Když komunikujeme, většinou se zaměřujeme na to, co chceme říct. Už méně se zabýváme tím, jak danou věc sdělit, aby k druhému dorazila v srozumitelné a emočně přijatelné formě. Proč se sdělovaná informace liší od informace přijaté, tomu se v dalším dílu videokurzu Umění komunikace věnuje psycholožka Olga Vlachynská.
Při komunikaci často předpokládáme, že ten druhý přijme sdělovanou informací tak, jak jsme ji zamýšleli. To je ale podle Olgy Vlachynské zásadní chyba. Stejně jako my nemusíme vždy správně zformulovat do slov to, co chceme říci, tak ani druhá strana nemusí být naladěna tak, aby pochopila gró našeho sdělení. Hlavně pokud je v danou chvíli emočně rozhozená - prožívá vztek, smutek nebo nadšení.
Jak emoce a zkušenosti ohýbají význam slov
„Určitá slova a významy vnitřní reproduktor příjemce zesílí, protože jsou pro něj emočně či jinak významné, a určitá slova naopak vytlumí. Možná ani neprojdou jeho vnitřním sítem a nedostanou se do jeho vědomí,“ varuje psycholožka. Může se tak stát, že příjemce neuslyší zrovna to, co bychom si moc přáli, aby zavnímal, a naopak uslyší zesíleně věci, které se ho emočně dotknou. „Tato slova v něm pak nahlas křičí a nejspíš bude mít potřebu na ně intenzivně reagovat,“ ozřejmuje Olga Vlachynská.
Je tedy třeba počítat s tím, že náš mozek překrucuje významy slov a interpretuje je na základě našich zkušeností, traumat i aktuální nálady. „Ve chvíli, kdy máme velký vztek, náš mozek ohne celý vesmír a v danou chvíli bude interpretovat vše tak, aby náš vztek dával smysl. V takovou chvíli jsme daleko od objektivity a velice blízko tomu dezinterpretovat vše, co nám člověk, na kterého jsme naštvaní, řekne,“ okrývá tajemství komunikace zkušená psycholožka.
Tři zásady správné komunikace
Jak se tedy naučit správně komunikovat, abychom se vyhnuli zbytečným nedorozuměním? „Zaprvé sdělovat co nejpřesněji, co se ve mně děje, za druhé, co nejlépe naslouchat jemným neverbálním signálům i řeči druhého, a za třetí, doptávat se a nepředpokládat, že vše chápeme a druhému rozumíme,“ doporučuje Olga Vlachynská, s níž si v další lekci prohloubíme znalosti o komunikaci tak, abychom dobře vyladili náš mindset na další práci.




