Přestaňte počítat kalorie a začněte jíst zdravě. Výsledky se dostaví

Přestaňte počítat kalorie a začněte jíst zdravě. Výsledky se dostaví
Zdroj: NUTRIADAPT
Kvašená zelenina Suroviny: svazek ředkviček kus zázvoru 3 červené řepy 3 velké mrkve hlávku zelí čínské zelí ½ svazku řapíkatého celeru svazek jarních cibulek 1 palici česneku drcené čili papričky sůl Postup: Veškerou zeleninu nakrájíme, popř. nakrouháme. Jeden velký zelný list si ale ponecháme stranou. Ve velké míse vše důkladně promícháme, smícháme s utřeným česnekem, solí a drcenými chilli papričkami, popř. s bylinkami. Důkladně rukama promačkáme, až zelenina pustí vodu. Napěchujeme do velké zavařovací lahve, zalijeme šťávou ze zeleniny, zakryjeme zelným listem a zatížíme vyvařeným kamenem. Zakryjeme talířkem a necháme stát 4–5 dní v kuchyni. Jakmile se přestanou tvořit bublinky, je zelenina připravená ke konzumaci. Obsah lahve přendáme do menších uzavíratelných skleniček a skladujeme ve sklepě anebo v lednici.Čínské zelí po korejsku Suroviny: 1,2kg pekingského zelí nakrájeného na proužky nebo čtverce cca 5 x 5cm 40 g mořské soli 370 g jarních cibulek (nakrájených na 5cm kousky) 49 g čerstvého zázvoru ( cca 9cm )nastrouhaného najemno 10 stroužků česneku utřeného nebo rozmačkaného 30 g jemného korejského chilli koření nebo jiného chilli koření 1,5 lžičky krupicového cukru Postup: Ve sklenici rozpusťte ve 2 litrech studené vody 30g soli. Zelí nasypte do nejméně 2,5 litrové nádoby z inertního materiálu (sklo, porcelán , kamenina apod.) Zalijte osolenou vodou tak aby bylo ponořené. Zatižte talířem a nechte stát při pokojové teplotě, aby začalo pomalu kvasit. Bylo psáno 12 hodin, ale nechala jsem den a půl. Mají se začít objevovat v tekutině bublinky a zelí mírně zkysne, čehož jsem docílila až za uvedenou dobu. Zelí sceďte a nálev uchovejte. V míse smíchejte zelí, jarní cibulky, zázvor, česnek, chilli koření, cukr a zbývající sůl. Přeneste do vymyté sklenice a zalijte lákem až k povrchu zeleniny. Zelenina by se měla zatížit třeba sáčkem s vodou apod. Postavte do místnosti, kde teplota nepřesahuje 20C, aby zfermetovalo (zkvasilo). Trvá 4-6 dnů. Po vykvašení uzavřete a uchovejte v lednici. Vydrží zde i 3 měsíce.Pečená zelenina s kozím sýrem Suroviny: 3 menší bulvy červené řepy svazek mrkve sůl pár snítek tymiánu olivový olej čerstvý kozí sýr Postup: Řepu oloupejte, pokrájejte na čtvrtky, mrkve rovněž oloupejte a překrojte na špalíky. Pak zeleninu dejte na arch pečicího papíru, osolte, posypejte tymiánem a zastříkněte olivovým olejem. Spojte do ,ranečku‘svažte provázkem a při 180 °C pečte 30 minut. Podávejte se sýrem.Krůtí vývar se zeleninou SUROVINY NA VÝVAR: 1,5 l vody krůtí prsa, křídla 2 mrkve 1⁄2 celeru 1 kořenová petržel 1 cibule 1 petrželová nať 1 bobkový list 5 kuliček černého pepře 3 kuličky nového koření 1 stroužek česneku 1 snítka tymiánu DO POLÉVKY: 2 mrkve 300 g růžičkové kapusty 300 g nudlí krůtí maso z vývaru petrželka sůl, pepř Postup: Části krůty, mrkev, celer, petržel a cibuli dejte na plech a pečte 30 minut na 180 °C. Upečené maso a zeleninu dejte do hrnce a zalijte vodou. Přidejte ostatní ingredience na vývar a přiveďte k mírnému varu. Postupně sbírejte pěnu, která se vytvoří, aby se vývar nezakalil. Nepřiklopené vařte 5 hodin. Poté sceďte. Maso nechte vychladnout a očistěte. Nakrájejte na nudličky. Růžičkovou kapustu pokrájejte na půlky, mrkev na proužky. Zeleninu vložte do vývaru, přidejte nudle a krůtí maso. Krátce povařte, aby zelenina a nudle změkly. Na závěr osolte a opepřete.+ 2 fotky+ 3 fotky
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Věděla jste, že kalorie je velmi matoucí hodnota? Pokud podlehnete otrockému počítání každé snězené kalorie z jídla, existuje vcelku vysoká pravděpodobnost toho, že místo hubnutí začnete přibírat.

