Předvánoční stres a deprese: Jak zatočit s chmurnou náladou?

16. prosince 2019
Pixabay.com
Pixabay.com

S nástupem zimy často přichází chmurná nálada a předvánoční stres tomu rozhodně nepomáhá. Emočně slabší jedince může dokonce postihnout deprese. Odborník radí, jak s tím bojovat.

Na zhoršení nálady mívá v tomto období vliv brzké stmívání i sychravé počasí. Zimomřivce pravděpodobně nepotěší ani klesající teploty. Všechny tyto faktory pak zapříčiní, že, stejně jako rtuť teploměru, i nálada klesne na bod mrazu. Špatný psychický stav navíc zvyšuje riziko některých onemocnění. Co dělat pro zlepšení psychické rovnováhy?

Zdraví v ohrožení

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) se v případě duševní pohody nejedná pouze o absenci některé z duševních nemocí. „V případě duševního zdraví jde především o naplňování individuálního potenciálu člověka, pozitivních pocitů a zvládání zátěžových životních situací. Pokud netrpíte depresemi, ještě to neznamená, že musíte mít celé duševní zdraví pod kontrolou,“ vysvětluje neurovědkyně Marie Salomonová, zakladatelka organizace pro péči o duševní zdraví s názvem Nevypusť duši.

„V případě chronického stresu, který funguje jako evoluční sebeobranný mechanismus, může dojít ke vzniku onemocnění. Napětí lidem dříve pomáhalo chránit se proti predátorům. Mělo za cíl tělo upozornit na ohrožení na životě. Do jisté míry ho potřebujeme, protože nás dokáže povzbudit k výkonu. Krátkodobý stres je proto v pořádku. Chronický stres ale může mít za následky různé tělesné problémy, například řídnutí kostí, onemocnění kardiovaskulárního systému (riziko infarktu) nebo dopady na mozek a psychiku. Proto je nutné hledat si cesty k duševní hygieně,“ dodává Marie Salomonová.

Vitamin B = účinný bojovník se stresem

Pokud se cítíte v psychickém napětí, na vině může být kromě starostí i nedostatek živin a vitaminů. Zařaďte do svého jídelníčku vitamin B, který účinně odbourává stres a špatnou náladu. Najdete ho například ve vlašských ořeších, sezamu či kvasnicích, ale i v obilovinách, mase, mléku a vejcích či některém ovoci a zelenině. Dejte ale pozor při úpravě daných potravin. Vitamin B totiž stejně jako vitamin C rychle vyprchává při vaření. Při psychické nepohodě pomáhá také zinek, vitamin C a hořčík.

Duševní hygiena pro očistu těla i duše

Pro nápravu psychiky zkuste vylepšit svou duševní hygienu. S tou souvisí správná životospráva v podobě dostatku spánku, pohybu a zdravé stravy, ale i pozitivní přístup k povinnostem a osobitý nadhled.

Za špatnou náladou může být třeba i nevyhovující pracovní prostředí. Snažte se proto vymyslet, jak ho můžete vylepšit. Někdy k tomu postačí rámeček s fotkou vašich blízkých, nebo jiná dekorace na pracovním stole. Zamyslete se, co vše byste ve svém životě mohli změnit, abyste se cítili lépe.

Cvičení pro duševní rovnováhu

Pro zlepšení nálady vám pomohou různé relaxační techniky. Uvolněte se a relaxujte. Možností je mnoho, proto bude záležet jen na vás, co si vyberete. Odborníci doporučují například jógu, která kromě zdravého pohybu přispívá i ke zlepšení psychiky. Pomoci může i oblíbený film nebo kniha. Stáhnout si můžete také relaxační aplikace. Dělejte cokoliv, co vás baví. Důležité je alespoň na chvilku nemyslet na starosti.

Kdy se mít na pozoru?

V případě, že u vás špatná nálada trvá delší dobu, mějte se raději na pozoru. Může se totiž jednat o některé z duševních onemocnění, jako je deprese. „Určitá náladovost a prožívání intenzivních emocí jsou do jisté míry normální. Ještě to neznamená, že vás trápí deprese. Duševní nemoc je proto velmi obtížné rozpoznat. Když ale negativní pocity přetrvávají několik týdnů, je nutné se nad nimi zamyslet. Mohlo by se totiž jednat o duševní onemocnění,“ dodává Marie Salomonová.

Zavří­t reklamu