Tipy a triky psychologů, jak nepodlehnout negativním myšlenkám a zůstat šťastný

14. ledna 2020
Pixabay.com
Pixabay.com

Dnešní svět je plný negativity. Stačí si pustit televizní noviny, projet se metrem, navštívit prarodiče nebo debatovat s kolegy při obědové pauze. Naše mysl vyprodukuje za den zhruba 75 tisíc myšlenek a dle vědeckých výzkumů je 85 % z nich negativních. Kolikrát ani nepostřehneme, že většinu dne si na něco stěžujeme nebo se soustředíme na nějaký problém či nedostatek. Ne nadarmo se říká, že imunita vězí v hlavě. Jak zůstat zdravý, šťastný a pozitivní i přes dennodenní ofenzivní strategii naší mysli či negativní vlivy z okolí?

Prázdná hlava

Pro udržení si psychické i fyzické pohody je nezbytné dennodenně detoxikovat naši mysl. Jak říká Sokrates ve známém filmu Pokojný bojovník: „Vynes už ty odpadky!“

Myslí se tím jednak, že se naučíme vypouštět nepotřebné myšlenky, a pak také to, že jim nebudeme podléhat. K tomu nám pomůže meditace, posilování vůle a zaměření mysli. Nemusíme hned jezdit do ašrámů a promeditovat celé dny odříkáním onoho zvučného „óóóóm“, můžeme si najít chvilku i v denní činnosti.

Meditací se totiž rozumí každý úkon, při kterém vypneme hlavu a jsme v přítomném okamžiku. Může to být nějaký sport, vaření či zahradničení. Prostě cokoliv, co nás pohltí, a my se v danou chvíli soustředíme jen na danou aktivitu.

Studená voda pomáhá

S udržením fokusu a vnitřní stability nám může pomoci také pravidelné otužování. Studená voda posílí ducha i tělo a my se staneme odolnějšími proti negativním myšlenkám. Není dobré se bez pořádné přípravy hned nakládat do ledu, ale můžete vyzkoušet alespoň pár vteřin studené sprchy na závěr vaší koupele.

Pravidlo děkuji

Při boji s negativním myšlením spolehlivě pomáhá vědomé soustředění se na hezké a pozitivní věci. Můžeme si zavést pravidlo třech vděčností a každý den si napsat minimálně tři věci, za které jsme vděční. Může to být i za to, že obyčejně svítí slunce, že máme partnera nebo útulný domov. Věci, které my bereme jako samozřejmost, nemusí být běžné pro jiné lidi v tísni. Také můžeme zkusit absolvovat jednadvacetidenní výzvu Svět bez stížností podle amerického spisovatele Willa Bowena.

Zavří­t reklamu