Trpasličí planeta Pluto: Proč bylo před 13 lety vyloučeno ze Sluneční soustavy?

24. srpna 2019
Wikipedie

Pluto je největší a po Eris druhou nejhmotnější známou trpasličí planetou sluneční soustavy. Patří mezi tělesa Kuiperova pásu, přesněji mezi plutina, což jsou objekty obíhající Slunce v dráhové rezonanci 2:3 s Neptunem. Krátce po svém objevu bylo označeno za planetu, ovšem po objevu dalších transneptunických těles se objevila otázka, zda nemá být spíše považována za jejich řadového člena.

Důvody vyloučení Pluta

Roku 2002 byl objeven Quaoar, o němž se v té době soudilo, že jeho průměr je přibližně 1280 kilometrů, téměř polovina průměru Pluta. Roku 2004 zase objevitelé Sedny odhadli její průměr až na 1800 km, tedy velmi blízko hodnotě průměru Pluta, přesahující 2300 km. Sílily proto názory, že Pluto by mělo být označeno jen za jeden z objektů Kuiperova pásu, podobně jako astronomové přestali za planety považovat Ceres, Pallas, Juno a Vestu, když objevili, že mezi Marsem a Jupiterem je celý pás planetek jim blízkých rozměrů.

První hlasování neprošlo

Roku 2003 o tom astronomové hlasovali na 25. valném shromáždění Mezinárodní astronomické unie v Sydney, ovšem návrh neprošel.

Objevení Eris

29. července 2005 byla objevena Eris, u níž byl zjištěn podobný průměr, jako má Pluto. Objevitelé i tisk ji v té době označili za desátou planetu sluneční soustavy. Další to zase považovali za nejsilnější argument pro přeřazení Pluta mezi planetky.

Pluto je trpasličí planeta

Debatu nakonec ukončilo 26. valné shromáždění Mezinárodní astronomické unie, konané 14. – 26. srpna 2006 v Praze, na němž byla přijata nová definice planety. Zásadní podmínkou, která Pluto z této skupiny vyřadila, byl požadavek, že těleso musí vládnout dostatečnou gravitací, aby vyčistilo okolí své oběžné dráhy od jiných těles. Součástí rozhodnutí byl i výslovný výčet uznaných planet, mezi nimiž Pluto nebylo jmenováno. Naopak, toto těleso bylo přímo označeno za prototyp nově ustanovené kategorie trpasličích planet.

Nesouhlas s rozhodnutím

Alan Stern, vedoucí vědeckého týmu řídícího let sondy New Horizons, rozhodnutí výslovně odmítl s tím, že podle nové definice by nebyly planetami ani Země, Mars, Jupiter či Neptun, neboť se v okolí jejich drah vyskytují některé planetky. Ve Spojených státech se k protestům přidali i někteří politici. Několik členů Kalifornského zákonodárného shromáždění předložilo rezoluci, v níž obvinili IAU z „vědeckého kacířství“. Diskuse o statusu Pluta nevyhasly ani v následujících letech, ve Spojených státech se o něm debatovalo ještě v říjnu 2014.

NA FOTOGRAFIE PLUTA SE PODÍVEJTE DO GALERIE:

Zavří­t reklamu