Stravování během těhotenství: Jezte střídmě, pestře a nedejte dopustit na kyselinu listovou, radí nutriční terapeutka

2. března 2020
Profimedia.cz
Profimedia.cz

Jelikož těhotenství je skutečně jiný stav, je třeba se během tohoto období také jinak stravovat. Mimo jiné by se nastávající maminky měly zaměřit na různé vitaminy a další prospěšné látky. Zatímco některé potraviny bohaté na živiny si dáte s chutí, u jiných je třeba se překonat. Co tedy jíst, ale i co si během očekávání raději odpustit, jsme se zeptali nutriční terapeutky Johanky Šlapákové.

Pokud jste právě zjistila, že čekáte potomka a váš jídelníček zavání stereotypem, zařaďte do něj všechny potřebné živiny. „Těhotná žena by měla jíst pravidelně a pestře. Její jídelníček musí obsahovat vše důležité. Maso, zeleninu a ovoce, obiloviny, mléčné výrobky, brambory, rýži a podobně. Důležité je zejména navýšit bílkoviny ve stravě. Omezte jednoduché cukry a volte zdravé tuky,“ radí nutriční terapeutka Johanka Šlapáková, DiS.

Doplňujte vápník a vitamin D

„Vhodné je prostřednictvím stravy navýšit i vápník a vitamin D. Najdete je v mléčných výrobcích, ve vejcích, rybách, ale i v tofu, oříšcích a semínkách. Vyzkoušet můžete také doplňky stravy z lékárny v podobě pilulek. Denní dávka vápníku v období těhotenství je 1,5 gramu na den, v období kojení pak až 2 gramy na den,“ doporučuje terapeutka.

Pozor! Za dva rozhodně nejíte!

Pozor si dejte na přejídání a na klasické výmluvy, že jíte za dva. Naopak je na místě střídmost a malé porce několikrát denně. „První tři měsíce těhotenství by žena neměla přibírat na hmotnosti, nebo pouze nepatrně,“ říká nutriční terapeutka Johanka Šlapáková a dodává: „Je třeba snažit se nepodléhat těhotenským chutím. Většinou jsou totiž pro těhotné ženy nejlákavější velmi kalorická jídla plná tuku a cukru s minimem bílkovin. Žena, která jí nadměrně v období těhotenství může dostat takzvanou těhotenskou cukrovku, žlučníkové kameny, průjmy, zácpu i další potíže. Ke všemu se dítě v důsledku přejídání může narodit veliké a nést si doživotní následky, například cukrovku,“ upřesňuje terapeutka.

Zázračná kyselina listová

Hned v prvních měsících gravidity si zajděte do lékárny pro kyselinu listovou, která zajistí správný a zdravý vývoj vašeho potomka. „V těhotenství i před těhotenstvím doporučuji těhotným ženám užívat kyselinu listovou. Ta napomáhá předcházet vrozeným vadám a přispívá i ke správnému vyvíjení mozku plodu,“ říká Šlapáková.

Dodržujte pitný režim

Pro předcházení mnoha zdravotním potížím, jako je bolest hlavy či problémy s trávením, musíte v těhotenství nejen správně jíst, ale také dostatečně pít. „Velmi důležitý je dostatečný pitný režim. Ten by měly tvořit nejlépe ovocné čaje nebo obyčejná nesycená voda. Při zácpách pak doporučuji navýšit vlákninu ve stravě,“ vysvětluje nutriční terapeutka Šlapáková.

Nekuřte a nepijte!

„Rozhodně všem nastávajícím maminkám důrazně doporučuji nekouřit a nepít alkohol. Po porodu a v období kojení je to velmi podobné. Tělu dopřávejte dostatek všech živin, vyhýbejte se kořeněným a pikantním pokrmům i všem návykovým látkám. Nekuřte a nepijte alkohol,“ zakončuje Johanka Šlapáková.

Zavří­t reklamu