Borůvky, brambory, rakytník a další: Nutriční terapeutka radí, jak poznáte superpotraviny a kdy jde o pouhý marketing

22. února 2020
pexels.com
pexels.com

Jistě se každý někdy setkal s pojmem superpotraviny. Co si ale pod ním můžeme skutečně představit? Mnoho obchodních společností užívá tento pojem k propagaci svých výrobků. Někdy proto bývá obtížné rozlišit, které suroviny jsou skutečně zdraví prospěšné a kdy jde o pouhé triky obchodníků. Zeptali jsme se nutriční terapeutky, jak to je se superpotravinami doopravdy.

„Užívání pojmu superpotraviny patří podle mého názoru především do marketingových strategií. Je ale pravdou, že některé skutečné super potraviny najdeme běžně v obchodech či v přírodě. Superpotravinou lze totiž označit jakoukoliv zdraví prospěšnou potravinu. Jedná se o suroviny, které mají hodně vitaminů, minerálů a zdraví prospěšných látek. Určitě si proto nekupujte suplementy, koktejly a další výrobky, které jsou označované jako superpotraviny. Skutečné superpotraviny nakoupíte klasicky v každém obchodě, ale třeba i v lese, když si v létě vyrazíte nasbírat pár litrů borůvek,“ vysvětluje nutriční terapeutka Johanka Šlapáková, Dis.

Zázrak zvaný borůvky

„Za mě jsou největší superpotravinou lesní borůvky. Obsahují spoustu antioxidantů, působí jako prevence proti rakovině. Navíc u borůvek můžeme využít jak listí, tak plody. Najdeme v nich také mnoho vitaminů, například velké množství vitaminu C, provitamin A, ale i vitaminy skupiny B. Jsou bohaté na minerály, jako je draslík, hořčík, zinek a další. To ale není zdaleka vše. Kupříkladu ne nadarmo se říká, že borůvky jsou dobré pro oči. Toto tvrzení je pravdivé, protože borůvky skutečně pomáhají při léčbě šerosleposti. Navíc jsou díky malému množství cukru vhodné i pro diabetiky,“ zdůrazňuje terapeutka.

Kustovnice čínská a rakytník jako bomba plná antioxidantů a vitaminů

„Dalšími superpotravinami jsou podle mého názoru kustovnice čínská a její plody goji. Podobně jako borůvky obsahují antioxidanty, vitamin C a další důležité látky,“ říká Johanka Šlapáková a dodává:  „Velmi prospěšný je i rakytník řešetlákový, který v létě roste snad všude. Jedna bobulka rakytníku vám dodá denní dávku vitaminu C. Rakytníkový olej je zase prospívá pleti.“

Favorit mezi přílohami? Jednoznačně brambory!

„Dalším mým favoritem mezi potravinami jsou brambory. Obsahují totiž vitamin C, vitaminy skupiny B, složité sacharidy, spoustu vlákniny a hodně vody. Pro diabetiky jsou brambory nejvhodnějším typem přílohy, a to zejména díky obsahu vlákniny i pomalému vstřebávání sacharidů. Kromě toho nezvyšují ani hladinu glykemie. Je ale důležité, jak brambory upravíme. Měly by byt vařené či dušené v páře ve slupce. Jakmile začneme brambory jakkoliv mechanicky upravovat, snižujeme tím vitamin C a zvyšujeme jejich glykemický index,“ vysvětluje Johanka Šlapáková.

Zakysané mléčné produkty se hodí při redukci váhy

„Jako poslední superpotravinu bych označila zakysané mléčné produkty. Obsahují zdraví prospěšné bakterie tzv. laktobacily. Jedná se o prospěšné mikroorganismy, které osidlují naše střeva a vytváří jejich správnou mikroflóru. Mají spoustu minerálů, vápníku, fosforu, vitaminu D a bílkovin. Zakysané mléčné výrobky jsou vhodné nejvíce pro hubnoucí jedince, diabetiky, děti, ale i pro pacienty s chorobami střev, jako je ulcerózní kolitida či Crohnova choroba,“ zakončuje nutriční terapeutka.

Zavří­t reklamu