Zimní deprese: Jak se jí vyhnout? Nejdřív musíte mít rádi sami sebe

16. ledna 2019
Pixabay
Pixabay

Pro spoustu z nás je leden spojen s šedivou náladou, nechutí k jakékoli činnosti a depresí. Říkáme, že je to způsobeno zimou, nedostatkem slunce a vyčerpáním organismu. Pravdou ale je, že se špatnou náladou se dá dělat ledacos a vyzrát na ni můžete jen a jen vy. Stačí jen vědět jak!

Zařaďte do jídelníčku vhodné potraviny

Naše stravovací návyky a potraviny, které každodenně konzumujeme, mají obrovský vliv na naše tělo i naši duši. Proto bychom je měli vybírat s co největší pečlivostí a dbát na pestrou a vyváženou skladbu každodenního jídelníčku. Pro léčbu deprese doporučují odborníci hned několik potravin.

Jak se vyhnout zimní a jarní depresi

Rybí olej obsahuje omega-3 mastné kyseliny (výzkum lidí s depresí totiž prokázal, že mají nedostatek mastných kyselin, známých pod zkratkou EPA). Před několika lety proběhla studie, kdy pacienti užívali pouhý jeden gram rybího oleje denně a dostavila se úleva od 50 % symptomů, tedy zmizela například úzkost, poruchy spánku, pocity smutku nebo nezájem o sex.

Hnědá rýže obsahuje nejen vitaminy B1 a B3, ale také uvolňuje glukózu do krevního oběhu postupně a zabraňuje jejím výkyvům. Je opakem všeho „instantního“.

Pivovarské droždí dodá organismu aminokyseliny důležité pro činnost nervového systému, právě proto je skvělým pomocníkem při léčbě deprese nebo odstraňování smutné nálady.

Ovesné vločky pomáhají tlumit výkyvy hladiny krevního cukru, které způsobují rozmrzelost a změny nálady.

Hlávkové zelí pomáhá proti stresu, infekcím i srdečním nemocem.

Pravidelně si zacvičte

Pohyb můžete zařadit i do svého běžného pracovního života už jen tím, že nepojedete výtahem, ale do kanceláře o dvě patra výš to vyšlápnete pěšky. Každý schod se totiž počítá.

Ano, když má člověk dlouhodobě špatnou náladu, tak je cvičení tím posledním, na co má chuť. Ovšem když se překonáte, uvidíte, že po prvních pěti minutách už budete mít chuť a energii velkou a během cvičení naberete podstatně více síly než při pasivním odpočinku. Cvičení totiž zlepšuje náladu a pozitivním způsobem mění mozkovou chemii. Proto se doporučuje cvičit minimálně třikrát týdně.

Vybírejte si takové aktivity, které vás těší a máte je rádi. Odreagujte se třeba při skupinovém volejbalu, kuželkách nebo halovém fotbálku. Zvolit můžete i klidnou jógu nebo plavání. Pokud chcete spíše relaxovat nebo se sportem musíte začínat pomalu, zkuste jenom procházky pěšky nebo pravidelné návštěvy sauny.

Vyhledávejte slunce a choďte ven

Nezůstávejte celý týden až do večera zavření v kanceláři, ale odcházejte z práce ještě za světla a zvažte, zda nemůžete alespoň část cesty ujít pěšky. Stačí zaparkovat auto o pár bloků dál nebo vystoupit o několik zastávek dříve. Protáhnete tělo, získáte důležitý odstup od pracovních problémů a přechod ze zaměstnání do domácího prostředí pro vás nebude tak náročný.

Přirozenému slunečnímu záření se vystavte na co nejdelší dobu i o víkendu – spojte pobyt na slunci se sportováním, prací na zahrádce, delší vycházkou se psem nebo dováděním s dětmi na hřišti. Sluneční záření je totiž osvědčenou léčbou proti depresi.

Spěte minimálně sedm hodin

Pamatujte na to, že každá hodina před půlnocí se počítá za dvě, proto se odeberte do postele ideálně v 10, ale nejpozději v 11 hodin.

Nepodléhejte moderní iluzi, že spánek není potřeba a k fungování vám stačí tři čtyři hodiny v posteli, jak tvrdí někteří špičkoví manažeři. Pokud máte dostatek kvalitního spánku, podáváte během dne lepší duševní výkon, máte kapacitu se soustředit a nepodléháte problémům tolik jako nevyspalí a vystresovaní lidé.

Máte-li problémy s nespavostí, zkuste přírodní uspávadla, jako je meduňka nebo levandule. Uvidíte, jak týden pořádného spánku změní váš život i vaše rozpoložení.

Buďte na sebe vlídní

Také jste často nejkritičtější sami k sobě, zatímco svým blízkým chyby odpouštíte daleko snadněji? Psychologové lidem se sklony k depresím doporučují být na sebe vlídní a neklást si na vlastní bedra spoustu úkolů s vysokými nároky. Naopak je vhodné si na každý den připravit plán činností. Pro začátek stačí třeba vynést koš, přečíst si několik stran knihy nebo uvařit silný kuřecí vývar. Následně počet úkolů i jejich náročnost pomalu zvyšujte a při vzorném plnění se odměňujte. Třeba kvalitní hořkou čokoládou nebo chlebem s voňavým medem.

Oprašte staré koníčky a zájmy

Volné večery a víkendové dny věnujte nejen svým blízkým a přátelům, ale také aktivnímu odpočinku. Kdy jindy než teď přijde čas pro dopletení svetru, přesazení květin nebo lepení modelu letadla, na které se chystáte už dobrých pět let.

Zavzpomínejte na to, co vás těšilo před lety, a vraťte se ke starým koníčkům a zájmům. Stará láska totiž většinou nerezaví. A nebo se vrhněte do nových aktivit, které si už dlouhou dobu slibujete vyzkoušet. Naučte se něco nového, co vás láká.

Nepříjemné věci řešte hned

Taky se vám stává, že občas odkládáte telefon účetní nebo nepříjemný rozhovor se zákazníkem na odpoledne, potom na zítra a následně na pondělí? Většinou se tím nic nevyřeší. Mnohdy akorát vzroste oboustranné naštvání, ale někdy také zjistíte, že vlastně vůbec nebylo čeho se bát. Z nepříjemné účetní se vyklube milá paní, která si postěžuje, že váš problém řeší každý druhý a nejste žádnou výjimkou. A zákazník naopak pochválí vaše produkty a služby, i když jste čekali pravý opak. A vy se dlouhé hodiny podvědomě stresujete a nepříjemné úkoly táhnete s sebou, což je ve většině případů zcela zbytečné. Občas stačí jen zvednout telefon a udělat první krok. Hned teď.

Zavří­t reklamu