Očima odborníka: Proč je raw strava opravdu zdravá, pro koho je vhodná a co vše si můžete dopřát

6. srpna 2019
Pinterest
Pinterest

Moderní společnost si zvykla doplňovat energii pomocí hektolitrů kafe, energy drinků a potravin s přidanými cukry. Tím lze sice tělo na krátkou chvíli ošálit, dlouhodobě se však vyplatí sázet na nutričně bohatý jídelníček; vyměnit tzv. stravu mrtvou za stravu živou, tedy raw.

Na trhu najdeme mnoho výrobků, které se tak tváří, ale často jsou vyrobeny z ingrediencí, které již tepelnou úpravou prošly. Takový raw produkt samozřejmě postrádá smysl a míjí celou pointu raw stravy.

Abyste předešli podobnému zklamání vy, zeptali jsme se specialistky ze společnosti Lifefood Terezy Havrlandové, jak poznat kvalitní raw stravu a proč je vhodné ji jíst.

Raw produkty se nejčastěji prodávají v podobě tyčinek či snacků. Co dalšího se dá jíst raw?

Kromě tyčinek existují ještě krekry, chleby, sušenky, čokolády a další zdravé sladkosti, chipsy, slané snacky a zobání, proteinové doplňky a snídaňové směsi. Dále i jednosložkové produkty jako jsou superfood prášky, mořské řasy, olivy, kvalitní sušené ovoce a oříšky.

Klíčovou vlastností raw food, neboli živé či „syrové stravy“, je to, že suroviny neprošly tepelnou úpravou (uvádí se hranice zhruba 42-45 stupňů Celsia). Můžete čtenáři přiblížit, jak takový produkt vlastně vzniká a jaké výhody přináší stravovat se raw?

Ono je to tak, že to, co říkáte, by mělo platit, ale bohužel to tak často není. Obecně se má za to, že raw strava znamená, že jídlo je zpracováno za teploty nižší než tyto uváděné hodnoty. Hlavní benefitem takové stravy je, že získáváte daleko větší množství výživných látek, které v tepelně upravené a průmyslově zpracované stravě často chybí. Jde zejména o vitamíny a minerály, ale také o enzymy a antioxidanty.

Jde i o to, že makronutrienty, jako jsou tuky, sacharidy a proteiny, jsou při vyšší teplotě znehodnocovány a mění svou strukturu do podoby, která často není lidskému tělu prospěšná. Prostě a zkrátka, jde hlavě o to konzumovat (alespoň převážně) stravu živou, plnou živin, oproti oné tzv. stravě mrtvé, ve které už byla většina živin zlikvidována. Zároveň taková strava neobsahuje řadu toxických látek, které právě tepelnou úpravou často vznikají.

Navíc spoustu zajímavých potravin, zejména snacků, ať už sladkých či slaných, lze vyrobit různými kombinacemi oříšků, semínek, sušeného ovoce, bylinek a koření a tedy bez nutnosti jejich pečení či vaření, smažení, pasterizace a dalších úprav. V dnešní době jsme svědky toho, že se na trhu objevuje stále více a více produktů s označením raw. Bohužel smutnou realitou je, že bývají vyrobeny z ingrediencí, které již tepelnou úpravou prošly, obvykle těsně po sklizni (při loupání či sušení).

Takový raw produkt samozřejmě postrádá smysl a míjí celou pointu raw stravy. Ale vzhledem k tomu, že neexistuje žádná legislativa, která by toto upravovala, tak to ani nelze nijak napadnout. My jsme tedy přišli s konceptem skutečně či opravdu raw – really raw, kdy říkáme, že skutečně raw jsou jen produkty, které jsou nejen za studena vyrobeny, ale zároveň jsou vyrobeny z ingrediencí, které samy neprošly tepelnou úpravou. Jen takové dávají smysl. Podle toho také vyrábíme naše značkové produkty a právě v tomto jsme na trhu jedineční.

Je tato strava vhodná pro každého?

Obecně je to samozřejmě vhodné pro kohokoliv, ale asi nelze očekávat, že by byl každý ochoten se vzdát řady jídel, které principům raw nevyhovují. V každém případě je však pro všechny vhodné zvýšit podíl raw čerstvého ovoce a zeleniny ve stravě, tedy přidat saláty k hlavním jídlům bez příloh, snídat či svačit ovoce a nahradit nezdravé sladkosti či jiné pochutiny spadající do kategorie junk-food zdravými alternativami.

NA RAW RECEPTY SE PODÍVEJTE DO GALERIE:

Zavří­t reklamu