První autobusy v Praze: Na Hradčany se jezdilo za 20 haléřů, linku ukončily nehody

Autobusy jezdily v Praze již v roce 1908: Linku z Malé Strany na Hradčany ukončily nehody
Zdroj: Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0
Takto vypadala koněsprežná tramvaj, která jezdila po pražských ulicích v roce 1876. Do příchodu prvních autobusů je ještě daleko...Autobus s řidičem a průvodčím první pražské autobusové linky před Vozovnou Centrála v Holešovicích. Snímek vznikl 9. května 1908. Dva měsíce poté, co v Praze začala fungovat první autobusová linka na trase Malá Strana - Hradčany.Autobusový omnibus s cestujícími na Hradčanech. Linku ovšem provázely technické komplikace a nehody. Proto byla v listopadu 1907 ukončena.Autobusová doprava se do pražských ulic vrátila až v roce 1925. V ulicích jste mohli potkat třeba tento autobus Walter PN.+ 1 fotka+ 2 fotky

První autobusy se v pražských ulicích objevily 7. března 1908. Měly propojit Malou Stranu a Hradčany. Tehdejší technologie ale tyto strmé ulice nezvládaly. A když v listopadu 1909 došlo k vážně nehodě, autobusová doprava v Praze byla zrušena. A to na dlouhých 15 let.

Imrich Rešeta
Imrich Rešeta 07. 03. 2023 14:45

I před krátkým působením autobusové dopravy v hlavní městě se lidé měli čím svézt. K dispozici byl třeba omnibus, což je vozidlo tažené koňmi, které má pevně stanovenou trasu, jak to známe z dnešní městské hromadní dopravy. Fungovaly zde také různé druhy tramvají, jedny táhly koně, druhé poháněla elektřina.

První autobusy v Čechách

Přestože se někdy říká, že toto propojení Malé Strany a Hradčan je první autobusovou linkou v Čechách, není to tak zcela pravda. Martin Harák ve své vyčerpávající Encyklopedii československých autobusů a trolejbusů uvádí, že již v roce 1907 byla provozována soukromá linka z Frýdlantu nad Ostravicí do Horní Čeladné. Byla určena k přepravě dělníků do čeladenských hutí.

Ale pojďme zpátky do hlavního města. V průběhu let 1904-05 byl ukončen provoz koňmi tažených omnibusů a koněspřežné tramvaje, která byla proměněna na tramvaj s elektrickým pohonem. Jenže v městské dopravě zůstala "díra" mezi Malou Stranou a Hradčany.

Už v předchozích dekádách se uvažovalo nad různými druhy propojení těchto městských částí, od soustavy čtyř pozemních lanových drah přes ozubnicovou parní tramvaj až po autobusy. O té poslední možnosti se dokonce mluvilo již roce 1903, ale jednání s Vilémem Dewetterem a jeho firmou Bratří Girardové selhalo.

Historie autobusů v Praze

Nakonec se přeci jenom povedlo dostat autobusy do pražských ulic, ten první vyjel 7. března 1908 v osm hodin ráno. Jezdil z Malostranského náměstí přes Hradčanské náměstí až na Pohořelec a měl devět zastávek - Malostranské náměstí, Zámecká ulice, Kostel sv. Kajetána, Rampa, Královský hrad, Toskánský palác, Loretánské náměstí, Úvoz a Pohořelec.

V této oblasti bylo natolik strmé stoupání, že by to původně zvažovaná tramvaj nezvládla. Podle informací České televize jezdily autobusy denně od šesti ráno do 22:15 ve čtvrthodinových intervalech. Jízdenka stála 20 haléřů a nebylo možné použit jednu na autobus a tramvaj. Záhy došlo k prodloužení trasy přes Karlův most až na Křižovnické náměstí.

Havárie pražských autobusů

Tehdejší vozy byly určené pro 8 pasažérů a místo pneumatik měly plné pryžové obruče. Byly dost poruchové a docházelo k různým nehodám. Jednou se autobusu značky Fiat přetrhl hnací řetěz. Řidič vůz zastavil a odešel zavolat pomoc. Jenže prázdný autobus se sám rozjel a narazil do zdi. Jindy se zase nepovedlo vypravit ani jeden autobus, takže tento druh dopravy několik dnů nefungoval.

K poslední nehodě došlo 17. listopadu 1909. „Autobus se nekontrolovaně rozjel Nerudovou ulicí a katastrofě zabránil duchaplný řidič, který začal brzdit koly o obrubník. Nikdo se nezranil, ale pro pražské autobusy to znamenalo konec," uvádí Český rozhlas. Šlo o autobus značky Gaggenau, kterému také praskl hnací řetěz.

Zajímavostí je, že autobusy se do pražských ulic vrátily až v roce 1925, kdy Elektrické podniky spustily linku Vršovice–Záběhlice. Jedním z impulzů bylo také to, že ve 20. letech Československá pošta provozovala příměstské linky. A po jejich úspěchu se o autobusy opět začalo zajímat i město.

Zdroje informací:

Wikipedia.org: První pražská autobusová linka

Dvojka.rozhlas.cz: První autobusová linka v Praze. Vozidla byla poruchová a docházelo k nehodám

Ct24.ceskatelevize.cz: Nadšení z prvních autobusů Praze dlouho nevydrželo. Vyjely roku 1908, skončily 1909

Dcera Michaely Gemrotové prodělala před narozením krvácení do mozku: Prognóza byla hrozná, ale dělá obrovské pokroky

Dcera Michaely Gemrotové prodělala před narozením krvácení do mozku: Prognóza byla hrozná, ale dělá obrovské pokroky

Související články

Další články