K rozvoji průmyslu na Mladoboleslavsku přispělo obnovení Svaté aliance. Uzavření dohody symbolizují „císařské“ stromy

Na podzim loňského roku proběhlo na Mladoboleslavsku komunitní sázení stromků. V jeho rámci byl v sousedství památných „stromů tří císařů“ vysazen mimo jiné miliontý strom ŠKODA AUTO.
Zdroj: Nadační fond ŠKODA AUTO

Už 189 let jsou dominantou Mladé Boleslavi. Tři buky lesní převislé, které jsou součástí nově vznikajícího parčíku „Tří císařů“ v údolí Jizery, byly na křižovatce ulic Ptácká a U Zastávky vysazeny na počest císaře Františka I., ruského cara Mikuláše I. a pruského korunního prince Bedřicha Viléma. Ti roku 1833 zavítali do nedaleké továrny firmy Köchlin a Singer. Jejich návštěva významně přispěla k rozvoji regionálního průmyslu. Podobné příběhy z historie regionu letos představí už druhý ročník výzvy Nadačního fondu ŠKODA AUTO a Bohemian Heritage Fund s názvem Zapomenuté příběhy Mladoboleslavska.

Redaktor
Redaktor 15. 07. 2022 10:45

Tři mocnáři si do Mladé Boleslavi „odskočili“ z valdštejnského zámku v Mnichově Hradišti, kde v září 1833 po celé tři týdny domlouvali obnovení spojenecké smlouvy známé jako Svatá aliance. Její podpis byl v době, kdy Evropu provázely dozvuky francouzské revoluce, potvrzením vzájemné vojensko-ekonomické podpory všech tří zemí.

Návštěva Mladé Boleslavi se ovšem nesla v úplně jiném duchu. Město tehdy patřilo k nejrychleji se rozvíjejícím průmyslovým oblastem na území Rakousko-Uherska. Kroky Františka I., Mikuláše I. a Bedřicha Viléma mířily do mechanické kartounky Jeremiase Singera a Karl Köchlina. 

Automobilům předcházely bavlněné tkaniny

Pro současnou generaci je budova továrny známá spíše jako moderní vývojové centrum automobilky ŠKODA AUTO, jejíž auta jsou díky svému technickému vybavení unikátní v celé střední Evropě. Původně se zde však nacházela manufaktura na potiskování bavlněných tkanin, která zaměstnávala 600 lidí, odebírala zboží od 400 tkalců a patřila k nejmodernějším závodům své doby – pyšnila se mimo jiné vlastní chemickou laboratoří i prvním parním strojem na území Rakousko-Uherska. 

Strom za vozidlo

Postupná změna započala po druhé světové válce, kdy továrnu začala využívat Mototechna, a právě automobilka ŠKODA. Budova technologického a vývojového centra automobilky pak na stejném místě vyrostla v roce 2006, po demolici původního objektu. 

Továrnu Köchlin a Singer dnes symbolizují už jen tři „císařské“ buky, které byly před 189 lety vysazeny právě na počest Františka I., Mikuláše I. a Bedřicha Viléma. V sousedství těchto památných stromů byl v rámci programu fungujícího od roku 2007 s mottem „Za každé prodané vozidlo v České republice jeden zasazený strom“ vysazen vloni na podzim také miliontý strom ŠKODA AUTO dub letní. 

Nadační fond ŠKODA AUTO

Zapomenuté příběhy Mladoboleslavska

Výzva Zapomenuté příběhy Mladoboleslavska, kterou v rámci projektu Kultura má zelenou vyhlašuje Nadační fond ŠKODA Auto a Bohemian Heritage Fund, připomíná zajímavé příběhy z historie regionu. Letos má na základě prodloužení výzvy má veřejnost možnost posílat své náměty až do 31. srpna. Výzva bude následně zakončena výstavou a prezentací těch nejzajímavějších příběhů na webových stránkách projektu. Vybraní autoři mohou navíc za svůj příběh získat odměnu až 5 000 korun.  

Nadační fond ŠKODA AUTO

„Letošní ročník Zapomenutých příběhů vzbudil k našemu potěšení opravdu velký zájem veřejnosti, proto jsme se rozhodli termín pro zasílání námětů prodloužit. Věříme, že občané či regionální instituce budou v této iniciativě pokračovat. Historie Mladoboleslavska nabízí určitě ještě mnoho zajímavých příběhů, které nejsou veřejně tolik známé a stojí za to na ně upozornit, protože mohou být inspirací pro mnoho dalších generací,“ říká Martin Hrdlička, člen správní rady Nadačního fondu ŠKODA AUTO.

Nadační fond ŠKODA AUTO

Leona Machálková touží po nové lásce: O deset let mladšího bych zvládla, chci ještě něco zažít

Leona Machálková touží po nové lásce: O deset let mladšího bych zvládla, chci ještě něco zažít

Související články

Další články