Fotky vytištěné na látce, kovu i skle: Alžběta Jungrová posouvá hranice klasické fotografie netradičními materiály

Přední česká fotografka Alžběta Jungrová nás provedla svojí výstavou s názvem I believe/Já věřím.V prostorech staré prádelny VFN na Karlově náměstí mohou návštěvníci obdivovat její fotografická díla.Na výtvarných černobílých snímcích ztvárňuje Alžběta Jungrová své pocity skrze modelky. Ženská krása a emoce jsou jedním z témat výstavy fotografky Alžběty Jungrové.+ 17 fotek+ 18 fotek

Začínala jako fotoreportérka a fotila válečné konflikty. Dnes patří Alžběta Jungrová mezi přední české fotografky a věnuje se volné tvorbě. Setkali jsme se ve staré prádelně VFN, kde Alžběta své umělecké kousky nyní vystavuje. Prozradila nám, jak její díla vznikají i jak se tiskne na netradiční materiály. Podívejte se s námi na snímky vytištěné na látce či kovové desce. 

Markéta Behinová
Markéta Behinová 14. 09. 2023 15:00

Alžběta Jungrová se proslavila jako dokumentaristka a za svá díla získala několik ocenění Czech Press Photo. V posledních letech se věnuje volné tvorbě a ztvárňování různých emocí. „Dva roky jsem uvažovala, že chci skončit. Myslím, že i s věkem (bylo mi v té době 35 let) přijde období, kdy člověk už nechce jenom zaznamenávat to, co se děje kolem něj, ale něco sám vytvářet a říkat něco sám za sebe. Takže se ve fotce stává spíš režisérem než fotografem.“

Průřez z její tvorby jsme si zašli prohlédnout na výstavu I believe, jejímž ústředním motivem je slogan: „Kde končí realita, začíná fikce“. Alžběta Jungrová pouští uzdu své fantazii, svá díla prezentuje na netradičních materiálech a pohrává si se světlem. Stará prádelna, kde svá díla do 15. října 2023 vystavuje, tak ožila novým uměleckým životem. Původně totiž byla zničená požárem a šestnáct let zavřená. Současně s výstavou vychází též kniha I believe, která obsahuje 250 fotografií a jedná se o interaktivní dílo. Snímky nejsou vytištěné pouze na papíře, ale stejně jako v případě výstavy i na dalších materiálech.

Alžběta Jungrová objevila kouzlo staré prádelny

Alžběto, právě probíhá vaše výstava ve staré prádelně Všeobecné fakultní nemocnice na Karlově náměstí. Jak jste tento unikátní prostor našla?
Byla to vlastně úplná náhoda, přišel za mnou sám. Loni na podzim jsme hledali prostor na výstavu, kterou jsem připravovala už rok a půl společně s knihou. A někdo mi říkal, že ve fakultní nemocnici je zajímavé místo, kde loni probíhalo Bienále. Já jsem v této nemocnici shodou okolností fotila pár let předtím dokument, a tak jsem zavolala holkám na tiskové oddělení. Do prádelny jsme přišli někdy v listopadu, prostor byl zničený požárem a 16 let zavřený. Můj partner Ondřej byl statečný a rozhodl za nás, že to dáme. A opravdu jsme tam v lednu nastoupili a dva měsíce jsme pak bílili a uklízeli.

V čem je pro vás jako pro fotografku prostor tak výjimečný?
Je to dané atmosférou, která se tady mění už od příchodu. Já jsem to pracovně nazvala –⁠ začíná to peklem, pak je očistec a nakonec nebe. To je atmosféra, kterou dává sám ten prostor. Výjimečnost dotváří světlo, které celý den proměňuje náladu celé výstavy.

Vaše výstava nese název I believe, já věřím. V co věří Alžběta Jungrová?
Jsou to věci, které jsou pro mě podstatné. Takové, ke kterým jsem si časem došla. Především to, že všechno je v našich hlavách a jediné, co je důležité, je to, co cítíme.

