Chia semínka: Podporují zdraví i dietu, můžete jimi nahradit i vajíčka

17. března 2020
Pixabay.com
Pixabay.com

S pojmem chia semínka jste se už určitě setkali. Pocházejí z bylinky – šalvěje hispánské a údajně jejich síly využívali již staří Mayové, Aztéci a Inkové. Dokonce se prý chia semínka kolem roku 900 př. n. l. používala jako platidlo. Jejich domovem je Střední Amerika, pro své blahodárné účinky jsou oblíbená v mnoha zemích světa.

I když se jedná o exotickou plodinu, chia semínka seženete nejenom v prodejnách zdravé výživy nebo v e-shopech, ale i ve větších supermarketech s potravinami.

Malé, ale „nabité“

Chia semínka jsou doslova „nadupaná“ vitaminy a živinami. Velmi cenný je zejména jejich vysoký obsah vápníku (uvádí se až 5 x více než v mléce), dále železo (3 x více než špenát), zinek, hořčík, draslík a z vitaminů můžeme jmenovat A, B, C, D, či K. Bohatá jsou též na obsah vlákniny a proteiny, ale také jsou bohatým zdrojem zdraví prospěšných mastných kyselin (omega 3 a omega 6).

Pestré využití

Chia semínka nemají žádnou chuť a jsou specifická pro svou schopnost nasát tekutiny, dokážou mnohonásobně zvětšit svůj objem. Vegani chia semínka využívají jako náhradu za vajíčka, neboť je při pečení gelová struktura semínek dokáže nahradit. Pokud tento „trik“ chcete vyzkoušet – jedno vejce vyměňte za jednu polévkovou lžíci chia semínek. Stačí je namočit do 3 – 4 lžic vody a postupovat dle receptu. Chia semínka jsou vhodná také do kaší, jogurtů, v létě jsou oblíbenou složkou smoothie či koktejlů.

Pomocník při redukci váhy

Chia semínka jsou vyhledávaná i při různých redukčních dietách. Důvod je prostý – jsou bohatá na vlákninu a díky proteinům rychle zasytí a omezí chutě. V žaludku pak zvětší objem a zaženou hlad. Avšak nic se nemá přehánět – polévková lžíce je tak akorát – mají totiž vysokou energetickou hodnotu – kolem 500 kcal na 100 g.

Kam s nimi

Jak jsme již zmiňovali, vynikající jsou do kaší, jogurtů, či smoothie. Báječně se uplatní také do domácích müsli tyčinek, různých raw (nepečených) dezertů či jako posypka na chléb. Stálicí a asi nejoblíbenější jsou však chia pudinky. U nich stačí cca 3 lžíce semínek zalít hrnkem mléka dle chuti (klasické, sojové, mandlové, či kokosové), dosladit sirupem, medem a nechat chia semínka čarovat (následně dozdobit ovocem). Do všech receptů se doporučuje semínka předem namlít. Jakmile nenarušíme slupku semínka (třeba i kousáním), tak naše tělo nevyužije všechny zdraví prospěšné látky.

Ač jsou chia semínka vhodná i pro těhotné ženy a děti, neměli by je konzumovat lidé, kteří mají nízký krevní tlak, či užívají léky na ředění krve.

JAKÉ DALŠÍ VLASTNOSTI MAJÍ CHIA SEMÍNKA, ZJISTÍTE V GALERII:

Zavří­t reklamu