Nedaří se vám zhubnout? Naučte se snídat!

24. února 2019
pixabay.com
pixabay.com

To, že snídaně je nejdůležitějším jídlem dne, věděly už naše babičky. A nemýlily se. Snídaně by totiž měla tvořit až čtvrtinu našeho denního přísunu energie, protože nám dodává potřebné živiny pro dopolední aktivity. Věděli jste ale, že díky pravidelnému snídání si lze nejen udržet stabilní váhu, ale dokonce i zhubnout? Pokud totiž tělu dopřejete každý den sytou a vyváženou snídani, nebudete mít nutkání zahánět hlad nezdravými pochutinami.

Pokud jste až doteď snídani odbývali, změňte to! „Nastartuje“ váš organismus po dlouhé noční přestávce, kdy tělo nedostávalo žádnou energii, ale přesto muselo pracovat. V noci totiž udržovalo činnost srdce, vnitřních orgánů či naši tělesnou teplotu. Zdravá snídaně také stabilizuje hladinu cukru v krvi. Tím potlačí chuť na sladké i jiná nezdravá jídla během dopoledne, což se promítne i do vašeho stravování ve zbytku dne.

Snídejte beze spěchu

Ráno si mnozí z nás rádi přispí a potom je každá minuta drahá. Na přípravu snídaně nám nezbývá čas, a tak ji buď zcela vynecháme, nebo sáhneme po tom prvním, co máme po ruce. Podle statistik však Češi nejdůležitějšímu jídlu dne věnují průměrně jen asi 15 minut denně a třetina lidí snídá až v práci. Na snídani bychom si ale měli vyhradit dostatek času, snídat bychom měli v klidu, ideálně doma.

„Ideální je konzumovat první jídlo zhruba do hodiny od probuzení. V organismu se totiž v tuto dobu vylučuje do krve větší množství inzulinu, který pro správné fungování organismu potřebuje dodat především sacharidy. Snídáme-li příliš pozdě, máme pak tendenci toho sníst více a ke všemu roste naše chuť na sladké a tučné,“ říká výživová poradkyně Kristýna Ostratická.

Zařaďte všechny důležité živiny

Snídaně by měla obsahovat tzv. pomalé cukry (celozrnné pečivo, cereálie bez přidaného cukru, ovoce), bílkoviny (jogurty, sýry, tvaroh, vejce, kvalitní šunku), vlákninu (zelenina) a tuky (ořechy, avokádo, různá semínka). Naopak vyvarovat bychom se měli sladkostem (koblihy, croissanty, sušenky, bílé pečivo namazané džemem) či uzeninám. Taková snídaně obsahuje příliš mnoho tuků a jednoduchých cukrů, a naopak postrádá vlákninu a bílkoviny.

Velmi důležité jsou po ránu i tekutiny. Vhodným nápojem je neslazený čaj, čistá neperlivá voda pokojové teploty nebo zředěná ovocná či zeleninová šťáva. Jestliže jsme závislí na kofeinu a ráno bez voňavé kávy nedokážeme vstát z postele, každý šálek je dobré doplnit sklenkou vody. Nápoje s obsahem kofeinu totiž tělo odvodňují.

Tip redaktorky:
Pokud se vám ale někdy přeci jen stane, že vám na kvalitní domácí snídani nebude zbývat čas, je dobré mít doma v zásobě pár kelímků instantní ovesné kaše, kterou připravíte za pár minut. Skvělá je například Zdravá snídaně, která je vyvinutá nutričními specialisty a obsahuje vyváženou skladbu živin. Základní složkou je jemně mletá ovesná kaše doplněná prémiovým výběrem sušených nesířených plodů a kokosovým cukrem. Vybírat můžete z dvanácti různých příchutí.