Temná předpověď na Valentýna 2046: Okolo Země by měla proletět planetka, NASA ji považuje za nebezpečnou

Zdroj: Pixabay

Na Valentýna v roce 2046 nebude ve vzduchu pouze láska, ale také planetka s názvem 2023 DW. Měli bychom se začít bát? Co o ní zjistila NASA? A jak daleko bude v tento den od Země?

Kamil Šivák
Kamil Šivák 19. 03. 2023 16:00

Asteroid je starší a nepřesné označení planetek. Tento doposud často používaný termín má kořeny v historickém období, kdy bylo známo pouze pár těles tohoto druhu. Úplně první objevil Giuseppe Piazzi v Palermu 1. ledna 1801 a pojmenoval ho Ceres. Věřil, že objevil novou planetu sluneční soustavy. Pojem asteroid nicméně vymyslel astronom William Herschel, a to o rok později.

Asteroid, nebo planetka?

V padesátých letech devatenáctého století bylo objeveno dalších 30 podobných těles. Již během prvních měření si astronomové uvědomili, že název asteroid není tak úplně přesný. Rozhodli se tak, že by se tato tělesa měla jmenovat minor planets, čili malé planety. V češtině tomu odpovídá slovo planetka. Vyjadřuje podstatu objektu a nikoli to, jak se jeví v dalekohledu.

Potencionálně nebezpečný objekt

Planetka 2023 je zařazena do kategorie potencionálně nebezpečných vesmírných objektů. Přesnou dráhu letu nelze nyní ještě s určitostí předpovědět. Co ale zjistit lze, je velikost objektu, který má v průměru 50 metrů. Je tak dvakrát větší než Čeljabinský meteor, který dopadl v roce 2013 na ruské území. Nemusíme se samozřejmě bát, že by planetka 2023 DW způsobila po dopadu na Zemi takovou katastrofu, ke které došlo během vyhubení dinosaurů, přesto by mohla způsobit značné škody. Než ale začnete skupovat bunkry, vězte, že riziko srážky je odborníky odhadováno na 1:560. Nejpravděpodobnější scénář tak je, že se nakonec nic nestane, planetka Zemi jednoduše mine.

Systém DART

Kdyby přeci jen Zemi někdy hrozilo bezprostřední nebezpečí, vynalezla NASA takzvaný systém DART. Vyslaná sonda by měla do blížící se planetky narazit a vychýlit ji z její dráhy tak, aby minula naši planetu. První, cvičný pokus, dopadl na výbornou. Nemusíme se tak do budoucna ničeho obávat.

Zdroje informací:

Wikipedia.org: Asteroid

Foxweather.com: NASA discovers asteroid that has slight chance of hitting Earth on Valentine's Day 2046

Zoom.iprima.cz: Zkázonosný asteroid míří k Zemi. Přesné datum možného dopadu není daleko