Přelomový patent vynesl průmyslníka Janečka do služeb britské MI6. Aby ochránil rodinu, předstíral svou smrt, vzpomíná vnučka

Přelomový patent vynesl průmyslníka Janečka do služeb britské MI6. Aby ochránil rodinu, předstíral svou smrt, vzpomíná vnučka
Zdroj: Nadační fond ŠKODA AUTO

Na přelomu 20. a 30. let minulého století patřil k nejvýznamnějším osobnostem československého motocyklového, automobilového i zbrojního průmyslu. Málokdo ovšem ví, že František Karel Janeček, syn Františka Janečka (zakladatele světoznámé značky JAWA) a průkopník výroby automobilů JAWA v Kvasinách, byl během 2. světové války také členem britské tajné služby MI6. Podobné příběhy spojené s osobnostmi a historií regionu letos představí výzva Nadačního fondu ŠKODA AUTO a Bohemian Heritage Fund s názvem Zapomenuté příběhy Rychnovska.

Redaktor
Redaktor 27. 05. 2022 12:34

Geny zdědil po svém otci Františkovi, se kterým se už od studentských let podílel na více než stovce technologických patentů. Právě jeden z nich přivedl krátce před okupací Československa v roce 1939 Františka Karla Janečka do Velké Británie. Jednalo se o nástavec na hlaveň, díky kterému bylo možné prostřelit pancíř u tanku. „V té době šlo o něco nevídaného. Německá vojska po tomto vynálezu velmi prahla, dokonce se snažila uspíšit termín okupace, aby získala plány na jeho výrobu,“ říká Janečkova vnučka Soňa Klímová-Janečková s tím, že Janeček se vydal do Velké Británie právě z důvodu, aby je před okupanty ukryl. 

The Littlejohn 

Agentem MI6 se stal záhy na popud britského válečného ministerstva, pro které začal pracovat pod krycím jménem „Littlejohn“. Janeček se v jeho službách věnoval vývoji a zdokonalení svých zbrojních vynálezů, které měly pro Velkou Británii význam především v bitvách na severu Afriky u El Alameinu. Další vynález koupili Američané; jednalo se o protitankovou pušku, která nebyla použita jen v Africe – Kanaďané ji měli při osvobozování Itálie a v Den D s ní útočily invazní jednotky. Tento zbraňový vynález „Littlejohn“ se posléze stal i trvalým exponátem v Kanadském válečném muzeu v Ottawě.

„Protože v Československu zůstala jeho manželka a pět dětí, musel být zpočátku velmi opatrný. Aby svou rodinu i továrnu ochránil, nechal rozhlásit, že zahynul při automobilové havárii,“ prozrazuje vnučka Františka Karla Janečka, který se po válce s částí své rodiny odstěhoval do Kanady, kde vzhledem k tehdejší politické situaci v Československu prožil zbytek života.

JAWA udávala trend

Osobnost Františka Karla Janečka dnes připomíná rodinný zámek v Kvasinách. Pořídil ho na konci 20. let minulého století v návaznosti na výstavbu zdejší továrny na automobily značky JAWA. Továrna ve své historii uvedla na trh v roce 1934 svůj první automobil JAWA 700 a o pár let později obchodně nejúspěšnější auto své doby – JAWA Minor. Auto bylo velmi úsporné, čilé, levné, a navíc mělo krásný aerodynamický tvar. Do dnešních dob se dochoval i jeden exemplář závodního automobilu JAWA, obdivovat ho lze v Národním technickém muzeu v Praze. S tímto vozem se tovární jezdci zúčastnili závodu 1000 mil československých a získali Prezidentský pohár pro nejúspěšnější tým.

Nadační fond ŠKODA AUTO

Zapomenuté příběhy Rychnovska

Výzva Zapomenuté příběhy Rychnovska, kterou v rámci projektu Kultura má zelenou vyhlašuje Nadační fond ŠKODA Auto a Bohemian Heritage Fund, připomíná zajímavé příběhy z historie regionu, které může veřejnost přihlašovat do 31. května 2022. Výzva bude zakončena výstavou a prezentací těch nejzajímavějších příběhů na webových stránkách projektu. Vybraní autoři mohou navíc za svůj příběh získat odměnu až 5 000 korun. „Každá rodina, spolek či zájmový klub nebo třeba tradiční regionální firma skrývají více či méně zapomenuté příběhy, které se váží k Rychnovsku a stojí za to je vyprávět. Historie regionu je bohatá a my se těšíme, jaké nové příběhy prostřednictvím prvního ročníku naší výzvy na Rychnovsku objevíme,“ říká Ladislav Kučera, ředitel Nadačního fondu ŠKODA AUTO.

Nadační fond ŠKODA AUTO

Leona Machálková touží po nové lásce: O deset let mladšího bych zvládla, chci ještě něco zažít

Leona Machálková touží po nové lásce: O deset let mladšího bych zvládla, chci ještě něco zažít

Související články

Další články