Nevzhledné křečové žíly: Co dělat, aby se vám vyhnuly obloukem

22. října 2019
Pixabay.com
Pixabay.com

Křečové žíly sice přímo neohrožují zdraví, ale mají za následek otoky a nepříjemné bolesti. O tom, že na pohled nejsou nic moc, ani nemluvě.

Křečové žíly jsou jasně viditelné žíly pod kůží. Často se kroutí, mají ztenčenou stěnu a jsou rozšířené. Někdy se jako první objeví rozšířené žilky, tzv. metličky. Ty jsou naprosto „neškodné“, nebolí, netrápí, ale škodí kráse.

„Typickým příznakem počínajících křečových žil je nepříjemná bolest v nohách, mohou se objevit i křeče. Nohy se rychleji unaví a potíže se zhoršují během dne. Po delším stání či sezení se dostaví pocit tíhy a otékají kotníky,“ řekl pro Lifee.cz chirurg MUDr. Ladislav Svoboda.

Může za to pokrok

Naši předci se modrými provazy na nohou zrovna dvakrát netrápili. Křečové žíly neboli varixy totiž patří mezi civilizační onemocnění.

Za jejich vznik může zvyšující se žilní tlak. Postiženy jsou totiž žilní chlopně, které umožňují krvi, aby tekla směrem k srdci. Při narušených chlopních se krev vrací dolů a může zvyšovat tlak na žilní stěny. Nejčastěji se to stává v těhotenství nebo po prudkém nárůstu hmotnosti. Roli vedle nadváhy hraje i genetika. Podle nejnovějších lékařských výzkumů jsou bohužel křečové žíly dědičné.

Můžeme jim předejít?

Jestli jste se právě vyděsila, že „křečáky“ zhyzdí i vaše krásné nohy, protože je má maminka a babička, tak klid. Při dodržování určitých zásad můžete riziko jejich vzniku snížit opravdu na minimum. Takže, co pro sebe můžete udělat?

• Nikdy neseďte se zkříženýma nohama.
• Odpočívejte s nohama nahoře.
• S nohama nahoře pokud možno i spěte. Prostě si podložte matraci v nohou třeba polštářem. A nebojte, je to pohodlné.
• Dbejte na správnou výživu. Omezte tuky, dopřávejte si dostatek vlákniny a vitaminů. Hodně pijte, alespoň dva litry denně. Káva a kofeinové nápoje se ovšem nepočítají!
• Místo horké vany si dejte sprchu. Pomáhá i střídavé sprchování nohou studenou a teplou vodou.
• Cvičte, perfektní je jízda na kole.
• V žádném případě nenoste podkolenky či ponožky s pevným okrajem. A i když milujete jehlové podpatky, tak je noste jen občas.

I příroda pomáhá: Doplňky na léčbu křečových žil

Účinnou pomoc můžete najít i v přírodě. Existuje spousta bylinek a potravinových doplňků, které pomáhají křečovým žilám předejít. I když jde o ryze přírodní produkty, stejně se o jejich užívání poraďte se svým lékařem.

Vitamin C/flavonoidy
Dávkování: 500 mg vitaminu C a 250 mg flavonoidů dvakrát denně.
Doporučení: Objeví-li se průjem, snižte dávku vitaminu C.

Vitamin E
Dávkování: 250 mg dvakrát denně.
Pozor: Užíváte-li léky proti srážení krve, poraďte se s lékařem.

Borůvka
Dávkování: 80 mg výtažku třikrát denně.

Koňský kaštan
Dávkování: 500 mg výtažku každé ráno.

Listnatec kopinatý
Dávkování: 150 mg výtažku třikrát denně.

Dejte žilám co proto aneb Speciální cvičení

Lehněte si na záda na měkkou podložku. Každý z následujících cviků provádějte alespoň dvacetkrát:

•  Zvedněte nohy směrem ke stropu. Ohýbejte nohy v kotnících tzv. „pata, špička“.
• Zůstaňte ležet na zádech, nohy skrčte v kolenou a plosky opřete o zem. Opět cvičte ohýbání v kotnících „pata, špička“.
• Ležíte stále na zádech. Nohy natáhněte po celé délce na zem, abyste byla úplně natažená. Opět provádíte stejný cvik, tedy „pata, špička“.
• Nohy nechte natažené na zemi, ale posaďte se. Vaše tělo a nohy svírají pravý úhel. V této poloze ohýbejte nohy v kotníku.
• Postavte se a opřete se o stěnu. Opět se střídavě zvedejte na špičky a paty.

Zavří­t reklamu