Petr Havlíček radí, jak na pitný režim: Proč do něj počítat i kávu a jak moc nám škodí alkohol?

Petr Havlíček radí, jak na pitný režim: Proč do něj počítat i kávu a jak moc nám škodí alkohol?
Zdroj: Herminapress, Pixabay
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Jak správně pít během sportu? A pijeme dostatečně také během dne? Odborník na zdravou výživu Petr Havlíček uvádí v rozhovoru pro Lifee.cz to, jak pitný režim ovlivňuje náš spánek a že káva není takový dehydratační problém, jak se dříve uvádělo.

Veronika Nováková
Veronika Nováková 18. června 2022

Odborník na zdravou výživu Petr Havlíček radí čtenářům webu Lifee.cz, jak na správný pitný režim během horkých letních dnů nebo výletů do přírody. Podle průzkumu značky přírodních minerálních vod Magnesia totiž v Česku rekreačně provozuje sport 86 % lidí, alespoň jednou týdně pak sportuje 45 %. Co je ale zajímavé, jen 43 % z respondentů dbá na správný pitný režim.

Jak bychom tedy měli správně pít a je díky němu možné zhubnout?

Ke každému jídlu se hodí jiné pití.
Mohlo by Vás zajímat:

Pitný režim: Jak správně doplňovat tekutiny v průběhu jídla

Petr Havlíček a pitný režim

Pane Havlíčku, jak jsme na tom my Češi s pitným režimem? Dodržujeme ho? Pijeme správně?
K mému velkému překvapení otázky na pitný režim padají neustále a pro mě už je to skoro nepochopitelné. V době, kdy se řeší pitný režim napříč médii, lidé stále tápou. Z toho mohu usoudit, že v otázce pitného režimu neustále plaveme – nejen v tom, kolik bychom za den vlastně měli vypít. Existuje totiž značný počet dezinformací. Není například jasně řečeno, že pitný režim je ryze individuální věc a my se pořád snažíme uměle nastavit nějaké číslo, které by platilo pro všechny a za všech okolností.

Víme, že pro výpočet ideálního příjmu vody existuje vzoreček.
Ano, ten opravdu existuje. Je to 3 až 4 deci na 10 kilogramů tělesné hmotnosti. Ale ten platí pouze za předpokladu jakýchsi ideálních ,nebo standardních podmínek, jako je pokojová teplota, minimum pohybu, jídlo s běžným obsahem vody nebo běžná vlhkost vzduchu. Je to hezké a ten vzoreček může sloužit jako orientační. Bohužel si z toho někteří lidé mohou udělat dogma a to je také špatně – někdy to bude moc, jindy zase málo. Připočíst musíme sport, horečnatá onemocnění nebo příliš suché jídlo. V zimních měsících máme zase příliš vytopené místnosti, kde je suchý vzduch.

Jedna česká modelka například tvrdila, že navýšením pitného režimu je možné zhubnout. Nemůžeme si tak spíše ublížit?
Samozřejmě, přetěžujete tak ledviny, to je nesmysl. Žádná dieta postavená na pití vody opravdu neexistuje. Ano, když piji více tekutin, tak spotřebovávám o trochu více energie, abych se té vody zbavil – obzvlášť, pokud je studená. Když se hodně napiji před jídlem, tak zmenším objem jídla, které potom sním. Ale dietu bych na tom opravdu nestavěl. Záleží také na tom, co pijete. Dnes mají lidé tendence pít vodu, která je příliš přefiltrovaná, a to také není dobře. Ta voda potom neobsahuje nic, co by tělo mohlo zužitkovat – chybí v ní důležité minerální látky.

Dodržujte pitný režim.
Mohlo by Vás zajímat:

Pitný režim: Můžeme omezit přísun tekutin, když jíme hodně ovoce a zeleniny?

Jak moc je tedy během hubnutí důležitý pitný režim?
Úplně stejně, jako když nehubnete.

