Speciál: Průvodce kvalitouSpeciál: Hubněte s námiTestování

Neodbytné chutě na 15 různých jídel. Co signalizují?

Neodbytné chutě na 15 různých jídel. Co signalizují?
Zdroj: Freepik.com
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Jednou prahnete po čokoládě, jindy po hranolcích. Nemůžete se zbavit chutí na ledové nápoje? Příčiny mohou být vážnější, než jen přehřátí organismu. Server INSIDER zveřejnil seznam 15 jídel a proč jim nemůžeme odolat.

Jana Jánská 30. listopadu 2017

1. Burgry

Touha po burgru nepřekvapí u žen, které mají po periodě. Právě tehdy ztratí mnoho železa. A to naleznou spolu s bílkovinami a zinkem v burgru. Chutě na maso ale mohou pramenit také z nízkého příjmu bílkovin a sacharidů.

2. Bonbóny

Enormní chuť na bonbóny může vyvolat nízká hladina cukru v krvi. Tělo prahne po jeho doplnění – a sladké bonbóny mu ho dodají snadno a rychle.

Sacharidy, které se tráví pomaleji, jsou ale rozumnějším řešením. Jednoduché cukry v bonbónech sice rychle vyrovnají hladinu krevního cukru, ta ale během chvilky stejně rychle klesne.

Cukroví sladké jako sen: Recept na pomerančové makronky
Mohlo by Vás zajímat:

Cukroví sladké jako sen: Recept na pomerančové makronky

3. Sýr

Míváte na něj chuť nějak často? A zvlášť v zimě? Má to své vysvětlení. Sýr totiž obsahuje vitamin D, který náš organismus většinou získává ze slunečního záření.

Neodbytné chutě na sýr ale mohou signalizovat i chabý přísun tuků. Přesto to s nimi nepřehánějte. A sahejte raději po plnotučných, méně průmyslově upravených produktech.

4. Čínská jídla

Naše chutě si o ně volají často, ačkoliv tělu nemusí nic zásadního chybět. Z prostého důvodu – v čínské a celkově asijské kuchyni se mixují rozmanité chutě a vůně.

Někdy však za enormní touhou po takových pokrmech může stát dehydratace. Provází ji úbytek soli v těle. A soli bývá v čínských jídlech požehnaně.

Propagátorka zdravého jídla Bára Hernychová: Nejlepší superpotraviny si vypěstujeme sami
Mohlo by Vás zajímat:

Propagátorka zdravého jídla Bára Hernychová: Nejlepší superpotraviny si vypěstujeme sami

5. Čokoláda

Přijde na ní chuť většinou tehdy, když jsme mrzutí. Náhoda? Ne tak docela. V čokoládě (hořké) totiž nalezneme antioxidanty, které nás podle studie zklidňují.

Chutě na tuto kakaovou pochoutku ale přichází i v situaci, která se může jevit mírně absurdní – když si ji zakazujeme. Pokud se budeme udržovat v přesvědčení, že je pro nás škodlivá a že po ní ztloustneme, o to víc po ní budeme prahnout. Však víte – zakázané ovoce chutná nejlépe.

Tento začarovaný kruh můžete ukončit jedině tak, že si čokoládu dopřejete kdykoliv, kdy na ni přijde chuť. S pravidelným přísunem už nebudete strádat. A třeba si uvědomíte, že ji tak často vlastně nepotřebujete.

6. Cupcaky

I natolik specifické jídlo může značit konkrétní tělesné či emocionální potřeby. Cupcaky a jim podobné sladké dezerty si spojujeme s oslavami, a tedy dětstvím. Touha po něčem takovém tedy může být odrazem nostalgické nálady.

Rychlé večeře ze zásob: Jak připravit skvělé jídlo za pár minut
Mohlo by Vás zajímat:

Rychlé večeře ze zásob: Jak připravit skvělé jídlo za pár minut

7. Hranolky

Zdroj rychlé energie – takové jsou hranolky. A tělo to moc dobře ví. Říká si proto o ně v momentech, kdy jsme vystresovaní, nestíháme nebo jsme přepracovaní. Stejně se chová v případě delšího hladovění – hranolky rychle zaženou nepříjemný stav, kručení v břiše a nedostatek energie. Ale jen na chvilku.

8. Led

Za ledový nápoj bychom v parnu obětovali snad všechno. Nutkavá touha po ledu má ale svou diagnózu: pagofagii. Objevuje se nejčastěji u jedinců vystavených stresu, ale i pacientů s obsedantně kompulzivní nebo vývojovou poruchou. Touha po ledu může pramenit i z deficitu železa.

Kdy smíte sníst při dietě poslední jídlo? Výživová poradkyně vyvrací nejčastější mýty o hubnutí
Mohlo by Vás zajímat:

Kdy smíte sníst při dietě poslední jídlo? Výživová poradkyně vyvrací nejčastější mýty o hubnutí

9. Zmrzlina

Ačkoliv to může znít kontraproduktivně, dejte si malou porci zmrzliny na podrážděný žaludek. Uleví při pálení žáhy i překyselení žaludku.

10. Těstoviny

S porcí těstovin organismus dostane i pořádnou dávku energie. Proto je s oblibou pojídají sportovci. Chuť na těstoviny se proto častěji objevuje v zimě, kdy naše tělo musí usilovněji pracovat, aby se zahřálo.

11. Arašídové máslo

Ořechy překypují takzvanými zdravými tuky. Touha po ořechovém másle ale není tak odrazem jejich nedostatku, jako odrazem stravy chudé na sacharidy.

Vyzkoušejte zdravé maso: Co je to fermentace a jak dodává jídlu na kvalitě?
Mohlo by Vás zajímat:

Vyzkoušejte zdravé maso: Co je to fermentace a jak dodává jídlu na kvalitě?

12. Nakládané okurky

Jsou bohaté na sodík a probiotika. Přepadne-li vás touha po okurkách „nakládačkách“, zřejmě trpíte na nedostatek jedné ze jmenovaných látek. Aby byl výčet kompletní, je třeba zmínit ještě jednu příčinu: těhotenství.

13. Limonády

Jsou návykové. Proč? Protože jste si návyk zřejmě vypěstovali. Přítomná sladidla a jedovaté konzervanty potřebují neustále doplňovat, stejně jako kofein. Jakmile tak neučiníte, můžete pocítit abstinenční příznaky. No ano, drogy mohou mít různé podoby.

5 věcí, které byste zásadně neměli dělat po jídle
Mohlo by Vás zajímat:

5 věcí, které byste zásadně neměli dělat po jídle

14. Pálivá jídla

Také se někdy podivujete nad jejich popularitou v oblastech, kde se teploty celoročně pohybují kolem 30 stupňů? Vysvětlení je nasnadě – konzumace pálivého jídla spouští pocení, a tělo se tak ochlazuje. Mezi dalšími příčinami těchto chutí najdeme i poruchy štítné žlázy nebo přeslazení organismu.

15. Víno

Alkohol je droga. Dát si skleničku červeného vína denně ale může našemu organismu prospět, tvrdí vědci.

Nikdy však nepřekračujte toto množství – podle studie sklenka denně zklidní, dvě a více naopak rozproudí stres. Pijte s mírou.

Zdroj: INSIDER

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Další články