Fast foody: Proč nám tak chutná jídlo v rychlém občerstvení? Co je nejméně kalorické?

19. listopadu 2018
Pixabay
Pixabay

Nestíháte se najíst v klidu a víte, že obědvání v klidu bude zase velký problém? Pokud se vám nepodařilo připravit si jídlo den předem, pravděpodobně bude vaší volbou rychlé občerstvení neboli fast food.

Fast food je oblíbený, protože je chutný

Potraviny typu fast foodu jsou oblíbené, jsou chutné, což je dané vysokým podílem tuku. Nicméně jejich výživová hodnota je velice nízká, mají vysoký podíl jednoduchých sacharidů, chybí jim vláknina, ale zato mají velký podíl sodíku.

Takový hamburger, hranolky a sladký nápoj mohou mít až 6000 kJ, což by měl být pro některé lidi energetický příjem na celý den. Problém ale je, že byť při takovém obědě přijmete hodně energie, porce jsou malé a brzy dostanete hlad a uspokojení z jídla není tak velké. To je celkový problém fastfoodových jídel, mají totiž velkou energetickou hodnotu při malém objemu potraviny.

Twister nebo burger?

Stravování ve fast foodech by mělo být opravdu výjimečné, ale i zde si můžete vybrat jídlo, které nebude příliš kalorické. Takovým příkladem je třeba twister, který je z fast foodu tou nejpřijatelnější volbou. Je v něm grilované kuřecí maso, zelenina, a když si řeknete prodavači, ať vám do něj nedává majonézu, tak je to vcelku vyvážené a málo kalorické jídlo.

Kuřecí není vždy dietní

Některá rychlá občerstvení nám prezentují své jídlo tak, že je z kuřecího masa, takže by mělo být výživné, zdravé, až téměř dietní. Jenže i kuřecí maso se dá upravit tak, aby bylo nezdravé. Například obalovaná kuřecí stehýnka mohou být nasátá tukem (především jejich krusta) a podíl masa nebývá příliš vysoký. Pozor si dávejte i na bagety. Množství pečiva je totiž poměrně veliké a bagety nebývají vyrobené z celozrnné mouky, tudíž brzy dostanete hlad. Chybí v nich zelenina – tedy důležitá vláknina, vitaminy, minerální látky. 

Připravte si jídlo doma

Vždy je ale lepší myslet dopředu a nachystat si jídlo do krabičky. Na cesty si můžete vzít nakrájenou zeleninu a ovoce, sýr, jogurtový nápoj, celozrnné chleby a dostatek vody. Další možnou variantou je obložená bageta, kterou si připravíte z celozrnného pečiva, másla nebo margarínu, 100 gramů šunky, 50 gramů tvrdého sýra a zeleniny. Místo šunky a sýra můžeme dát grilovaný plátek kuřecích prsou. Pokud si chcete dopřát i dresink, můžete ho vyrobit z odlehčené majonézy (1 lžička) a jogurtu. Další variantou je i hořčice nebo bageta lehce namazaná margarínem.

Zavří­t reklamu