Jídlem na Alzheimera: Které potraviny doporučuje lékařka k boji s demencí?

Jídlem na Alzheimera: Které potraviny doporučuje lékařka k boji s demencí?
Zdroj: Shutterstock

Nutriční specialistka Marilyn Glenville popsala britskému listu Express, které potraviny jsou nesmírně důležité v boji s Alzheimerovou chorobou. Výborné na tom je, že stravu můžete změnit kdykoliv, bez ohledu na věk.

Imrich Rešeta
Imrich Rešeta 11. září 2021

Některé živiny mohou pomoci udržet mozek zdravý,“ říká nutriční specialistka Marilyn Glenville pro Express.co.uk. Obzvláště užitečné jsou omega-3 mastné kyseliny, konkrétně rybí olej, protože obsahuje kyselinu dokosahexaenovovou (DHA). Ta má podle všeho největší ochranný účinek před Alzheimerovou chorobou.

Je vám přes 65 let? Nová studie ukazuje, co může snížit riziko Alzheimerovy nemoci
Mohlo by Vás zajímat:

Je vám přes 65 let? Nová studie ukazuje, co může snížit riziko Alzheimerovy nemoci

Alzheimerova choroba a jídlo

DHA v omega-3 mastných kyselinách pomáhá předcházet tvorbě plaku v mozku, který je přítomen u Alzheimerovy choroby. A navíc zlepšuje průtok krve mozkem a redukuje záněty,“ vysvětluje Marilyn Glenville.

A kde všude najdeme DHA, respektive omega-3 mastné kyseliny? Základem jsou ryby žijící ve studených vodách – losos, tuňák, sardinky, makrela a sleď. Mezi další zdroje patří vlašské ořechy, lněná a chia semínka. Vhodné jsou také výživové doplňky z rybího tuku.

Další nesmírně důležitou látkou je Acetyl-l-karnitin, který zlepšuje paměť. Lidem s Alzheimerovou chorobou naopak schází. Podle odbornice jsou pro posílení paměti a funkce mozku vhodné zejména vaječné žloutky, ořechy a sója.

Spánek a jídlo: 5 tipů, jak si úpravou stravy dopřát lepší odpočinek v noci
Mohlo by Vás zajímat:

Spánek a jídlo: 5 tipů, jak si úpravou stravy dopřát lepší odpočinek v noci

Cukr v krvi a Alzheimerova choroba

V jedné studii měli lidé užívající vitamíny B6, B12 a kyselinu listovou až o 90 procent nižší zmenšení mozku ve srovnání s těmi, kteří dostali placebo,“ říká Marilyn Glenville. A dodává, že podle tohoto výzkumu může být mezi prvním vývojem amyloidního plaku a nástupem demence až 30letý interval.

To je důvod, proč, bez ohledu na věk, nikdy příliš pozdě na změnu jídelníčku, který pomůže chránit zdraví mozku. Nutriční specialistka k tomu dodává, že jeden z nejprospěšnějších návyků je jíst málo a často. To znamená vedle snídaně, oběda a večeře zařadit také dopolední a odpolední svačinu. Díky tomu se může stabilizovat hladina cukru v krvi. Pokud je vysoká, podle mnoha odborníků je spojena s rozvojem Alzheimerovy choroby.

A jak si udržet nízkou hladinu cukru v krvi? Existují čtyři základní pravidla: jezte každý den vyváženou snídani, do každého jídla zařaďte bílkoviny, snižte příjem cukru a alkohol pijte s rozumem.

5 chytrých triků, jak zabránit tomu, aby vás v podvečer honila mlsná. Podle dietoložky to není žádná věda
Mohlo by Vás zajímat:

5 chytrých triků, jak zabránit tomu, aby vás v podvečer honila mlsná. Podle dietoložky to není žádná věda

Zdroje informací:
Express.co.uk: Dementia: Food that has the ‚most protective effect against Alzheimer’s‘, says doctor

Simona Krainová (50) nejen o kariéře v Paříži: V dětství do mě rvali rybí tuk a jezdila jsem do vykrmovacích táborů

Simona Krainová (50) nejen o kariéře v Paříži: V dětství do mě rvali rybí tuk a jezdila jsem do vykrmovacích táborů

Další články