Retro účesy ze 40. a 70. let: Inspirujte se vlnami, výčesy a fascinátory ze seriálů Zlatá labuť a Volha

Zlatá labuť a Volha v detailu: Účesy ze 40. a 70. let zaberou i dvě hodiny. Kralují jim vlny, výčesy a fascinátory
Zdroj: Se souhlasem České televize a TV Nova/koláž Lifee
Postava Aleny, kterou ztvárnila herečka Simona Lewandowská, nosí vlasy pečlivě upravené a vyčesané z obličeje.Beáta Kaňoková hraje v seriálu prodavačku Evu Duškovou. Vlasy mívá navlněné a upravené do typického účesu 40. let.Podobný účes nosila v té době většina žen.Beáta Kaňoková si během natáčení užila také velké množství drdolů.+ 21 fotek+ 22 fotek

Na televizních obrazovkách můžeme aktuálně sledovat hned dva dobové seriály. Volha, kterou od dubna vysílá Česká televize, mapuje normalizační Československo, Zlatá labuť zase 40. léta. Co oba seriály spojuje, je špičková práce maskérů. Vybrali jsme pro vás více než 20 účesů, které si zaslouží vaši pozornost.

Veronika Nováková
Veronika Nováková 08. 04. 2023 08:00

Většinu vlasových kreací, kterými se dámy pyšní na televizní obrazovce, bychom mohli bez rozpaků vyčesat také ženám, které se chystají na aktuální společenské akce. O vlasy hereček v seriálu Zlatá labuť se stará maskérka Lada Bímová, o krásu herců a hereček v seriálu Volha zase umělecký maskér Martin Valeš.

Zlatá labuť přináší lesk 30. a 40. let

Natáčení historického snímku pro herce většinou znamená, že na place musejí být s předstihem několika hodin. To potvrzuje také herečka Kristýna Ryška, která v seriálu Zlatá labuť ztvárňuje postavu intrikánky Ireny.

„Přece jenom je to natáčení, je to svým způsobem náročná práce, když točíte od šesti do šesti, ještě navíc když máme tu nádheru na hlavě, která se musí dvě hodiny nebo hodinu a půl v maskérně vytvářet... Je to náročné, ale zároveň mě to velmi baví. Užívám si, že mohu být v kulisách, kam by se člověk normálně nedostal. Vizuálně to byla velmi nádherná doba,“ říká seriálová Irena v rozhovoru pro TV Nova.

Účesy, kterými se hlavní ženské postavy v seriálu pyšní, vynikají výraznými vlnami, nechybí ani drdoly nebo doplňky, jako jsou šátky nebo fascinátory, tedy minimalistické zdobné kloboučky. Ty můžeme často vídat právě na postavě Ireny, která je součástí zámožné rodiny, a mohla si tedy podobné módní výstřelky dovolit. Postava Báry Veselé, kterou ztvárňuje herečka Marta Dancingerová a která pochází z nuzných poměrů, má oproti tomu vlasy zpravidla rozpuštěné a zvlněné.

„Kostýmy mi samozřejmě pomáhají. Mění mé fyzické jednání a v té době byly jiné i každodenní zvyky. Na druhé straně jsem na to zvyklá z divadla, takže to jako velkou změnu nepociťuji. A také si myslím, že mladá děvčata se v zásadě chovají stejně, ať už před devadesáti lety nebo dnes. Přemýšlejí jako puberťačky," říká v rozhovoru pro Lifee.cz herečka Simona Lewandowská, blonďatá představitelka prodavačky Aleny. Ta mívá účes v oblasti obličeje pečlivě vyčesaný nahoru, kde tvoří velkou vlnu, která byla v té době trendy.

Volha vzpomíná na normalizační 70. léta

Seriál České televize Volha nás naproti tomu přenese do 70. let, kdy dámy nosily příčesky a paruky, ale také vysoké tupírované drdoly. Pečlivě vyčesaným drdolem se pyšní například postava režisérky, kterou ztvárnila Aňa Geislerová. K dokonalosti ji herečka dotáhla ještě umělými a značně zažloutlými zuby.

Paruky zase v seriálu nosí například Klára Melíšková, která hraje matku Kryštofa Hádka a coby hospodská vyzkouší paruk hned několik. Na její proměny se můžete podívat v naší fotogalerii.

150 hodin práce na jedné paruce

Jen pro hlavního mužského představitele, herce Kryštofa Hádka, vytvořili maskéři tři paruky a výroba jedné trvala zhruba sto padesát hodin, přičemž každý vlas je přivázaný. Celkově bylo vyhotoveno třicet kotlet, sedm paruk, dvacet knírů, dva plnovousy a dvě brady. Pro menší role a komparzisty pak dalších asi sto dvacet masek.

Postaral se o ně umělecký maskér Martin Valeš. Práce se pro něj prvotně odvíjí od scénáře, který před zahájením natáčení dostane a zorientuje se v době, ve které se příběh odehrává. „Zjistím, kolik se před kamerou má objevit postav, a udělám si také představu o žánru. Je totiž rozdíl mezi tím, jestli pracujete třeba na pohádce, nebo na dobovém filmu, pro který musíte vytvořit autentické postavy. Pak si s režisérem řekneme koncepci, sejdeme se s kostýmním výtvarníkem i architektem a definujeme si vizuální pojetí daného projektu," vysvětluje maskér v oficiálních materiálech České televize, jak práce na dobovém seriálu vypadá.

Lidské vlasy se chovají jinak než umělé

Z jakého materiálu jsou všechny paruky, které v seriálu můžeme vidět? „Z lidských vlasů. Pokud chcete, aby byla paruka věrohodná, tak je materiál naprosto klíčový. Takže jsme nakoupili přírodní evropské vlasy. Umělé vlákno je sice levnější, ale ten materiál má jiný lesk a je příliš lehký, takže pak podivně vlaje a nevypadá přirozeně," prozrazuje Martin Valeš.

Český Ken Robert Paulat: Syna Andrease mi porodila náhradní matka, čekal jsem rok na dárkyni vajíčka

Český Ken Robert Paulat: Syna Andrease mi porodila náhradní matka, čekal jsem rok na dárkyni vajíčka

Související články

Další články