Banány jako „žluté lékárny“. Slupněte 2 denně a navštěvujte lékaře jen kvůli prevenci

5. února 2018 Redakce Lifee.cz
HuffingtonPost.com
HuffingtonPost.com

Nač toužit po složitostech, když to jde jednoduše? Tuto otázku jako by svým videem kladl server FoodNSport všem, kteří upřednostňují léky před přírodními zdroji živin. Tělesné i duševní zdraví dle videa získáme snadno. Stačí jen každý den slupnout banán.

Web Dr. Douglase Grahama, mj. dlouholetého atleta a zdravotního poradce tenistky Martiny Navrátilové či herečky Demi Moore, ve svém videu sesumíroval 10 pozitivních účinků konzumace už dvou banánů denně. A tím i 10 popudů k zamyšlení nad tím, proč si značná část populace stále chodí pro zdraví do lékáren…

1. Energie

Zapomeňte na kávu obsahující nezdravý kofein, zapomeňte i cukrovinky plné rafinovaného cukru. Banán poskytne vzpruhu ve chvíli, kdy se na vás sápe únava. Už dva banány vám dodají energii na hodinu a půl cvičení.

2. Draslík

Draslík je prvkem mnoha tváří. A dle FoodNSport samých dobrých. V lidském těle působí coby ředitel srdečního tepu, hladiny vody v těle i pravidelného přísunu kyslíku do mozku. Kromě toho potlačuje riziku mozkové mrtvice a reguluje krevní tlak. S dostatečným přísunem draslíku se navíc nemusíte bát, že váš při dalším cvičení chytne ve svalu křeč.

3. Střeva

Střeva se označují jako druhý mozek, pečovat o ně je tedy nutno starostlivě. Co třeba tak, že posvačíte sladký a chutný banán? Ten totiž napomáhá obnově a udržování pravidelných biologických funkcí. Včetně činnosti střev.

Worldnews.nbcnews.com

4. Nálada

Tvar úsměvu nedostal banán náhodou. Toto ovoce v sobě ukrývá aminokyselinu zvanou tryptofan, který je nezbytný k produkci serotoninu, regulátoru nálady. A právě ten se zasluhuje o pocity štěstí a odpočinku. Podle serveru Bananasaver.com dokonce zmírňuje stavy depresí. Lidé s těmito obtížemi, kteří slupli banán, se prý cítili lépe.

5. Železo

Hojí se vám špatně rány? Nelze doporučit jediné – mlsejte častěji banány. Železo, které v sobě nesou, pomáhá přenášet kyslík z plic do tkání. A kyslík je nezbytný pro rychlou léčbu zranění.

6. Kalorie

 Zdravý, chutný a ještě dietní. To je, dámy a pánové, banán v plné kráse. Jen 110 kalorií (v přepočtu zhruba 461 joulů) se schovává pod žlutou slupkou. Děkovat můžeme vláknině a vodě, které banán z velké části obsahuje.

Telewellnewwmd.com

7. Vláknina

Sáček chipsů zmizel v trávicím traktu, jenže hlad se ne a ne vzdát. Řešení je jednoduché – sáhněte po banánu. Víme, je méně vizuálně i chuťově atraktivní. Zato neobsahuje tzv. prázdné kalorie, které ošálí chutě, ale žaludek nikoliv. Podle amerického ministerstva zemědělství (USDA) je 1 banán obohacen asi 3 gramy vlákniny. Ty nejenže upraví zažívací procesy, ale nasytí na delší dobu.

8. Doplnění „paliva“

Hlad není převlečená žízeň ani nic podobného. Ale žádný strach – zahnat ho lze rychle a zdravě, třeba smoothiem z banánů. Lidský organismus si z nich vytahuje karbohydráty coby primární zdroj energie.

9. Mangan

Jako by toho nebylo už dost, banán preventivně „ošetřuje“ i kosti. A to díky přítomnosti manganu. Denní dávka pro dospělého jedince se pohybuje od 1,5 do 2,5 až 3 miligramů manganu, 1 střední banán pokryje nejvyšší doporučovanou denní dávku. Mangan kromě jiného i pomáhá upravit metabolismus.

10. Tuk a cholesterol

Ještě jednou si to zrekapitulujme: zaženou únavu, chrání proti mozkové mrtvici, udržují stálý krevní tlak, zamezují svalovým křečím, „bičují“ střeva, zlepšují náladu, pomáhají zocelovat rány, drží kalorie na uzdě, zasytí, dodají energii a zlepšují stav kostí. Dle FoodNSport to ale pořád nestačí. Zapomnělo by se totiž na tuk a cholesterol – které banány prakticky neobsahují. A možná to bude ten důvod, proč příště sáhnete po žlutém ovoci namísto čokoládové tyčinky.

Time.com