Už 25 let se stará o filmové hvězdy a novináře na karlovarském filmovém festivalu. Za tu dobu zažila PR manažerka Uljana Donátová nesčíslné množství zajímavých, dramatických i legračních příhod. V talk show Na kafeečko zavzpomínala na záviděníhodný polibek s Antoniem Banderasem i na to, jak ošemetné bylo řešit ztracené kufry Renée Zellweger.
Filmový festival v Karlových Varech, který vznikl v roce 1946, už dávno není jen českou záležitostí. Každoročně se na něm objevují ty nejzářivější hollywoodské hvězdy a nejuznávanější světoví filmové tvůrci. Jak složité je zajistit všem komfortní servis, o tom si s Miluškou Bittnerovou popovídala jedna z nejvýznamnějších a nejslavnějších píáristek v České republice a spolutvůrkyně festivalu Uljana Donátová.
„Diváci nebo lidé zvenku si často myslí, že je to něco úžasně vzrušujícího, že chodíte na večeře, skleničky a drinky s hvězdami, ale tak to vůbec není,“ rozpovídala se Uljana, která má i tak spoustu zážitků s prominentními hosty festivalu. Třeba dodnes vzpomíná na to, jak ji políbil fešný Antonio Banderas nebo jak se představitelce Bridget Jonesové Renée Zellweger ztratily cestou na festival kufry. Nejvíc wow dojem ale měla z celkem nenápadné, ale o to úžasnější dámy Judi Dench.
„Druhý den po openingu jsme měli tiskovou konferenci, kde jsem na ni čekala. Měla jsem černé šaty a k tomu výrazně červené lakovky. Tak tam tak stojím, klepu se, aby všechno klaplo, a madam Judi vystoupila a jako první řekla: 'Ježiš, vy máte úžasný boty!'“ vypráví se smíchem Milušce Bittnerové.
Uljana Donátová o práci PR manažera
Vy jste se smála, když jsem řekla „nejznámější, nejvýznamnější píáristka“, ale vy jí opravdu jste!
Já myslím, že k tomu už dneska bude patřit i nejstarší, protože jsem s filmovým PR začínala v době, kdy ještě nebylo úplně jasné, co
to obnáší, takže se v oboru pohybuji už skutečně dlouho. Teď jsem pomalu na ústupu a
věřím, že ho budou rozvíjet ti další, kteří přišli a přicházejí po
mně.
Největší akce, kterou máte pod palcem, no, palec asi nestačí, je karlovarský festival, letos už po pětadvacáté. Abychom to vysvětlily divákům, co jako píáristka děláte?
Já to vezmu historicky. V roce 2000 se měnil tým karlovarského
festivalu, ten, který se staral o média. Můj tehdy kamarád, dnes už zesnulý
Pavel Melounek, se rozhodl stát se producentem. Tím pádem se dostával do střetu zájmů a já byla oslovena, jestli bych nepřevzala jeho roli
tiskového mluvčího a PR. Takže jsem nesměle vstoupila do
kanceláře pana Bartošky a on tím svým bujarým hlasem říká, no, tak jo,
tak to zkusíme. A já si říkala, Pavel tady byl pět let, tak
kdybych zvládla těch pět let, bude to super. Letos je to 25 let a už jsem takový inventář. Ale k té práci. Diváci nebo lidé zvenku si často myslí, že je to něco úžasně vzrušujícího, že chodíte na večeře, skleničky a drinky s hvězdami, ale tak to vůbec není. Festival si daleko víc užijete, když na něj pojedete jako divák, protože já tam celých 10 dní a ještě nějakých pár
dní předtím téměř od rána do večera pracuji. Když vidím jeden
film, tak jsem velice pyšná, že se mi podařilo. Většinou je to ten, který promítáme na slavnostním zakončení. Ta naše práce je služba, já tomu prostě říkám služba.
Co přesně máte na starosti?
My
máme každoročně na festivalu akreditovaných kolem
sedmi stovek novinářů z Česka i zahraničí. A těmto lidem musíme zajistit
servis tak, aby měli prostor pro svoji práci. To znamená, že jim nabízíme různé možnosti, organizujeme pro ně novinářské
projekce, domlouváme rozhovory, propojujeme je s hosty, s tvůrci, kteří přijíždí na festival. Novináři naším prostřednictvím žádají o možnost udělat rozhovor a nejsou to jenom velké hvězdy, o které mají zájem, ale přijíždí sem i spousta zajímavých režisérů,
herců, tvůrců nebo lidí, kteří jsou součástí filmové rodiny. Nejsou to ti viditelní na plátně ani na titulcích, ale dělají třeba
kostýmy, jsou to střihači. Odbornější média často zajímá i druhý pohled, pohled do té kuchyně, a my jsme tam od toho, abychom konkrétního člověka, který přijíždí jako
člen delegace nějakého filmu, propojili s novinářem, který o něj má zájem.
Ale to určitě není všechno...
Samozřejmě
organizujeme červené koberce, to jsou ta nejviditelnější show,
kdy hvězda přijíždí před velký sál hotelu Thermal, zdraví se s fanoušky, poskytuje rychlá interview. Té práce je strašná spousta. Dále je to třeba řešení požadavků typu: Přijel jsem do hotelu, na pokoji je jekor (materiál, z něhož se vyrábějí koberce - pozn. red.), jsem alergický na
jekor, mohli byste mi to prosím zařídit?
To vše padá na vás?
Samozřejmě.
