Fit a krásnáTestováníSoutěže

Spánek a jídlo: 5 tipů, jak si úpravou stravy dopřát lepší odpočinek v noci

Spánek a jídlo: 5 tipů, jak si úpravou stravy dopřát lepší odpočinek v noci
Zdroj: Unsplash
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Můžete zkusit meditaci, omezit kofein, nebo večer vyměnit mobil za knížku, ale ne vždy to přinese kvalitní spánek. Tajemství dobrého odpočinku totiž spočívá také v tom co a kdy jíte.

Imrich Rešeta 4. září 2021

Magazín Eatthis.com, který se věnuje zdravému stravování, uvádí, že podle výzkumů jsou strava a kvalita spánku spojené nádoby. I drobné změny ve stravě nám mohou pomoci lépe spát. A když se dobře vyspíme, jíme také lépe.

Probouzíte se rozlámaní? Pozor na maličkosti, které vám kazí spánek
Mohlo by Vás zajímat:

Probouzíte se rozlámaní? Pozor na maličkosti, které vám kazí spánek

Jídlo a kvalitní spánek

Spánek je neuvěřitelně důležitý při regulaci hormonů, které ovlivňují chuť k jídlu,“ říká pro magazín Eatthis.com nutriční specialistka Lauren Harris-Pincus. Míní tím třeba leptin, kterému se říká také hormon sytosti a hladu. Když se nenajíme správně, jsme unaveni a pak si další jídlo dopřejeme později. To může následně ovlivnit kvalitu spánku a tvoří se cyklus špatného stravování a spánku.

A jak se z toho vymotat? Zkuste některou z těchto 5 rad:

1. Nevynechávejte snídani.

2. Omezte alkohol před spaním.

3. Večer už moc nejezte

4. Zaměřte se na vyváženou stravu s dostatkem vlákniny a kalorií.

5. Mlsejte s rozumem

Makrobiotická strava: Oblíbený jídelníček Julie Roberts vyžaduje opatrnost
Mohlo by Vás zajímat:

Makrobiotická strava: Oblíbený jídelníček Julie Roberts vyžaduje opatrnost

Jak jíst dobře?

V předchozích řádcích zmiňované informace si teď zkusme trošku vysvětlit. Podle studie z roku 2018 se kvalita a vůbec nástup spánku zlepšují poté, co lidé zapojení do výzkumu snídali. Pokud naopak ráno nepozřeli nic, špatně se jim zaspávalo.

I když se zaspávání dá trošku vylepšit večerní sklenkou alkoholu, protože působí jako sedativum a může vám pomoci rychleji usnout, upadnete rovnou do hlubokého spánku, co má tendenci rozhodit spánkové cykly. Pravděpodobně pak budete spát kratší dobu a hůř. Odborníci proto doporučují večerní pití alkoholu omezit. A stejně tak se raději vyhněte jídlu před odchodem do postele. Jíst přibližně tři hodiny před usnutím může spánek narušit také.

Pokud jde o konkrétní jídlo, strava s nízkým obsahem vlákniny je spojena s kratším a méně klidným spánkem. Odborníci doporučují přidat vlákninu a vyměnit třeba bílé pečivo za celozrnné, nebo sáhnout po tmavě zbarvené zelenině, luštěninách a semínkách. S tím souvisí i chuť na něco menšího. Pokud se žaludek začne ozývat hodinu nebo dvě před spaním, je naprosto v pořádku dát si svačinu. Ideální jsou sušené švestky, protože obsahují vápník, hořčík a vitamín B6. To všechno je potřebné k produkci spánkového hormonu melatoninu. Nebo si dejte banán, ten pro změnu obsahuje serotonin, draslík, hořčík a vlákninu, co podporuje kvalitní spánek.

Kdy smíte sníst při dietě poslední jídlo? Výživová poradkyně vyvrací nejčastější mýty o hubnutí
Mohlo by Vás zajímat:

Kdy smíte sníst při dietě poslední jídlo? Výživová poradkyně vyvrací nejčastější mýty o hubnutí

Zdroje informací:
Eatthis.com: 7 Diet Changes You Can Make Now to Sleep Better Tonight

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Další články