Jak zhubnout zdravě a bez jojo efektu? Půst musí mít řád, radí výživová poradkyně Šlapáková

2. ledna 2020
Pixabay.com
Pixabay.com

Mnoho lidí se mylně domnívá, že k hubnutí je třeba omezit přísun jídla. Jiní dokonce drží drastické diety. Právě to je ale ve skutečnosti příčinou jejich dalšího přibírání. Proč? A jak to je ve skutečnosti se zdravým hubnutím? Výživová poradkyně Johanka Šlapáková radí, jak zhubnout správně a bez námahy.

Zdravě a bez hladovění

„Abyste zdravě zhubli, musíte jíst vyváženou stravu několikrát denně. A to nejlépe pětkrát až šestkrát, naprosto ideálně po dvou až třech hodinách. Je důležité navýšit bílkoviny a vlákninu. Pozor také na další tvrzení, které doporučuje malé porce. Jedná se o zažitý mýtus. Tělu by se měla potřebná energie dodávat dle bazálního metabolismu a energetického výdeje,“ vysvětluje pro Lifee.cz výživová poradkyně Johanka Šlapáková, DiS.

Až 70 procent úspěchu podle ní tvoří správná strava, 30 procent pak tvoří aktivní pohyb po dobu minimálně 60 minut třikrát, lépe čtyřikrát týdně. „Důležitá je samozřejmě i pevná vůle. Doporučuji proto do hubnoucího režimu zařadit jednou za tři týdny takzvaný cheat day. Ten spočívá v tom, že si dáte jeden den cokoliv chcete, ale následující den je třeba najet zpět na zdravý režim. Pamatujte, že hubnutí začíná v hlavě. Jakmile nebudete mít zdravou mysl, nezhubnete,“ dodává Johanka Šlapáková.

Kdy se bát jojo efektu?

Často se stává, že lidé zhubnou, ale jejich nižší váha nemá dlouhého trvání. Kila navíc se jim vrátí jako bumerang. V takovém případě bývá na vině způsob hubnutí. Mezi nejčastější chyby patří hladovění, večerní přejídání a také drastické diety.

„Když člověk vypadne ze zavedeného režimu, na který si tělo zvyklo, jojo efekt nastane téměř okamžitě. Většinou k němu dochází v případech extrémního hubnutí, jako například při odmítání stravy, sacharidových vlnách (úprava příjmu sacharidů, pozn. red.) a různých dalších dietách, jako je vynechávání večeře. Tělo totiž potřebuje všechny živiny, jak bílkoviny, tak tuky a sacharidy. Nemůže fungovat správně, pokud nemá všechny složky, které jsou pro tělo důležité, a tím pádem i správně fungující metabolismus. Hubnutí má probíhat pomaleji, ale zato trvale. Ani k vysoké váze to nebývá za chviličku,“ říká výživová poradkyně Šlapáková.

Půst? Ano, ale s mírou!

V poslední době se stává čím dál více populární půst, který může být pro tělo prospěšný. Podle některých odborníků dokonce pomáhá oddálit stárnutí. Je ale třeba neplést si ho s hladovkou, navíc i půst by měl mít svá pravidla. „Půst jako takový škodlivý není, ale měl by mít řád. Držet byste ho měli maximálně jeden jediný den, tedy ne pětkrát do týdne, ani za měsíc,“ radí Johanka Šlapáková, DiS.

Štíhlá postava a více energie

Důležité je si pamatovat, že nic nejde hned. Proto je při zdravě probíhajícím hubnutí nutné se obrnit i notnou dávku trpělivosti. Pozor si dejte i na různé módní diety, kterým se raději vyhýbejte obloukem. Jezte vyváženě a nepřejídejte se. Pokud dodržíte všechna pravidla správného stravování, výsledky se časem jistě dostaví a kila navíc se stanou minulostí.

Zavří­t reklamu