Zákeřný zabiják jménem cholesterol. Jak ho udržet na uzdě podle výživové poradkyně

Zákeřný zabiják jménem cholesterol. Jak ho udržet na uzdě podle výživové poradkyně
Zdroj: Pixabay.com

Cholesterol je pro lidské tělo důležitý, protože je složkou obalu lidských buněk. Navíc pomáhá při tvorbě některých hormonů. Na druhou stranu však může i škodit. Vysoká hladina škodlivého cholesterolu v krvi totiž zvyšuje riziko infarktu a mrtvice. Proč a kdy je třeba si jeho hladinu hlídat?

Tereza Endrštová
Tereza Endrštová 17. prosince 2019

Hodný a zlý cholesterol

Cholesterol lékaři ve své praxi rozdělují na hodný HDL a zlý LDL cholesterol. Hodný HDL cholesterol přenáší cholesterol z cév do jater, kde dochází k jeho zpracování. Zlý LDL cholesterol to dělá opačně, tedy nosí ho z jater do cév. Právě ten je pro tělo škodlivý, protože se usazuje v tepnách. Může tak způsobit vznik aterosklerózy (kornatění tepen, pozn. red.) a tím i dalších chorob.

Oproti tomu hodný HDL cholesterol, který najdete například v rostlinných olejích, zlému LDL cholesterolu brání v usazování. Proto by měl tvořit více než třetinu z celkové hladiny vašeho cholesterolu.

Jídlo jako lék? Rozhodně.
Mohlo by Vás zajímat:

Vlašské ořechy: Malý zázrak na boj s cholesterolem i proti stárnutí

Zdravé hodnoty

„LDL cholesterol neboli ‚zlý‘ cholesterol by se měl udržovat v hodnotách do 3 mmol/l. Celkový cholesterol pak do 5,2 mmol/l. Zvýšená míra LDL cholesterolu v krvi je velmi nebezpečná. Ten se totiž ukládá do cév a podporuje vznik aterosklerózy, takže může dojít až k ucpání cévy a následné mrtvici či infarktu,“ vysvětluje výživová poradkyně Johanka Šlapáková, DiS.

Hodnoty cholesterolu zjistí lékař z krve, kterou vám odebere z prstu. „Na vyšetření byste měli přijít nalačno. Měření cholesterolu ale stejně ukáže, jak se člověk stravuje po delší dobu, takže dieta den dva před měřením toho moc nezmění,“ zdůrazňuje Šlapáková.

Recepty na zdravé snídaně a svačinky pro každou věkovou skupinu
Mohlo by Vás zajímat:

Recepty na zdravé snídaně a svačinky pro každou věkovou skupinu

Co dělat, abyste měli cholesterol pod kontrolou?

„Zvýšenému LDL cholesterolu v krvi se vyhnete, pokud nebudete konzumovat vysokotučné pokrmy, masné výrobky, tučné sýry, smetanu, smetanové jogurty, živočišné tuky, vnitřnosti, polotovary, sladkosti, dortíky a podobně. Tuky preferujte rostlinné,“ říká Šlapáková.

Velký podíl na zvýšeném cholesterolu mají i cigarety a alkohol. „Játra přemění v něm obsažený cukr na tuk. Pacientům doporučujeme jíst alespoň 5x denně v menších porcích. Strava by měla být pestrá a vyvážená. Dobré je zařadit do jídelníčku hodně zeleniny a vlákniny, bílé pečivo pak nahradit celozrnným. Zapomínat byste neměli ani na aktivní pohyb a dostatečný pitný režim. Vhodné je pít čistou vodu či čaje,“ dodává Šlapáková.

Když zdravá životospráva nestačí…

Zdravý a vyvážený jídelníček je pro prevenci vysoké hladiny zlého cholesterolu samozřejmostí. Co když ale jíte přímo ukázkově a stejně ho máte příliš? I to se může stát. Odborníci totiž dokázali, že to, co jíme, ovlivňuje hladinu našeho cholesterolu jen z 25 %. Zbývající procenta ovlivňují geny. Zvýšená tvorba cholesterolu se obvykle dědí. V takových případech je nutné být pod dozorem odborníků. Lékaři vám pravděpodobně předepíší léky pro udržování jeho normálního množství v krvi.

Herečka Nikol Heřmánková Kouklová: V Ordinaci jsem byla velmi krátce, protože mi to na DAMU zakázali natáčet

Herečka Nikol Heřmánková Kouklová: V Ordinaci jsem byla velmi krátce, protože mi to na DAMU zakázali natáčet

Další články