Kde končí realita, začíná fikce

Prolíná se tato myšlenka i vaší výstavou? Má výstava nějaké cykly, podle kterých je rozdělená?
Já tady diváka nechávám plavat, nedávám k fotkám ani popisky. Definovala jsem si jen tři kapitoly, které prochází výstavou. Ale dalo by se říct, že výstava je kombinací mého subjektivního dokumentu, deníkového záznamu, ve kterém se stírá realita a fikce. Pak jsou to výtvarné černobílé snímky, na kterých jsem ztvárňovala své pocity skrz modelky. A celým dílem se prolíná taková Alenka v říši divů a svět za zrcadlem.

Kde končí realita a začíná fikce, tak zní i ústřední motiv vaší výstavy. Děláte i komentované prohlídky pro diváka, který by rád znal vaši hranici mezi těmito světy?
Připravujeme dvě komentované prohlídky, jedna z nich proběhne tuto neděli 17. září od 18 hod, vchod do prádelny je Faustovým domem. Samozřejmě je dobré, když k tomu přidám vysvětlivky. Ale doporučuju, ať si návštěvníci výstavu projdou sami a nechají ji na sebe působit. Každý cítíme něco jiného, když vidíme stejnou věc, nejlepší je nechat to sám v sobě zpracovat.

Fotky na kovových deskách

Vy ráda posouváte hranice tvorby nejenom při focení, kdy využíváte různé průhledy, odrazy, zrcadla, koláže, ale taky ve finálním zpracování fotografie a tisknete je na různé materiály, ať už je to textilie, sklo, kov a podobně. To už víte dopředu, na co budete tisknout a pracujete pak třeba i jinak se světlem?
Je to půl na půl. U něčeho už to dopředu vím, nebo když už mám něco odzkoušené, jako třeba kovové desky, tak o tom už přemýšlím dopředu při focení. Ale je to pokus omyl. Byla to náhoda. V rámci výstavy v klášteře v Rajhradu jsem byla dotlačena, jít cestou nestandardních materiálů. Ten prostor byl bez oken, měnila se tam vlhkost i teplota, takže jsem věděla, že klasické printy by nevydržely půl roku. A tak jsme hledali nějakou alternativu, která má šanci přežít.

Začali jsme zkoušet plexiskla a látky, o kterých jsme věděli, že tu životnost mají. A samozřejmě, když se do toho člověk ponoří a začne objevovat, co všechno se v postprodukci a v té finální fázi ukrývá, tak je to nekonečné. Nově jsem se spojila s firmou PrůšaLab, která se věnuje 3D tisku a novým metodám, a i oni přicházejí ze spoustou nápadů.

Od dokumentu ke stylizované fotografii

Začínala jste jako fotoreportérka a fotila i válečné konflikty. V jakém momentu nastala ta změna, kdy jste si řekla a dost a začala jste se se stylizovanou fotografií a fotografickými cykly?
Bylo to podle mě únavou. Posledních deset let, kdy jsem se věnovala dokumentům, jsem hodně cestovala. Bylo to fyzicky i psychicky náročné. Dva roky jsem uvažovala, že chci skončit. Myslím, že i s věkem (bylo mi v té době 35 let) přijde období, kdy člověk už nechce jenom zaznamenávat to, co se děje kolem něj, ale něco sám vytvářet a říkat něco sám za sebe. Takže se ve fotce stává spíš režisérem než fotografem.

A pak přišla cesta do Sudánu a s ní i ten zlom. Přiletěla jsem domů a zavolala jsem do agentury, že končím. Pak jsem položila telefon a říkala jsem si, co budu dělat, když jsem focením budovala kariéru. Začala jsem vytvářet koláže a pak se to překlopilo do stylizovaných věcí, v nichž už pracuji s nějakou svojí emocí.

Co dalšího Alžběta Jungrová v rozhovoru prozradila?

  • Jak fotila cyklus se ženami v ženské věznici ve Světlé nad Sázavou
  • Jaké snímky se dají pořídit v ulicích New Yorku
  • Proč ráda fotí české tradice
  • Jak musela na výstavu udělat výběr ze 160 000 fotek
  • Co patří mezi její fotografické sny
Ukázku z tvorby fotografky Alžběty Jungrové si můžete prohlédnout v galerii pod článkem.

Související články

Další články