Francis Ford Coppola: Režisér trilogie Kmotr přišel při natáčení Apokalypsy o miliony a málem i o rozum

Francis Ford Coppola: Režisér trilogie Kmotr přišel při natáčení Apokalypsy o miliony a málem i o rozum
Zdroj: Wikimedia Commons/Gerald Geronim – Own work, CC BY-SA
Francis Ford Coppola se do světové kinematografie nesmazatelně zapsal svými filmy Kmotr či Apokalypsa.Vítěz pěti Oscarů zažil slávu i pády, zbohatnul a pak zase skoro o všechno přišel.Natočil také filmy Rozhovor, Cotton Club, Dracula nebo Vyvolávač deště.Dnes má v Kalifornii i úspěšné vinařství.+ 2 fotky+ 3 fotky

Americký režisér, scenárista a producent Francis Ford Coppola se do světové kinematografie nesmazatelně zapsal svými filmy Kmotr, Kmotr II, Rozhovor a Apokalypsa. Zbytek jeho tvorby je značně nevyrovnaný, ale tahle čtveřice patří k tomu nejlepšímu, co kdy v Hollywoodu vzniklo a dělá z něj jednoho z největších filmařů všech dob. Vítěz pěti Oscarů zažil slávu i pády, zbohatl a pak zase skoro o všechno přišel při prokletém natáčení Apokalypsy – málem i o rozum. Narodil se před 81 lety, 7. dubna 1939, a dnes má i úspěšné vinařství.

Milan Valden
Milan Valden 7. dubna 2020

Coppola miloval kino, filmy a divadlo už jako malý kluk, a tak byla volba jeho povolání jasná. Po studiích se seznámil s producentem nízkorozpočtových filmů Rogerem Cormanem, který ho vzal do svého týmu a rozpoznal jeho talent. V roce 1963 natočil Coppola svůj první film, horor Dementia 13.

Kmotr

Než Coppola definitivně prorazil, trvalo to ale ještě skoro deset let. Celkem zaujal dalšími třemi filmy – komedií Teď už jsi velký chlapec (1966), muzikálem s Fredem Astairem Divotvorný hrnec (1968) a dramatem Lidé deště (1969) – a získal Oscara za scénář k válečnému životopisnému snímku Generál Patton (1970), ale opravdový hit měl teprve přijít.

Mezitím se změnil Hollywood. Studiový systém se rozpadl, hledala se nová témata i styl a ke slovu přicházeli noví tvůrci, tzv. Nový Hollywood. Mezi ně patřil i Coppola, vedle třeba Petera Bognanoviche, George Lucase, Stevena Spielberga nebo Martina Scorseseho. V roce 1969 vyšel román Maria Puza Kmotr z prostředí italoamerické mafie, který se stal velkým bestsellerem s miliony prodaných výtisků, a tak nemohl ujít ani pozornosti filmařů. Nabídka na režii nakonec doputovala až ke Coppolovi. Ten v látce vycítil obrovský potenciál, ale leccos si musel vyvzdorovat. Scénář napsal s Mariem Puzem. Studio Paramount původně chtělo natočit jen levnou gangsterku přesazenou do současnosti (román se odehrává těsně po druhé světové válce), ale Coppola producenty přesvědčil, aby zvýšili rozpočet a Kmotr se stal výpravným dobovým snímkem.

Do titulní role si prosadil Marlona Branda, legendárního herce a nositele Oscara za drama V přístavu. Ten byl v té době ale už padlou hvězdou, navíc s pověstí problémového herce a studio o jeho obsazení nechtělo ani slyšet. Tvrdohlavý Coppola však za ním stál a dokonce s Brandem natočil i pro něj poněkud ponižující kamerové zkoušky. Stejně tak si prosadil do dalších rolí v té době málo známé herce – díky Kmotrovi se pak z Al Pacina, Roberta Duvalla, Jamese Caana a Diane Keaton staly hvězdy. A z Kmotra, který do kin přišel v roce 1972, megahit.

Vedle kasovního úspěchu to byl ale také úspěch u většiny kritiků. Z Kmotra se stal kultovní film a jeden z nejlepších filmů všech dob. Vyhrál tři Oscary – za nejlepší film, pro nejlepšího herce (Brando) a za scénář. Coppola tak měl v krátké době už druhého Oscara.

