Speciál: Průvodce kvalitouSpeciál: Hubněte s námiTestování

Trápí vás při běhání svalové křeče? Prevence a rychlá pomoc, když vás ochromí bolest

Trápí vás při běhání svalové křeče? Prevence a rychlá pomoc, když vás ochromí bolest
Zdroj: Pixabay.com
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Teplé počasí přímo láká k tomu vyběhnout ven nebo jít cvičit. Co když vám ale trénink znepříjemňují nežádoucí svalové křeče? Naštěstí existují způsoby, jak jim účinně předcházet. Důležité je také vědět, co si počít, když vás křeč přeci jen postihne.

Tereza Endrštová 24. dubna 2020

Mezi nejčastější příčiny, proč se nepříjemná svalová křeč objevuje, patří nadměrná zátěž při sportu a dalších aktivitách. Při pohybu kromě vody totiž tělo vylučuje i řadu minerálů a stopových prvků. Právě ty jsou nezbytné pro správné fungování organismu. Jejich nedostatek, a tím vyvolaná nerovnováha, je nejčastějším důvodem vzniku křečí. Jak jim předcházet?

Dopřejte svému zdraví dostatek pohybu: Jaká cvičení můžete provádět i v práci?
Mohlo by Vás zajímat:

Dopřejte svému zdraví dostatek pohybu: Jaká cvičení můžete provádět i v práci?

Svaly nepřetěžujte

Nejúčinnější prevencí svalové křeče je nepřetěžovat se. Pokud tedy na sobě jednoduše cítíte, že už dál nemůžete, dejte si delší pauzu nebo přestaňte cvičit v danou chvíli úplně. Vhodné je začínat pozvolna a dobu cvičení prodlužovat postupně. Ze začátku můžete cvičit jen pár minut a časem vám vaše kondice sama dovolí dobu sportování prodloužit.

Hodně pijte

Zejména při běhu na dlouhou trať a delší zátěži je nutné doplňovat pravidelně tekutiny. Ideálně každou hodinu, během níž byste měli vypít až 800 ml. Překvapivě není v tomto případě ideální pít pouze čistou vodu, ale vhodnější jsou nápoje rovnou obohacené o hroznový cukr, sůl a například grapefruitovou šťávu. Doplníte tak potřebné minerály – sodík a draslík. Vyzkoušet můžete také speciální iontové nápoje. Po cvičení si dejte minerálku, která obsahuje potřebný hořčík.

Po tréninku doplňte hořčík

Pokud pravidelně cvičíte, je důležité neustále doplňovat potřebné minerály. Vyzkoušejte doplňky stravy s obsahem sodíku, draslíku a hořčíku. Jezte potraviny, které je obsahují. Právě hořčík někteří odborníci ale doporučují konzumovat až po zátěži (ideálně ve formě minerální vody), protože v opačném případě by kvůli svým sedativním účinkům mohl váš výkon negativně ovlivnit.

Fyzioterapeut Jan Procházka: Sedavé zaměstnání vede ke škodlivému využívání těla. Co s tím?
Mohlo by Vás zajímat:

Fyzioterapeut Jan Procházka: Sedavé zaměstnání vede ke škodlivému využívání těla. Co s tím?

Když křeč nastane, snažte se sval narovnat

Křeč funguje jako obranný mechanismus svalu, aby nedocházelo k jeho poškození. Proto když už dojde k výskytu křeči, která se projevuje bolestivým stahem svalových vláken, okamžitě přestaňte vykonávat daný pohyb. Stažený sval se pak pomalu a opatrně snažte narovnat a natáhnout. Pokud se křeč vyskytne v oblasti chodidla, pomůže krátká procházka.

Účinná je i masáž

Svalové křeče sportovce často postihují v lýtkách a oblasti nohou. Jestliže vás postihla křeč právě v lýtku, přitlačte patu pomalu k zemi. Tak by se měl sval opět uvolnit. V případě křeči stehenního svalstva najděte polohu, která sval narovná a uvolní. Pomoci by měla i masáž svalu. Rozhodně se ale bezprostředně po odeznění svalové křeče nevracejte k provádění pohybu, který křeč vyvolal. Mohla by se totiž objevit znovu.

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Další články