Velkým trendem je pít po ránu na lačný žaludek vodu s citronem. Má to vůbec nějaký efekt?
Jestli je to s citronem nebo bez, to je jedno. Důležité je, abychom se ráno napili. Uvědomte si, že spíme třeba šest nebo osm hodin a určitou dobu před spaním třeba také nepijeme. V noci tělo vytvoří také určité množství moči. K tomu dýcháme, a to znamená určité množství vodní páry. Někteří z nás se v noci také potí. Tělo je proto po ránu v určitém stupni dehydratace. Napít se prostě ráno musíme. Pokud má ta voda navíc trochu minerálů a citronu, potom lépe chutná a lépe se vstřebává. Jen si potom nesmíme jít vyčistit zuby, protože kyselina z citrusů způsobí to, že zubní sklovina na chvíli změkne a stává se náchylnější na poškození. Doporučoval bych ráno nejprve vyčistit zuby a teprve potom jíst a pít.

Je dobré pít na noc?
V noci se organismus snaží moč příliš netvořit. Voda se nám v těle v uvozovkách zpětně protáčí, fungují adiuretické hormony. To znamená, že když se hodně napijeme před spaním, tak ledviny o trochu víc zatížíme, protože filtrují větší objem tekutin. Chodíme také v noci na toaletu, což nám narušuje spánek.

Hodně Čechů započítává do svého pitného režimu také kávu nebo alkohol. To je také špatně, že?
Alkohol bych do toho opravdu nepočítal, ten naopak způsobuje dehydrataci. Káva, to je otázka – malé espresso asi také ne, toho je málo. Ovšem když si dám velké americano, kde jsou alespoň tři deci vody, tak tělo už si s tou vodou poradí. Dehydratace po kávě není tak obrovská, jak se dříve uvádělo. Menší ano, ale nic hrozného a každý šálek kávy opravdu nemusíme zapíjet půllitrem vody. Každý z nás také jinak rychle odbourává kofein.

Děti by měly ve vedrech pít hlavně vodu nebo neslazené čaje
Mohlo by Vás zajímat:

Co by měly pít děti v horku? Vsaďte na vodu a neslazené čaje

Začíná nám letní sezóna a Češi vyrážejí do přírody za sportem. Jak by měl pít sportovně aktivní člověk, byť třeba jen víkendový amatér?
Hlavně, aby pil. Hodně sportovců už je vytrénovaných tak, že část tréninku zvládají bez pití – ale to záleží na velkém množství faktorů a také na pitném režimu v rámci celého dne. K tomu připočítejme délku aktivity, intenzitu cvičení, velikost těla, stupeň trénovanosti nebo vlhkost a proudění vzduchu. Pokud byste chtěli nějaké obecné pravidlo, tak je to 1 deci vody na 10 kilogramů tělesné hmotnosti – za hodinu. Tekutinou bychom se měli předzásobit už před sportem, protože dehydratace bude vyšší. Doporučuji se pořádně napít dvě nebo tři hodinky před aktivitou. Pít bychom měli také to, co vodu v těle udrží, a to rozhodně není filtrem vyčištěná voda. Je to voda s určitým podílem minerálních látek, takže ideálně lehčí minerálka. A během sportovního výkonu platí totéž, především u lidí, kteří se hýbou pravidelně. Tělo se vodou a potem chladí, proto je pitný režim během sportu důležitý. Určitá míra dehydratace – na úrovni jednoho nebo dvou procent tělesné hmotnosti – už může způsobovat problémy. Přetěžuje to kardiovaskulární systém nebo narušuje kognitivní funkce.

Mají děti jiný pitný režim?
Nevidím pro to důvod. A matky, které tvrdí, že jejich dítě se neobejde bez sladké limonády, nebo čaje, tak mluví nesmysly. Kolikrát se setkávám s paradoxem, že dítě celý den pije sladké a při tréninku si vezme čistou vodu – přitom by to mělo být obráceně.

Moderní jsou lahve na vodu se zabudovanými filtry. To je podle vás špatně?
Je otázka, co přesně ten filtr z vody odstraňuje. Pokud odstraní chlór a některé negativní látky, potom je to dobré. Zbytkový chlór nám moc dobře nedělá a často ani nevíme, co nám z vodovodního kohoutku doma teče. Bývají tam zbytkové části léčiv, pesticidů nebo třeba antikoncepce. Mnohdy proto filtr může mít své opodstatnění, ale neměl by odstraňovat všechno a vytvářet destilovanou vodu.

Cvičitelka Hanka Kynychová: Tři roky jsem žila s tyranem, bití mi přišlo normální

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Další články