90 let od narození Steva McQueena: Byl členem gangu, vyrůstal v pasťáku a v padesáti ho zabila rakovina plic
Mohlo by Vás zajímat:

90 let od narození Steva McQueena: Byl členem gangu, vyrůstal v pasťáku a v padesáti ho zabila rakovina plic

Kmotr II, Rozhovor a Kmotr III

Látka Kmotra měla velký potenciál i na pokračování. To Coppola opět napsal s Puzem, film i režíroval a navíc také sám produkoval. Kmotr II (1974) byl též velmi úspěšný a Oscarů vyhrál dokonce šest, mj. za nejlepší film, pro herce ve vedlejší roli (Robert De Niro geniálně ztvárnil mladého Vita Corleoneho, jehož hrál v prvním filmu Brando), za režii a scénář. Coppola tak za jeden večer pobral hned tři Oscary a navíc díky úspěchu filmu vydělal miliony a byl oslavován jako génius.

Aby toho nebylo málo, téhož roku přišel do kin i působivý mysteriózní thriller Rozhovor s Genem Hackmanem, který získal Zlatou palmu na festivalu v Cannes a byl na Oscary nominován za scénář a nejlepší film.

Kmotr III následoval až v roce 1990. Coppolovi se do něj moc nechtělo, ale po problematických letech, kdy natáčel filmy hlavně jako námezdní režisér kvůli dluhům, chtěl mít opět úspěch. Poslední díl trilogie sice už není tak zdařilý jako první dva, ale v kontextu Coppolovy další tvorby patří k jeho nejlepším filmům a je to důstojné zakončení mafiánské ságy.

Rebelský herec Marlon Brando: Komplikovaný muž s mnoha milenkami i milenci
Mohlo by Vás zajímat:

Rebelský herec Marlon Brando: Komplikovaný muž s mnoha milenkami i milenci

Apokalypsa

Proč se z bohatého a oslavovaného génia filmu stal málem chudák, který pak musel natáčet filmy kvůli honorářům, aby splatil dluhy? Mohla za to Coppolova megalománie, úspěch a sláva, které mu stouply do hlavy, a prokletí, které provázelo natáčení filmu Apokalypsa s tématem vietnamské války. Dlouhé natáčení na Filipínách provázely samé problémy, od přeobsazení hlavní role (místo Harveyho Keitela byl po pár týdnech obsazen Martin Sheen), přes infarkt Martina Sheena, několikeré zničení kulis až po Marlona Branda, který se odmítal učit text, improvizoval a byl tak tlustý, že ho Coppola raději natáčel vleže a víceméně jen obličej, který Brandovi vystupoval ze tmy. Což nakonec bylo ku prospěchu věci, scény s Brandem na konci filmu jsou velmi působivé.

Natáčení se protahovalo, náklady narůstaly, Coppola jako producent přicházel o peníze, kvůli filmu zastavil i vlastní dům a málem přišel ze všech problémů i z vedra v pralese o rozum. Zůstaly mu dluhy. Apokalypsa je sice oslavovaný a skvělý film (získal Zlatou palmu a dva Oscary), ale jeho komerční úspěch nebyl takový, aby dluhy hned zaplatil.

A tak Coppola musel natáčet filmy, které většinou nebyly tak úplně jeho srdeční záležitostí a ne všechny se mu povedly. Za zmínku ale stojí třeba retro Cotton Club (1984), životopisný Tucker: Člověk a jeho sen (1988), působivý horor Dracula (1992) nebo thriller Vyvolávač deště (1997).

Vinař

V posledních letech už Coppola netočí a užívá si spíše klid. A také víno. Jako celoživotní milovník tohoto lahodného moku se stal dokonce vinařem, a to už dávno. Postupně své vinice v Kalifornii rozšiřoval a jeho víno značky Coppola má dobrou pověst jak mezi filmaři, tak u širší veřejnosti. Jeho vysoce funkční usedlost Ingenook je dokonce přístupná k prohlídkám i ochutnávce vín.

NA SNÍMKY FRANCISE FORDA COPPOLY SE PODÍVEJTE DO GALERIE:

Zdroje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Francis_Ford_Coppola

https://www.csfd.cz/tvurce/2852-francis-ford-coppola

http://www.luxusni-vina.eu/francis-ford-coppola-vina-a85

Miloš Fikejz: Francis Coppola

Peter Cowie: Kmotr – Neznámá fakta a dokumenty ke kultovnímu filmu

Škola líčení: Jak si správně upravit obočí? Vizážistka Diana vám ukáže, jak ho vytvarovat během pár minut

Další články