První pražská elektrická tramvaj: Koňku vystřídala před 125 lety. Zájem lidí byl obrovský, řidič a průvodčí museli pracovat 16 hodin

elektrická tramvaj
Zdroj: Wikimedia Commons, Jindřich Eckert, Public domain
Elektrická tramvaj číslo 200. Výroba Righoffer a Křížík (Praha, 1900).Elektrická tramvaj číslo 109. Výroba Righoffer a Křižík (Praha, 1901).Elektrická tramvaj číslo 88 (Praha, 1900). Výroba Righoffer a Křižík. Brněnská parní tramvaj s lokomotivou a  vlečným vozem (1855 až 1899).+ 3 fotky+ 4 fotky

Počátek dvacátého století se ve světě nesl ve znamení rychlého rozvoje měst, který byl spojen s přísunem velkého množství lidí, a proto bylo potřeba začít nějakým způsobem dopravovat. Za tímto účelem vznikla hromadná městská doprava, jejímuž zavedení se nevyhnula ani Praha. Zde se radní rozhodli vyměnit poněkud pomalejší koňku za elektřinou poháněnou tramvaj. Ta první vyjela slavnostně před 125 lety.

Kamil Šivák
Kamil Šivák 28. 09. 2023 11:00

Na sklonku roku 1897 existovalo v hlavním městě celkem šest společností, které provozovaly tramvajovou dopravu. Každá z nich měla "svůj" úsek. Spolu s koňským pohonem fungoval už i ten elektrický. Zastupitelé města si ale byli vědomi, že v budoucnu bude potřeba tramvajovou dopravu sjednotit, a to nejlépe pod městským, nikoli soukromým podnikem.

Koně patřili do minulosti

Dalším logickým krokem bylo vykoupit dráhy koňky a ty následně elektrifikovat. Po náročných jednáních se tento přerod mohl uskutečnit na konci roku 1898. Jako první přišla na řadu snad nejoblíbenější trasa Pražanů, a to sice z Královských Vinohrad do Královské obory. Měřila 10,7 kilometrů a v posledním měsíci jejího koňského provozu se prodalo téměř čtyři sta sedmdesát tisíc lístků.

Slavnostní uvedení tratě z Josefského náměstí do Stromovky se uskutečnilo 28. září na svátek svatého Václava. Ač šlo o velmi slavnostní akt, vyskytl se problém. Ministerstvo železnic nechtělo provoz tramvaje povolit, neboť most Františka Josefa byl tehdy již dvacet let starý a měl hned několik závad. Nebylo to tedy bezpečné. Nakonec ale vyslaný zaměstnanec ministerstva ustoupil.

Zájem lidí o elektrickou tramvaj byl obrovský

Zájem lidí o novou městskou tramvaj byl velký. Na Josefském náměstí se tehdy tísnily zástupy. Dokonce se museli znovu nasadit koně, aby bylo možné velký nápor zvládnout. Nejhorší to bylo ale večer. V tramvaji bylo doslova obsazeno každé místečko. Celkem 20 240 pasažérů zaplatilo za jízdenky více než 1000 zlatých.

Druhy jízdenek byly celkem tři. Za tři stanice tři krejcary, za šest stanic pět krejcarů a plná jízdenka deset krejcarů, což bylo pro mnohé, zejména dělníky, velké dilema. Tolik totiž stál litr piva. Vyplatilo se tak po práci svézt a ušetřit, nebo uhasit žízeň orosenou dvanáctkou. Ještě tentýž měsíc město oznámilo, že by si mohli lidé koupit celoroční jízdné za šedesát zlatých.

Šílená pracovní doba

Tramvaj obsluhoval samozřejmě řidič. Sekundoval mu konduktér, který kontroloval jízdenky. Po zapracování dostával každý denně 50 krejcarů. Pracovní doba byla ale šílená –⁠ 16 hodin. Navíc všichni museli být pružní. Dva týdny člověk řídil a pak se musel na týden stát průvodčím. Nebyla to tak žádná procházka růžovým sadem.

Zdroje informací:
Wikipedia.org: Tramvajová doprava v Praze
Praha7.cz: Střípky z historie pražských tramvají I.

Návod, jak si elegantně uvázat šálu: Naučte se čtyři nové způsoby, které vás stylově ochrání před zimou

Návod, jak si elegantně uvázat šálu: Naučte se čtyři nové způsoby, které vás stylově ochrání před zimou

Související články

Další články