Přestaňte počítat kalorie a začněte jíst zdravě. Výsledky se dostaví

11. prosince 2019
NUTRIADAPT
NUTRIADAPT

Věděla jste, že kalorie je velmi matoucí hodnota? Pokud podlehnete otrockému počítání každé snězené kalorie z jídla, existuje vcelku vysoká pravděpodobnost toho, že místo hubnutí začnete přibírat.

Počítání kalorií vás vystresuje a zbaví požitku z jídla

Z jídla by mělo vaše tělo prosperovat a hlavně by vám jídlo mělo přinášet požitek. Pokud se uchýlíte k počítání kalorií, radost obvykle nahradí spíše stres a strach z toho, jestli se náhodou nepřejídáte, což vašemu tělu rozhodně neprospěje. „Jakmile se začnete zabývat tím, jestli máte na talíři správné množství kalorií, což ve své podstatě ani není možné naprosto správně spočítat, vyvolá to stres. Stres mimo jiné znamená uvolňování stresových hormonů – například kortizolu. Tyto hormony podporují ukládání tuků a zrovna v té nejméně oblíbené břišní oblasti,“ vysvětluje hlavní nutriční specialistka Ing. Monika Bartolomějová z NUTRIADAPT Weight Management Clinic.

Není kalorie jako kalorie

Stres není ale jediným problémem, který nesmyslné počítání kalorií doprovází. „Každé lidské tělo je jiné a je obrovský rozdíl v tom, jestli sníte kousek  průmyslově zpracovaného levného dortíku, anebo si dopřejete nepečený domácí dezert z avokáda, nepraženého kakaa, oslazený třeba datlemi. I přesto, že budou mít oba stejný počet kalorií, jejich využití pro lidské tělo bude odlišné,“ říká zakladatelka společnosti Lifefood zabývající se výrobou kvalitních raw produktů Tereza Havrlandová. Chcete-li docílit štíhlého a zdravého těla, jezte skutečné potraviny, potraviny minimálně průmyslově zpracované a jídla z nich připravená.

O využití stravy rozhodují miliardy bakterií v těle

Lidský organismus neboli metabolismus živin je velmi komplikovaný proces. „Využití stravy a regulaci hmotnosti zásadně ovlivňuje náš hormonální systém, geny, miliardy bakterií ve střevech a v neposlední řadě způsob přípravy potravin,“ tvrdí Monika Bartolomějová. Hlavní trenérka Mgr. Kateřina Hollerová z fitness centra pro ženy Contours k tomu ještě dodává, že nemalý vliv na regulaci naší hmotnosti má kvalita a délka spánku a samozřejmě i pohyb. „Doporučení počítat kalorie je tak naprosto zavádějící, dlouhodobě neudržitelné a hlavně zbytečné,“ dodává Kateřina Hollerová.

Nekvalitní strava může být příčinou obezity

O negativních dopadech nekvalitní stravy na zdraví a tělesnou hmotnost člověka pojednávají i různé studie. Podle některých z nich může mít nekvalitní strava za následek obezitu, i když má nízký obsah kalorií. Lékař David S. Ludwig, M.D., Ph.D., z Centra prevence obezity New Balance Foundation, v Dětské nemocnice v Bostonu v USA, ve své studii uvádí, že krysy krmené stravou s rychlými cukry (s tzv. vysokým glykemickým indexem) nabraly podstatně více tuku než jejich protějšky, které v úhrnu jedly více kalorií, avšak ve formě pomalu stravitelných sacharidů. Škodlivé  látky v potravinách mají navíc tendenci se ukládat do tukových zásob, zejména při jejich nadbytku, kdy si s nimi už tělo neumí jinak poradit. Podle Terezy Havrlandové je však zbytečné opírat se příliš o nějaké výzkumy. „Netvrdím, že některé vědecké hypotézy nejsou přínosné, ale mnohem účinnější je podle mě používat selský rozum. Předně nepoužívejte kalorie jako nástroj k hubnutí. Raději se zaměřte na to, abyste nekonzumovali vysoce zpracované potraviny napěchované rychle stravitelnými cukry. Zaměřte se namísto na kvantitu kalorií na kvalitu stravy,“ radí Tereza Havrlandová.

Nezdravé jídlo nevysportujete

Lidé, kteří počítají kalorie se mnohdy uchylují také k tomu, že často hřeší nezdravým jídlem a tvrdí, že ho jednoduše vyběhají. Pravda je ale taková, že nadbytek kalorií z nezdravého jídla nejde vyběhat a vždycky se na stavu vašeho zdraví odrazí. „I když aktivní sportovci mívají lepší spalování a mohou si dovolit přijímat větší množství kalorií, které při sportu spálí a tedy nepřiberou, tak nejde ve stravování pouze o množství energie z jídla, ale mnohem důležitější je obsah mikroživin – vitamínů, minerálů, enzymů, vlákniny. Aktivní sportovci vyžadující od svého těla výkony, by měli o to více dbát na kvalitní potraviny,“ vysvětlujete Kateřina Hollerová. To ovšem neznamená, že se nemáte hýbat. Pravidelný pohyb zvyšuje obranyschopnost, chrání před nemocemi spojenými s chronickým systémovým zánětlivým procesem, podporuje cirkulaci krve a lymfy, snižuje riziko rozvoje osteoporózy, při pohybu se zvyšuje srdeční tep a dechová frekvence, tím se posilují svaly srdce a plic. V neposlední řadě si sportem udržíte správnou hmotnost, zlepšíte schopnost koncentrace a zlepšíte náladu.

NA ZDRAVÉ RECEPTY SE PODÍVEJTE DO GALERIE:

Zavří­t reklamu