Niki Lauda by oslavil 71. narozeniny: Zůstal uprostřed plamenů ve více než 900 °C, za šest týdnů znovu závodil

Andreas Nikolaus „Niki“ Lauda byl rakouský pilot Formule 1, trojnásobný mistr světa z let 1975, 1977 a 1984, spolu-komentátor závodů na německé televizi RTL a pilot a majitel letecké společnosti Lauda Air a Niki.
Zdroj: Wikimedia Commons/Waerfelu – Vlastní dílo, CC BY 3.0
Andreas Nikolaus „Niki“ Lauda byl rakouský pilot Formule 1, trojnásobný mistr světa z let 1975, 1977 a 1984, spolu-komentátor závodů na německé televizi RTL a pilot a majitel letecké společnosti Lauda Air a Niki. Dne 1. srpna 1976 na německé trati Nürburgring měl Niki Lauda potvrdit, že je blízko k obhajobě titulu. Při tomto závodě však měl nehodu.Lauda se řítil po trati svým vozem Ferrari rychlostí více než 250 km/h k místu zvanému Bergwerk, když jeho vůz neovladatelně zatočil doprava a narazil do plotu, který ho následně vymrštil zpět na dráhu. Do vraku poté narazil pilot Brett Lunger. V té chvíli Laudův vůz začal hořet následkem exploze palivové nádrže. Lauda při srážce s Lungerem ztratil přilbu a tak zůstal uprostřed plamenů s více než 900 °C a i když se ho podařilo vyprostit, byl ve vážném stavu. + 6 fotek+ 7 fotek

Kdo by neznal životní příběh slavného pilota formule 1, který roku 1976, během Velké ceny Německa, na velmi nebezpečném okruhu nezvládl jednu ze zatáček a vyboural se. Kdyby ho tenkrát soupeři nevytáhli z hořícího auta, nepřežil by. Tahle strašlivá nehoda poznamenala nejen celý jeho následující život, ale dokonce změnila pravidla tohoto závodu.

Petra Járková
Petra Járková 22. 02. 2020 07:00

Bylo 1. srpna roku 1976 a okruh formule 1 v Nürburgringu slavil 50. výročí vzniku. Vše vypadalo idylicky. Lauda sice tento okruh nesnášel a chtěl, aby byl zrušen, ale právě kvůli výročí bez řečí nastoupil na start. V prvním kole byl první a všichni natěšeně čekali, jak dopadne kolo druhé. Bohužel, v tom už do cíle nedojel.

Náraz do svodidel

Niki ztratil kontrolu nad vozem a narazil do svodidel, která ho vrátila zpět na okruh. Z nádrže se vylilo skoro dvě stě litrů paliva. Formule se okamžitě vznítila a do Laudova ferrari narazil další vůz. Nikimu spadla přilba i ohnivzdorná kukla a on zůstal uvězněný v hořícím autě. Nebýt statečnosti jeho kolegů, kteří ho z hořícího pekla vysvobodili, s největší pravděpodobností by nepřežil.

Boj o život

Lauda byl okamžitě převezen do nemocnice, ale jeho stav byl velmi kritický. Měl popálenou pravou půlku hlavy, ohořelé vlasy a pravé ucho, poškozená víčka i plíce, neboť téměř minutu dýchal toxický kouř. Lékaři mu moc nadějí nedávali, ale Lauda bojoval o život jako lev.

Plastické operace

Když se jeho stav trochu zlepšil, přišlo na řadu mnoho plastických operací. Dokonce jich mělo být mnohem více, sám Lauda se ale rozhodl, že podstoupí jen nejdůležitější zákroky, které jsou nutné ze zdravotních důvodů. Nejdůležitější byla víčka, aby mohl používat oči.

Návrat do formule

Zní to sice neuvěřitelně, ale do formule se vrátil už po šesti týdnech po havárii. Stalo se tak v Itálii na okruhu v Monze. Skončil tam čtvrtý, což bylo neskutečné po tom, co všechno v posledních pár týdnech prožil. Přesná příčina Laudovy nehody není dodnes známa. Spekulovalo se ale o zlomení závěsu zadního kola, prasklé pneumatice či upadlém kole.

Vítěz mistrovství světa

V dalších letech Lauda ještě dvakrát mistrovství světa ve formuli 1 vyhrál a měl radost z toho, že se díky jeho nehodě výrazně zvýšily podmínky bezpečnosti jezdců, aby se podobný incident už nikdy neodehrál.

Poškozené plíce

V srpnu 2018 podstoupil Niki Lauda transplantaci plic poškozených následkem nehody z roku 1976. Zemřel 20. května 2019 po vleklých zdravotních problémech v nemocnici v Curychu.

NA TO, JAK VYPADAL NIKI LAUDA PŘED A PO NEHODĚ, SE PODÍVEJTE DO GALERIE:

Návod, jak si elegantně uvázat šálu: Naučte se čtyři nové způsoby, které vás stylově ochrání před zimou

Návod, jak si elegantně uvázat šálu: Naučte se čtyři nové způsoby, které vás stylově ochrání před zimou

Související články

Další články