, i když promovaným filozofům současný svět zrovna moc pracovních míst nenabízí.
Jenže Dominik se zapřel. Podivné chování rozklíčovalo až sdělení, že chce být influencerem, konkrétně se zaměřením na to, co ho nejvíce baví, na sběratelství. Nic jsme nenamítali, ačkoliv vidina, že by mohl vydělávat balík jen za videa či fotky nám přišla směšná. S manželem jsme oba celý život pracovali tvrdě, a za každých pár korun se museli pořádně otáčet. „Že by zrovna Nickovi dal někdo něco zadarmo?“
Utratil všechny úspory
Čas ubíhal a syn mezitím stačil vytvořit několik profilů. Dělá je dodnes svědomitě, dokonce tak, že by se skutečně mohl jako profi fotograf či nějaký kameraman živit. Jenže, celá akce má, mnou očekávaný háček. Nikdo mu totiž za jeho aktivitu neplatí, ba co více, veškerý materiál, o kterém hovoří, který fotí, si až dosud musel vždy pořídit ze svého. Občas sice sdělil, že ta či ona věc ho stála jen dvoustovku nebo stovku, ale když pak jednoho dne došlo na finální součet, protáčely semi panenky.
Syn totiž k dnešku na náklady videí a snímků utratil již veškeré uspořené peníze z „prasátka“ a nové mu rozhodně nepřicházejí. Nedostává nic, pokud tedy opomenu, že občas někde získá nějakou „pidi“ věc coby pozornost zdarma. Ta však složenky nezaplatí. Už jen proto se mu s manželem snažíme domluvit, aby raději hledal normální práci a sítě vnímal jen jako koníčka. Jenže Dominik nechce slyšet. Prý na to, být influencer, má. V mých očích to tak je, ale rozhodujícím je bohužel pohled lidí úplně jiných, včetně tzv. „sledovatelů,“ kterých, co vím, prý zrovna moc nemá…
Další příběhy ze života →
Text byl zpracován na základě skutečného příběhu, fotografie je jen ilustrační. Máte podobnou zkušenost? Svěřte se nám se svým příběhem, napište na [email protected].