Vychvalovaná sója má i svou stinnou tvář: Na co si dát pozor, pokud tuto luštěninu zařadíte do svého jídelníčku?

18. Srpna 2018
Beatrice Dandová
Sójové mléko neobsahuje cholesterol.
Zdroj Pixabay.com
Témata: sója , luštěnina , zdraví , jídlo
V pokračujícím trendu vznikají nové a nové extrémní stravovací návyky. Ty našemu tělu častokrát ale více škodí, než prospívají. Ačkoliv náš původní záměr byl pomoci sobě i přírodě, nesprávné nebo mylné informace nám motají hlavu. Sója je totiž in.
Reklama

Abychom měli zdravé tělo, mysl, nebyli unavení a celkově se cítili fit, musíme našemu tělu dodávat správné živiny. V posledních letech se na vlně zdravé výživy veze i velmi populární sója a produkty z ní vyrobené (tempeh, tofu, omáčky). Není ale všechno zlato, co se třpytí, a i tato velebená asijská luštěnina vám může způsobit problémy.

Mnoho maminek například dává svým dětem sójové mléko, protože to kravské obsahuje cholesterol. Pravdou je, že cholesterol děti potřebují na správný vývin mozku, proto ho mateřské obsahuje tolik. Mnohá dětská výživa se sójovým zdrojem neobsahuje cholesterol žádný. Co naopak obsahuje, jsou přírodní „konzervanty“, které mohou způsobovat poškození mozku, oslabovat štítnou žlázu, způsobovat ledvinové kameny nebo blokovat vstřebávání bílkovin, což způsobuje namáhání slinivky. Bavíme se zde samozřejmě o situaci, kdybychom sóju konzumovali ve větším množství a často. Ale i tak jí možná jíme víc, než bychom tušili. Podle výzkumů je podíl sóji v produktech prodávaných v supermarketech až tříčtvrtinový.

Kokosový olej „na všechno“? Blbost, těchto 5 účinků nemá, odhalila slavná dietetička


Není to tak, že je sója nezdravá. Je ale rozdíl v tom, kde a jak je vypěstovaná, jak často a místo čeho jí jíme. Například v Japonsku, kde má sója svou domovinu, se fermentuje od doby tří měsíců až po tři roky. Fermentace je proces, kdy se rostlina zbavuje škodlivých látek, které nám dělají neplechu v těle a proti kterým se paradoxně zdravým stravováním chceme bránit. Jelikož v Japonsku tento úsek trvá nejméně tři měsíce, má luštěnina čas na to se nežádoucích látek zbavit.
Sója se zde využívá jen jako předkrm nebo v menším množství. Nenajdete ji na jídelním lístku jako hlavní jídlo a už vůbec s ní nenahrazují maso, jelikož sója nemá kompletní obsah bílkovin. V kombinaci se sójovou stravou si dopřávají také potraviny bohaté na jód (ryby, mořské řasy). Ty mají na starosti tvorbu štítné žlázy, kterou sója svým složením nepodporuje.

Pokud chcete sóju do svého jídelníčku zařadit, určitě to není nic špatného. Jen mějte na paměti, že je to náhražka a vitaminy, které si například vynecháním masa odepřete, byste měli svému tělu dopřát odjinud.



 

Diskuze

Reklama