Petra Járková
Petra Járková 11. prosince 2019

Počítání kalorií vás vystresuje a zbaví požitku z jídla

Z jídla by mělo vaše tělo prosperovat a hlavně by vám jídlo mělo přinášet požitek. Pokud se uchýlíte k počítání kalorií, radost obvykle nahradí spíše stres a strach z toho, jestli se náhodou nepřejídáte, což vašemu tělu rozhodně neprospěje. „Jakmile se začnete zabývat tím, jestli máte na talíři správné množství kalorií, což ve své podstatě ani není možné naprosto správně spočítat, vyvolá to stres. Stres mimo jiné znamená uvolňování stresových hormonů – například kortizolu. Tyto hormony podporují ukládání tuků a zrovna v té nejméně oblíbené břišní oblasti,“ vysvětluje hlavní nutriční specialistka Ing. Monika Bartolomějová z NUTRIADAPT Weight Management Clinic.

Není kalorie jako kalorie

Stres není ale jediným problémem, který nesmyslné počítání kalorií doprovází. „Každé lidské tělo je jiné a je obrovský rozdíl v tom, jestli sníte kousek  průmyslově zpracovaného levného dortíku, anebo si dopřejete nepečený domácí dezert z avokáda, nepraženého kakaa, oslazený třeba datlemi. I přesto, že budou mít oba stejný počet kalorií, jejich využití pro lidské tělo bude odlišné,“ říká zakladatelka společnosti Lifefood zabývající se výrobou kvalitních raw produktů Tereza Havrlandová. Chcete-li docílit štíhlého a zdravého těla, jezte skutečné potraviny, potraviny minimálně průmyslově zpracované a jídla z nich připravená.

O využití stravy rozhodují miliardy bakterií v těle

Lidský organismus neboli metabolismus živin je velmi komplikovaný proces. „Využití stravy a regulaci hmotnosti zásadně ovlivňuje náš hormonální systém, geny, miliardy bakterií ve střevech a v neposlední řadě způsob přípravy potravin,“ tvrdí Monika Bartolomějová. Hlavní trenérka Mgr. Kateřina Hollerová z fitness centra pro ženy Contours k tomu ještě dodává, že nemalý vliv na regulaci naší hmotnosti má kvalita a délka spánku a samozřejmě i pohyb. „Doporučení počítat kalorie je tak naprosto zavádějící, dlouhodobě neudržitelné a hlavně zbytečné,“ dodává Kateřina Hollerová.

Strava by měla být pestrá a bohatá na vitaminy.
Mohlo by Vás zajímat:

Zdravá strava nemusí být vždy drahá: Jak jíst zdravě a ještě ušetřit?

Nekvalitní strava může být příčinou obezity

O negativních dopadech nekvalitní stravy na zdraví a tělesnou hmotnost člověka pojednávají i různé studie. Podle některých z nich může mít nekvalitní strava za následek obezitu, i když má nízký obsah kalorií. Lékař David S. Ludwig, M.D., Ph.D., z Centra prevence obezity New Balance Foundation, v Dětské nemocnice v Bostonu v USA, ve své studii uvádí, že krysy krmené stravou s rychlými cukry (s tzv. vysokým glykemickým indexem) nabraly podstatně více tuku než jejich protějšky, které v úhrnu jedly více kalorií, avšak ve formě pomalu stravitelných sacharidů. Škodlivé  látky v potravinách mají navíc tendenci se ukládat do tukových zásob, zejména při jejich nadbytku, kdy si s nimi už tělo neumí jinak poradit. Podle Terezy Havrlandové je však zbytečné opírat se příliš o nějaké výzkumy. „Netvrdím, že některé vědecké hypotézy nejsou přínosné, ale mnohem účinnější je podle mě používat selský rozum. Předně nepoužívejte kalorie jako nástroj k hubnutí. Raději se zaměřte na to, abyste nekonzumovali vysoce zpracované potraviny napěchované rychle stravitelnými cukry. Zaměřte se namísto na kvantitu kalorií na kvalitu stravy,“ radí Tereza Havrlandová.

Nezdravé jídlo nevysportujete

Lidé, kteří počítají kalorie se mnohdy uchylují také k tomu, že často hřeší nezdravým jídlem a tvrdí, že ho jednoduše vyběhají. Pravda je ale taková, že nadbytek kalorií z nezdravého jídla nejde vyběhat a vždycky se na stavu vašeho zdraví odrazí. „I když aktivní sportovci mívají lepší spalování a mohou si dovolit přijímat větší množství kalorií, které při sportu spálí a tedy nepřiberou, tak nejde ve stravování pouze o množství energie z jídla, ale mnohem důležitější je obsah mikroživin – vitamínů, minerálů, enzymů, vlákniny. Aktivní sportovci vyžadující od svého těla výkony, by měli o to více dbát na kvalitní potraviny,“ vysvětlujete Kateřina Hollerová. To ovšem neznamená, že se nemáte hýbat. Pravidelný pohyb zvyšuje obranyschopnost, chrání před nemocemi spojenými s chronickým systémovým zánětlivým procesem, podporuje cirkulaci krve a lymfy, snižuje riziko rozvoje osteoporózy, při pohybu se zvyšuje srdeční tep a dechová frekvence, tím se posilují svaly srdce a plic. V neposlední řadě si sportem udržíte správnou hmotnost, zlepšíte schopnost koncentrace a zlepšíte náladu.

NA ZDRAVÉ RECEPTY SE PODÍVEJTE DO GALERIE:

Influencerka Dominique Alagia (17): Ti nejlepší mohou na TikToku vydělat i 400 tisíc měsíčně, ale je to psychicky náročná práce

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Další články