Velký průvodce vývary: Proč je polévka podle našich babiček „grunt“ a jaké nemoci léčí?

25. února 2019
Pixabay
Pixabay

Ano, i výzkumy z Kalifornie hlásí, že vývary z kostí nás vykurýrují, když útočí chřipky, angíny a další bakterie a viry. Posilují klouby, trávení, dále sliznice, pokožku, imunitní systém.

Látky příznivé pro naše tělo, které vývar obsahuje:

Kolagen a želatina podporují růst vlasů, regeneraci a zdravý vzhled kůže a pomáhají udržovat pevné nehty. Jsou blahodárné na kloubní výplň, posilují elasticitu chrupavky.

Glutamin je důležitou aminokyselinou pro imunitu a při zátěži se spaluje několikrát rychleji než aminokyseliny jiné. Kromě toho jde o medicínu na syndrom dráždivého tračníku.

To je oblíbený název nemoci moderní doby, která ztěžuje řadě lidí život. Jde o nespecifické bolesti břicha, nadýmání a poruchy stolice, o kterých západní medicína netuší, z čeho vlastně pocházejí. Zato však ví, že glutamin, obsažený v důkladném vývaru z kostí, je jednou z látek schopných poskytnout úlevu osobám, které na podobné projevy trpí.

Glycin přirozeně detoxikuje tělo. Kromě toho podporuje zažívání a správné vylučování žaludečních šťáv.

Prolin příznivě působí na zdraví kůže. Také je důležitý pro udržení správné hladiny krevního tlaku, zvláště u osob, které mají tlak vyšší.

Želatina podporuje zdravé trávení, například tím, že chrání a zaceluje žaludeční výstelku. Pomáhá i trávení ostatních živin. To z ní činí další výborný lék na dráždivý tračník a věčné nadýmání s ním spojené.

Kostní dřeň je plná výživných látek. Podporuje činnost imunitního systému.

Minerály. Kosti čtyřnožců a ptáků jsou plné vápníku, hořčíku, sodíku a fosforu. Rybí kosti kromě toho obsahují jód. Bez těchto minerálů není uzdravení možné – jejich nedostatek vede ke zhoršení imunity i nervových funkcí, křečím a dalším nepříjemným projevům. A při pocení a horečce se samozřejmě vyplavují z těla rychleji.

Polévkové tipy a triky:

Jak přidávat zeleninu?

Zkuste pár fíglů, které používala už Magdaléna Dobromila Rettigová. Jednu polovinu dávky zeleniny (vcelku) dejte vařit se slepicí už od začátku. Zhruba čtvrt hodiny před koncem vývar přeceďte. Maso můžete nakrájené vrátit zpátky do hrnce nebo je použít třeba na slepici na paprice. Pak do hrnce dejte druhou polovičku zeleniny, nyní již nakrájené a osmahnuté na másle. Chcete-li, aby polévka strávníky nasytila z gruntu, zavařte do ní domácí nudle nebo kapání.

Co ve vývaru nechat

Nezáleží jen na tom, co vám chutná, ale i na tom, jak vám zrovna je. Jste-li zdraví, nechte ve vývaru po uvaření všechny přísady, tedy zeleninu, maso i zavářku. Zdravý člověk je schopen strávit jak bílkovinu, tak i vlákninu a sacharidy. Pokud ale ležíte zrovna s virózou a nějaká dobrá duše se vás pokouší vývarem zachránit, udělá nejlíp, když vám připraví čistý vývar, tedy přecezený a bez masa i zeleniny. Metabolismus nemocného těla se tak nebude muset zatěžovat s rozkladem složitých bílkovin.

S tukem to nepřehánějte

Slepice zpravidla bývá tučnější než kuře, a tak je možné trochu tuku z povrchu polévky odebrat. Nedoporučuje se však odstranit všechen tuk. Například vitamin A, který se nachází v mrkvi, je rozpustný v tucích. Navíc byste se připravili o skvělou chuť. Pamatujte, že tuky jsou zdrojem energie, takže pokud vývar chystáte pro člověka oslabeného nemocí, který už má ale nejhorší za sebou, klidně nechte na hladině polévky plavat větší oka. Jestliže ho stále trápí horečky, lépe poslouží čistý vývar bez tuku. Voda by při vaření měla jen lehce probublávat. Potom není třeba sbírat nečistoty na povrchu, vývar se pročistí sám. Při prudkém varu se naopak zakalí. Vývar, který nepoužijete, můžete zamrazit do kostek ve formičkách na led nebo v plastové misce. Zamrazit můžete i vařené kuřecí maso nebo z něj můžete připravit kuřecí salát.