Fit a krásnátestovánísoutěže

Jóga a stres: Jaké blahodárné účinky má toto cvičení na vaši psychiku?

Zdroj:Vojtěch Herout

+ 12 fotek+ 13 fotek
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Stres se zdá jako všudypřítomná metla lidstva, které se v moderním světě snad nelze vyhnout. To je dost možná pravda. Různými praktikami nicméně můžeme posílit naši odolnost vůči stresu. Jedním ze způsobů je jóga.

Petra Járková 25. března 2019

Stres definujeme jako změnu vnějšího, ale i našeho vnitřního prostředí nebo dokonce myšlenek, která vyžaduje úměrnou odpověď organismu, jenž se vůči této změně musí přizpůsobit. Jednat se může o reakci psychickou, emoční či fyzickou.

Pozitivní a negativní stres

Stres může mít pozitivní charakter, třeba když nás v práci povýší. Tehdy nás udržuje ve střehu, vybudí k aktivitě a brání tomu, abychom se ocitli v nebezpečí. „Takový stres ale musí být krátkodobý. Naproti tomu existuje stres negativní, kdy neustále čelíme průběžnému tlaku bez momentů úlevy či klidu. Člověk je pak přepracovaný a vzniká tenze,“ říká lektorka a zakladatelka center zdravého životního stylu Věra Vojtěchová.

Organismus nejprve vyhodnocuje podnět, zda jej vnímat jako stres. Činí tak na základě toho, co momentálně vnímá a zkušeností z minulosti,“ vysvětluje praktická lékařka MUDr. Irena Sobotková. „Vyhodnotí-li ji jako stres, začnou se dít dvě věci. Jako součást poplachové reakce se aktivuje sympatický nervový systém, který je oproti parasympatickému stimulační, a také část mozku zvaná hypotalamus. Žlázy s vnitřní sekrecí pak začínají produkovat stresové hormony adrenalin a kortizol a v organismu se začnou projevovat akutní symptomy stresu, popisuje dále lékařka.

Dlouhodobý stres se může projevovat i fyziologickými symptomy, jako jsou bolesti hlavy, problémy s trávením, hypertenze, problémy se spánkem či bolestmi, například na hrudníku. Stres může navíc zhoršovat i symptomy jiných existujících onemocnění, mimo jiné artrózy, astmatu, diabetu a srdečně-cévních chorob. Častý je také rozvoj nebo markantní zhoršení kožních onemocnění v důsledků přemíry stresu. Jenže jak se stresu skutečně zbavit?

Thumbnail # Estetičtí strašáci dnešní doby: Jak se zbavit rozšířených pórů, pocení nebo tukových polštářků?
Mohlo by Vás zajímat:

Estetičtí strašáci dnešní doby: Jak se zbavit rozšířených pórů, pocení nebo tukových polštářků?

Odpověď je ve vás

Pokud máte pocit, že to snad ani není možné, protože máte plno práce a povinností, které za vás nikdo neudělá, vězte, že úlevy od stresu můžete dosáhnout vlastním vnitřním zklidněním a smířením se stavem věcí. Jedním ze způsobů, jak podobného smíření dosáhnout, může být jóga. Zjednodušeně řečeno, spočívá v protahování a posilování těla v naprosté koncentraci v různých pozicích za kontrolovaného a pomalého dýchání. Tělesná schránka i mysl tak svým způsobem relaxují, ale zároveň dobíjejí energii.

To dokládá i studie provedená na Deakinově univerzitě v Melbourne. Vědci zde zkoumali vliv šestitýdenního pravidelného praktikování jógy na vnímání stresu. Praktikování zahrnovalo dechové techniky (pránajámy), fyzické cvičení (ásany), řízenou relaxaci a meditaci. Účastníky studie podrobili vědci psychometrickým měřením před zahájením studie a po šesti týdnech praktikování. Tato závěrečná měření stejně jako subjektivní pocity respondentů vykázaly redukci symptomů stresu, úzkostí a depresí.

Co konkrétně při józe na psychiku působí?

Jak navazuje lékařka Sobotková, při některých druzích aktivit včetně jógy dochází totiž k regulaci aktivity sympatického nervového systému včetně soustavy hypotalamus, hypofýza a nadledvinky a spouští se naopak systém parasympatický. „A právě ten je zodpovědný za fyzické uvolnění organismu a zklidnění,“ vysvětluje podstatu úlevy od stresu.

Při soustředění na provádění pozic se zbavujeme našich nutkavých myšlenek a mentálního napětí, zklidňujeme mysl a užíváme si přítomného okamžiku. To vše pozdvihuje náladu a dodává vnitřní klid.  Je však třeba se józe začít věnovat a při praktikování být skutečně duchem přítomen. Základem je pravidelné praktikování. Jednorázové cvičení může od stresu návalem uvolněných endorfinů ulevit, nicméně pokud má jít o úlevu dlouhodobou, je třeba s jógou strávit více času.

Pokud s jógou nemáte dosud žádné zkušenosti, měli byste se zpočátku vypravit na vedené lekce jógy, kde se naučíte provádět správně základní pozice. Kombinovat můžete také domácí cvičení s návštěvami lekcí ve studiu. 

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Další články

Zavří­t reklamu