Dietní polévky, které zahřejí: Nebojte se luštěnin ani máslové dýně

Hrášek vám pomůže předcházet zažívacím potížím a ulevit od stresu a napětí.
Zdroj: Pixabay.com
Která polévka zvítězila v soutěži o nejoblíbenější polévku Čechů?Dýňová polévka s praženými dýňovými semínky a dýňovým olejem Suroviny: 50 g olivový olej 80 g cibule 20 g zázvor 60 g cukr krupice 500 g dýně očištěná 120 g pomerančová šťáva 600 g zeleninový vývar sůl 25 g citrón 50 g smetana 33% 20 g dýňový olej 60 g dýňová semínka 60 g kmínový chléb Olej na smažení Pažitka Postup: V kastrolu na olivovém oleji zpěňte na kostičky nakrájenou cibuli, přidejte zázvor na kostičky, cukr a nechte ho lehce zkaramelizovat. Přidejte dýni nakrájenou na kostičky a krátce ji orestujte. Pak přidejte pomerančovou šťávou a do půlky ji vyvařte. Nakonec přidejte zeleninový vývar a pomalu vařte do změknutí. Jakmile je dýně měkká tak přidejte smetanu a krátce povařte. Pak rozmixujte, propasírujte přes jemný cedník a dochuťte solí a citrónovou šťávou. Dýňová semínka opražte v troubě nebo na suché pánvi do křupava. Kmínový chléb nakrájejte na malé kostičky a usmažte je v horkém oleji do zlatova a hned dejte na savý papír usušit od přebytečného tuku. Pažitku jemně nakrájejte. Slovenská vánoční kapustnice Suroviny: 40 g sušené houby 50 g sádlo 150 g cibule 15 g Mletá paprika 150 g klobása 100 g uzené 600 g voda 400 g kysané zelí 200 g brambory Sůl Mletý pepř Bobkový list 50 g sušené švestky 1 stroužek česnek 100 g zakysaná smetana Postup: Houby si nejdříve alespoň na hodinu namočte a uvařte ve vodě. Ze zelí slijte lák, který použijte na dokyselení. Na sádle zesklovaťte nadrobno nakrájenou cibuli, zaprášíte sladkou paprikou, zamíchejte, přidejte zelí, bobkový list, uzené v celku a zalijte vodou. Osolte a pomalu vařte. Po hodině přidejte uvařené houby, na kostky nakrájené brambory a klobásu nakrájenou přibližně na půlcentimetrová kolečka. Po uvaření brambor do měkka, přidejte rozetřený česnek se solí, opepřete a dokyselte zbytkem láku. Vyndejte uvařené uzené maso a nakrájejte na kostky a vraťte do kapustnice. Nakonec přidejte sušené švestky. Na zjemnění použijte zakysanou smetanu. Rybí provensálská polévka se slávkami, šafránem, fenyklem a paprikami Suroviny: 40 g olivový olej 50 g žlutá paprika 50 g červená paprika 50 g cibule 50 g pórek 100 g fenykl na plátky 5 g česnek na plátky 120 g rajčata 50 g drcená rajčata Šafrán Provensálské bylinky 100 g bílé víno 600 g rybí vývar 16 ks slávek 200 g rybí maso s mořských ryb Pažitka Postup: Na olivovém oleji orestujte nejprve červenou a žlutou papriku na kostičky, pak přidejte cibuli nakrájenou na měsíčky, pak přidejte pórek a fenykl nakrájený na silné plátky. Pak přidejte česnek nakrájený na tenké plátky, šafrán, rajčata nakrájená na velké kostky a drcená rajčata. Vše krátce orestujte, podlijte vývarem a víno zredukujte na polovinu. Nakonec přidejte rybí vývar, provensálské bylinky, provařte 10 minut, osolte a přidejte slávky a rybí maso nakrájené na kostičky. Povařte 2-3 minuty dokud se slávky neotevřenou. Neotevřené slávky vyndejte a vyhoďte. Během vaření stahujte pěnu z polévky. Nakonec přidejte nasekanou pažitku. + 1 fotka+ 2 fotky
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Polévky neodmyslitelně do hubnoucího jídelníčku patří. Dobře zasytí, zvyšují vylučování trávicích šťáv a celkově pomáhají při trávení. K tomu přidejte i to, že přispívají ke zlepšení pitného režimu a zvyšují příjem vlákniny.

Petra Járková
Petra Járková 4. ledna 2020

Po vánočních svátcích lidé blázní s předsevzetími, mezi kterými se nezřídka objevuje hubnutí. Dietní recepty jsou tedy zrovna v kurzu. Jenže v zimě se do zeleninového salátu nikomu moc nechce. Tak proč si nedopřát pořádnou dietní polévku.

Dietní polévky

Sytější polévka je výborná nejen k obědu, ale i k večeři nebo odpolední svačině. V případě diety musíte zapomenout na polévky zahuštěné moukou, připravené na velkém množství tuku nebo se smetanovým základem. Ani vývary z tučného masa nejsou ideální. Tuk samozřejmě použít můžete, ale stačí lžička oleje nebo máslo na porci.

Zeleninové polévky

Zeleninové polévky jsou neuvěřitelně variabilní. Každý den můžete připravit jinou a stále vám budou chutnat, stačí ji ozvláštnit bylinkami, kapkou smetany nebo třeba houbami.

Vývar je ideální dát si v kombinaci s denním meníčkem,vyjde pak levněji.
Mohlo by Vás zajímat:

Velký průvodce vývary: Proč je polévka podle našich babiček „grunt“ a jaké nemoci léčí?

Husté polévky

Polévky se liší nejen svým složením a přípravou, ale také energetickou hodnotou. Zatímco polévky vývarové a lehké na bázi zeleniny mohou začínat na 300 kJ na běžnou porci, u hustých svačinových se můžete dostat třeba až na hodnotu 2000 kJ.

Náhrada přílohy

Vývary ze zeleniny nebo zeleninové krémy, jako je třeba brokolicový nebo špenátový, kdy jen rozmixujete zeleninu a ochutíte kořením a bylinkami, můžete považovat za náhradu zeleninové přílohy.

NA RECEPTY NA SKVĚLÉ POLÉVKY SE PODÍVEJTE DO GALERIE:

 

Influencerka Dominique Alagia (17): Ti nejlepší mohou na TikToku vydělat i 400 tisíc měsíčně, ale je to psychicky náročná práce

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Další články