Zdravé vztahy (nejen) na pracovišti. Musíte se umět vymezit a ohradit

28. ledna 2020
Pixabay.com
Pixabay.com

Říká se, že jsme průměrem pěti lidí, kteří jsou v našem nejbližším okolí. Vzhledem k tomu, že na pracovišti trávíme minimálně jednu třetinu dne, dalo by se říct, že do této skupiny lidí, kteří nás nejvíce ovlivňují, a naopak my máme přímý vliv na ně, spadají i naši kolegové. Proto je zásadní si v práci umět dobré vztahy vybudovat a následně je i udržovat. A důvodů je víc…

V první řadě jde o to, abyste členy vaší rodiny ušetřili nepříjemných chvil, kdy povolíte ventil všemu, co jste si nedovolili říct kolegům v práci. Vaše problémy a vnitřní rozbroje nemusí odnést ani jedni, ani druzí. Vyzkoušejte našich pět tipů, které vám pomohou ke správné a zdravé komunikaci:

Mějte na paměti své kompetence

V pracovním procesu je velmi důležité znát přesně své kompetence a role (to je samozřejmě vhodné mít rozdělené i v domácnosti). Když člověk zná své místo, dává mu to pocit bezpečí a funkčnosti. Je dobré udržovat nějaký řád, který v psychice člověka vytváří jistotu a ukotvení. Někteří jedinci mohou být hákliví, pokud se začnete do jejich kompetencí plést, proto buďte opatrní, pokud chcete někomu z vašich kolegů udělovat rady a připomínky k jejich práci.

Umění zdravého a včasného vymezení

Není nic horšího než člověk, který nezná vlastní hranice. Takový jedinec nejen že bude neustále překračovat ty vaše, ale zároveň nepochopí, co se vám na tom nelíbí. Dotyčný pak nepůsobí zrovna předvídatelně a důvěryhodně a jeho chování není transparentní. V určité chvíli se tento člověk může chovat neadekvátně k situaci, vidět věci zkresleně, cítit se ukřivděně, úplně otočit a začít se chovat velmi autoritativně, aby si na chvíli dokázal, že si hranice nastavit umí. Pokud se v tomto popisu poznáváte, je na místě naučit se pracovat s tématem hranic. Když víte, co si můžete dovolit, umíte se také naopak smysluplně, zdravě, v klidu a bez emocí včas vymezit takovým způsobem, který není pro druhé nepříjemný či nepochopitelný.

Jasná komunikace

Znáte to. Nemáte zrovna náladu, doma nevíte, kam dřív skočit, padá na vás kupa práce a bolí vás příšerně hlava. Jaruna od vedlejšího stolu má naopak velmi radostný den, chce se jí zpívat a pustí nahlas rádio. Vy si ovšem nedovolíte vyjádřit svou potřebu klidu, a tak to chvíli přetrpíte. Po nějaké době si jdete udělat kávu do kuchyňky, kde se nezapomenete kolegům zmínit, jak je ta Jaruna příšerná. Jenže lepší scénář by byl, pokud byste se naučili komunikovat svá přání a potřeby jasně a přímo. To platí, kdykoliv se vám něco nelíbí nebo byste potřebovali řešit věci jinak. Nebojte se upřímné komunikace s kolegy i nadřízenými, která předchází nesmyslným domněnkám a pomluvám.

Téma odpovědnosti

Další zásadní dovedností je ujasnit si své odpovědnosti. V tomto případě se nejedná o kompetence, ale o uvědomění si toho, že každý je odpovědný za své chování sám. Neberte si osobně, pokud kolega nemá zrovna svůj den, a zároveň se snažte být zodpovědní i k vašim vlastním reakcím a slovům. Raději se třikrát nadechněte, než někoho zkritizujete.

Zůstaňte sami sebou

Čím větší kolektiv, tím větší rozmanitost osobností. Každý se snaží zapadnout a získat od kolektivu to, co potřebuje. Mohou vznikat různá přátelství, společenství až spolky jedněch proti druhým. Tady uděláte nejlíp, pokud si udržíte svou neutralitu a zůstanete za každých okolností nestranní a sami sebou, což zahrnuje všechny předchozí vyjmenované kroky.

Zavří­t reklamu