Fit a krásnáTestováníSoutěže

Strašlivá neděle 27. března: Při letecké katastrofě přišlo o život 583 lidí. Nikdo na letišti si toho nevšiml

Strašlivá neděle 27. března: Při letecké katastrofě přišlo o život 583 lidí. Nikdo na letišti si toho nevšiml
Zdroj: Wikimedia Commons, Public domain
+ 5 fotek+ 6 fotek
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Neděle 27. března 1977 se zapsala do dějin letectvím tím nejčernějším písmem. Když se na letišti Los Rodeos v Tenerife ve vzduchu srazila dvě obrovská letadla typu Boeing 747, o život přišlo 583 lidí. Jde o druhou největší leteckou katastrofu po 11. září 2001...

Zdeňka Nezbedová 27. března 2021

Osudný den začal jako každý jiný. Na let Pan Am 1736, který mířil z Los Angeles do Las Palmas, se těšili hlavně ti, kteří chtěli dál pokračovat na okružní plavbu po Středozemním moři. Speciální linka byla zaplněna zejména staršími lidmi mířícími na dovolenou. 

Stroj letu KLM 4805 sice mířil také do Las Palmas, ale startoval z Amsterdamu. V jeho kokpitu seděl vynikající pilot a o cestující bylo skvěle postaráno. Mohli se také cítit bezpečně. Tedy, kdyby nedošlo k nečekaným problémům…

Vesna Vulovičová: Rekordmankou proti své vůli. Letuška přežila pád letadla a zapsala se do historie
Mohlo by Vás zajímat:

Vesna Vulovičová: Rekordmankou proti své vůli. Letuška přežila pád letadla a zapsala se do historie

Výbuch v Las Palmas

Na letišti v Las Palmas, kde měla zmiňovaná letadla nedlouho po sobě přistát, vybuchla toho dne bomba a hrozil další útok. Oba lety proto dostaly pokyn přistát na letišti Los Rodeos na Tenerife, stejně jako i další spoje. Nad Los Rodeos se objevilo tolik letadel, že nebylo možné takový provoz zvládat.

Netrpělivý kapitán

Posádky i cestující, kteří museli neplánovaně přistát v Los Rodeos a čekat, až se v Las Palmas uklidní situace, začínali být nervózní. Jacob Veldhuyzen van Zanten, netrpělivý kapitán nizozemského letadla, využil nucené pauzy a nechal už tady natankovat nádrže na zpáteční cestu. Během tohoto procesu se ale v Las Palmas provoz obnovil, a tak jen smutně sledoval letadla, která startovala do původní destinace, zatímco on musel čekat na naplnění nádrží. Nepotěšilo to ani kapitána druhého boeingu Victora Grubbse, který nemohl odstartovat, protože se dvě tak velká letadla na malém letišti nemohla vyhnout a nizozemské letadlo stálo v řadě před ním. K dokonání všech nepříjemností padla na letiště vysoko v horách hustá mlha…

Temné znamení nad Černobylem: Můří muž prý zvěstoval katastrofu několik dní před havárií
Mohlo by Vás zajímat:

Temné znamení nad Černobylem: Můří muž prý zvěstoval katastrofu několik dní před havárií

Zmatky a mlha

Následovaly složité manévry, zmatky v komunikaci mezi řídicí věží a letem Pan Am, který se musel částečně i po vzletové dráze dostat do bezpečného prostoru, aby mohl let KLM z Amsterdamu odstartovat. Nikdo z dispečerů ale v mlze ani dalekohledem nedohlédl tak daleko, aby uviděl problém, ke kterému se neodvratně schylovalo, a to i proto, že letadla dostala pokyn startovat „v protisměru”. V nepříznivých podmínkách to byl obvyklý postup místního letiště.

Start bez povolení

Nizozemské letadlo, které už bylo připraveno ke startu se svým zkušeným, ale netrpělivým kapitánem, se snažilo docílit co nejdřívějšího startu. I když byla komunikace zmatená a pilot v takovém případě rozhodně nesměl sám rozhodnout, že vzlétne, aniž by se ujistil, že druhý boeing už dráhu opustil, došlo k přesnému opaku.

Krutý konec letu Turkish Airlines 981: Technická chyba vymrštila ven šest cestujících i se sedačkami, nastalo peklo
Mohlo by Vás zajímat:

Krutý konec letu Turkish Airlines 981: Technická chyba vymrštila ven šest cestujících i se sedačkami, nastalo peklo

Osudový okamžik

Když nizozemský stroj odstartoval, dělil obě letadla pouhý kilometr. Přesto se piloti v mlze neviděli. Až o několik sekund později si pilot amerického letadla, které právě odbočovalo do bezpečí na vedlejší dráhu, všiml, že se na něj řítí druhý boeing. Udělal to jediné, co mohl, přidal, jak jen to šlo, a tím zachránil alespoň několik životů. Netrpělivý nizozemský pilot naopak nezvládl co nejrychlejší vzlet, ke kterému se rozhodl, když si uvědomil, že se blíží katastrofa. A narazil podvozkem a plnými nádržemi v ohromné rychlosti do zadní části letu Pan Am. Jen o několik desítek metrů dál pak dopadl stroj na zem a kvůli velkým zásobám paliva následovala ohromná exploze. Nepřežil nikdo. Také v americkém boeingu bylo mnoho mrtvých, ale díky rychlému manévru pilota přežila alespoň část cestujících z přední části letadla.

„Slepí“ dispečeři

O tom, jak hustá musela být mlha, svědčí skutečnost, že si dispečeři z řídicí věže nevšimli ani samotné srážky dvou ohromných strojů a dozvěděli se o ní až od pilota dalšího z přistávajících letadel. Vzhledem k předchozímu výbuchu v Las Palmas se nejdřív domnívali, že jde o bombu, a vyslali záchranáře na dráhu. V letadle KLM už ale nebylo koho zachraňovat…

Osudný let Pan Am 73: Statečná letuška zachránila stovky cestujících, sama přišla o život
Mohlo by Vás zajímat:

Osudný let Pan Am 73: Statečná letuška zachránila stovky cestujících, sama přišla o život

Zapomenuté letadlo

Ani teď ještě nikdo netušil, že o necelý kilometr dál hoří druhé zničené letadlo Pan Am, na jehož palubě jsou zaklíněni živí lidé, které bylo možné zachránit. Hasiči se k němu ale dostali až o několik desítek minut později, kdy obsluze na věži už začalo být konečně divné, že se s americkým boeingem nemohou spojit. Pro mnohé z cestujících už ale bylo pozdě…

583 mrtvých

A protože neštěstí nikdy nechodí samo, ukázalo se, že malé letiště Los Rodeos nebylo vybaveno ani na tak velký nápor letadel, který toho dne zažilo, ale ani na letecké neštěstí takových rozměrů. Nemělo k dispozici lékaře či sanitky, které by zraněné odvezly do nemocnice. A tak letiště otevřelo brány a každý, kdo měl k dispozici auto, dopravoval nešťastníky, jak to jen šlo.

A jaká byla bilance šílené nehody? Na palubě nizozemského letadla nezůstal živý nikdo, během několika vteřin zahynulo všech 248 cestujících. Z amerického boeingu se podařilo vyprostit 70 lidí, z nichž bohužel 9 později zemřelo. Jednu z nejhorších leteckých katastrof historie přežilo celkem 61 lidí, zatímco pro 583 byl tento den posledním v jejich životě…

Zdroje informací: 
Wikipedie.org: Letecké neštěstí na Tenerife 1977
Česká televize: Letecké katastrofy – Srážka století

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Další články