Dietní záškodníci: Pozor na ovoce po ránu a kofein

22. ledna 2020
Pixabay.com
Pixabay.com

Hubnutí je nedílnou součástí našeho života. Jestli jste právě ve fázi, kdy se váha odchýlila směrem nahoru, zpozorněte. Máme pro vás řešení.

Bezbolestně se zbavit kil, která jsme „poctivě“ nasbírali v době, kdy špeky zakrývaly kabáty, asi nepůjde. Na druhou stranu se přestaňte zbytečně týrat, zapomeňte na hladovku a všechny zázračné diety typu „10 kilo za 7 dní“. I hubnout se totiž musí s rozvahou, rozumem a trochou optimismu. A věřte, že nastartovat organismus ke zdravějšímu způsobu života není zase až tak složité. Především neposlouchejte žádné zaručené rady a sestavte si vlastní hubnoucí plán s reálným cílem.

Naučte se snídat

Nejdůležitější je začít pravidelně jíst, a to v malých dávkách alespoň pětkrát denně. Omezte příjem nadbytečných tuků a přidejte zeleninu i dostatek vlákniny. „Základní pravidlo zní snídat, což mnoho lidí bohužel nedělá. Právě snídaně ovšem nastartuje organismus a vy nebudete trpět hlady večer. Večeři naopak můžete mírně ošidit, ale v žádném případě ne vynechat. Ideální je maso, ryby, zelenina nebo celozrnné pečivo,“ vysvětluje výživová specialistka Kateřina Veldová.

Pozor na ovoce, kofein i tuky

Ovoce zařazujte do jídelníčku spíš dopoledne, má totiž hodně cukru (třeba hrozen vína má stejně energie jako tyčinka čokolády), při odpolední svačině dejte přednost zelenině. Bílé pečivo nahraďte tmavým, tučné maso bílým jako drůbež a ryby. Poslední jídlo si dopřejte nejpozději tři hodiny před spaním. Jedině tak se energie spálí a nebude se ukládat do tukových zásob.

„Při hubnoucím plánu doporučuji vynechat nebo výrazně omezit kofeinové nápoje, které zbytečně zadržují v těle vodu. Ideální je pít čistou vodu nebo ředěné neslazené ovocné a bylinkové čaje. Vyloženě zakázané jsou pak sladké limonády a alkohol, který je plný zbytečných cukrů,“ dodává výživová specialistka.

Kdy pomohou odborníci?

Pokud máte jen dvě tři kila navíc, stačí jen omezit přílohy, vynechat sladké a trochu se hýbat. S větší tělesnou nadváhou vám pak pomohou odborníci. Stačí zajít za praktickým lékařem, který vám pomůže s jídelníčkem nebo případně doporučí návštěvu výživového specialisty, pod jehož dohledem půjdou kila dolů určitě lépe.

Co vám pomůže?

Počítejte kilojouly: K tomu, aby tělo hublo doporučovaných půl kilogramu až kilogram týdně, stačí snížit energetický příjem o 2 000 až 2 500 kJ za den. To například znamená přestat mlsat při televizi a vynechat dortík po obědě. Při redukční dietě se doporučuje denní příjem 4 800–5 300 kJ.

Jezte pravidelně: Zařaďte jídlo každé 2–3 hodiny, malé porce jídla, začněte snídaní, která by měla být maximálně do hodiny po probuzení, následuje dopolední svačina, oběd, odpolední svačina a večeře.

Bílkoviny jsou základ: Jezte dostatek bílkovin, které pomáhají budovat svalovou hmotu a mají nejvyšší termodynamický efekt, tedy mohou pomoci zvyšovat výdej.

Jezte vše: Dbejte na pestrost v jídelníčku, čím více potravin budete do jídelníčku zařazovat, tím získáte větší spektrum vitamínů, minerálních látek a enzymů, které mohou urychlovat metabolické děje.

Zavří­t reklamu