Omega-3 mastné kyseliny: Placebo, nebo skutečná pomoc?

22. listopadu 2018 Redakce Lifee.cz
unsplash.com
unsplash.com

Řadí se mezi potravinové doplňky, sportovci je mají dokonce jako „povolený doping“. Jsou omega-3 mastné kyseliny jen dalším dobrým reklamním tahem, nebo mají skutečně vliv na naše zdraví?

Už zkoumání Eskymáků a poté indiánů na Aljašce potvrdilo, že mají nižší výskyt chorob srdce a cév. Konzumace mořských ryb, které obsahují kyselinu eikosapentaenovou (EPA) a dokosahexaenovou (DHA), je vynikající prevencí právě vůči srdečním onemocněním. Tyto látky se v menším množství vyskytují i v rybách sladkovodních. Rovněž kyselina alfa-linoleová (ALA), která má sice menší účinek, je také zdraví prospěšná a nachází se hlavně ve lněném oleji a ořeších.

Omega-3 mastné kyseliny působí proti zánětům. Mají ale mnoho dalších prevenčních výhod, jako jsou: snížení krevního tlaku, ovlivňují atopické exémy, astma nebo revmatoidní artritidu. Pokud je nebudete nadužívat, nehrozí vám žádné vedlejší účinky. Přeženete-li příjem těchto látek, je možné, že vám bude nevolno, dostanete průjem nebo váš dech bude cítit po rybách.

Nejbohatší na omega-3 mastné kyseliny jsou ryby, které žijí ve studených vodách. Jsou to hlavně sardinky, losos, sleď, makrely, mořští pstruzi nebo tuňáci. Tyto ryby se živí řasami nebo rybami, které se živí řasami. Získané DHA (jedna ze složek) pak ukládají do tuku, který je chrání před chladem. Proto je jejich maso (tuk) nejlepším zdrojem.

Chcete-li tedy přijímat omega-3 mastné kyseliny co nejpřirozenější cestou, jezte ryby. Námitka, že je častá konzumace ryb trochu náročnější pro peněženku, není úplně namístě. Kvalitní ryba jednou či dvakrát týdně vás totiž vyjde levněji, než pravidelné návštěvy lékárny a investice do „zázračných pilulek“.

Další zajímavosti a informace se dozvíte u obrázků v galerii.