My už potom víme, na koho se obrátit, ne že bychom chodili vyměňovat
koberce. Ale někdy zkrátka, jak je ten festival velký, je pro vás složité se tam při první návštěvě zorientovat. Takže od toho jsme tam my, abychom
byli novinářům nápomocni. Program je tak strašně bohatý a skládá se z různých součástí, tak jim každodenně připravujeme programy, plány, kde mají přehledně všechno, čeho se můžou
zúčastnit, počínaje odbornou diskuzí s filmovými tvůrci až po autogramiády, které pořádají naši partneři a které jsou velmi oblíbené. Takže ta práce je servisní, služební
a kontakt, který já mám s hvězdami, je velice krátký, velice
sporadický, ale samozřejmě velice příjemný.
Uljana Donátová o polibku s Banderasem a setkání s Dench
A může být i intenzivní.
Může
být i intenzivní.
Teď narážím na to, jak jste se objímala s Antoniem Banderasem. To vám tak závidím!
No,
tak musím přiznat, že jsem nebyla jediná.
No jo, on už je takový.
Ono ty jižanské typy jsou takové a ve chvíli, kdy přišel a já ho na červeném koberci vítala, mě políbil. A jak tam stáli moji kolegové v těch řadách, tak mi trošičku záviděli. A musím říct, že i někteří muži.
Já se nedivím. A byl to takový ten nejintenzivnější z hostů, nebo se takhle líbají všichni?
Rozhodně
se nelíbají všichni, řekla bych, že poměr líbajících a nelíbajících je
výrazně ve prospěch těch nelíbající. Někteří lidé jsou introvertnější. Diváci nebo laické
publikum si vždycky říká, jak může být herec introvertní, ale herci se schovávají za roli a v soukromém životě jsou často velice
uzavření do sebe. Třeba John Malkovich, úžasný herec, ale jiný typ než Banderas. Vypadá tak jako nabručeně, přitom je to velice vzdělaný a příjemný člověk. Už se budu opakovat, ale vám to říkám poprvé, takže
to berte jako premiéru v Lifee, pro mě byla úžasný zážitek Judi Dench, madam
M. z Jamese Bonda. Je držitelkou šlechtického titulu, takže jsme u jejích agentů vyzvídali, jestli ji máme oslovovat madam nebo jinak titulovat, a přišla nám odpověď: „Judi si přeje, abyste ji oslovovali pouze Judi.“ No,
bomba, prostě úžasná dáma. Pak jsme uváděli červený koberec, takže tam mě její kolegyně představila, já ji provázela, protože jí musím představit každého novináře, odkud je, ze kterého média, proč jsme ho vybrali, a ona si mě zapamatovala. Druhý den jsme měli tiskovou konferenci, kde jsem na ni čekala. Měla jsem černé
šaty a k tomu výrazně červené lakovky. Tak tam tak stojím, klepu se, aby všechno klaplo, a madam Judi vystoupila a jako první řekla: „Ježiš, vy máte úžasný boty!“
Úžasně normální žena.
Normální žena, a když jsme byly na tom openingu, tak Eliška Balzerová říkala, já bych s ní chtěla promluvit, protože hraju stejnou roli na divadle, kterou hrála ona před lety. Takže se tam propojily a Eliška na to dodnes
vzpomíná, že to bylo strašně příjemné.
Uljana Donátová o operaci Pecka a kufrech Zellweger
Musím se zeptat, já vím, že nebudete moci jmenovat, ale stal se vám někdy nějaký fatální průšvih, kdy jste třeba museli volat doktora a tak? Stalo se to někdy hollywoodské hvězdě?
Stalo
se to hollywoodské hvězdě, dokonce tady byl i hollywoodský herec před lety operován. To už je opravdu hodně času zpátky, v té době jsem
ještě nepůsobila jako tisková mluvčí. Byl tady Gregory Peck, který
dostával cenu. A poslední večer už se necítil dobře, měl
akutní zánět slepého střeva a musel být převezen do nemocnice. Byl tady
operován a naštěstí to dopadlo dobře. Poslal i velké
poděkování zdejším lékařům, že zasáhli velmi profesionálně a velmi brzy a de facto předešli nejhoršímu.
A takové ty extrémní požadavky? Víte, jako že se někdo chce koupat ve vaně plné šampaňského nebo chce kila drog.
Tak to nejde přes nikoho na festivalu (smích). Samozřejmě jsou hosté, kteří chtějí nějaký typ vody nebo něco takového, ale nikdy to nejsou extrémy. Pamatuju si jednu prekérní situaci, kdy přijala Renée Zellweger, Bridget Jones, a v době, kdy letěla do Varů, byla na
letišti v Londýně stávka personálu, takže tam po pásech jezdily desetitisíce kufrů a nikdo je neodebíral. A mezi nimi i byly i kufry Renée Zellweger. Takže přiletěla do Varů jenom s příručním zavazadlem a musela
absolvovat openingový ceremoniál v džínách a tričku, protože všechny její krásné šaty jezdily na Heathrow. Naštěstí druhého dne dorazily, takže další prezentaci a úvod
svého dalšího filmu mohla absolvovat ve
společenských šatech. To jsou okamžiky, kdy člověku zatrne, ale nemůžete to ovlivnit.
A něco dalšího?
Cenu za mimořádný umělecký
přínos světové kinematografii u nás přebíral Richard Gere a my jsme tehdy, to byla fakt krása a shoda
okolností, hráli Pretty Woman. Ten film byl už tehdy kulťák a téměř se přesouval do kategorie filmů pro
pamětníky a my ho hráli na letním kině. Bylo nádherné počasí, do toho letňáku přišlo 7 000 lidí a Gere to osobně uváděl. Byl z toho úplně hotový, říká: „Tady na takhle starej film přijde tolik lidí?!“ A my říkali, u nás je to kult, dává se to na Vánoce. K výchově každé mladé dívky patří zhlédnout Pretty Woman, Nebožtíci přejí lásce a Lásku nebeskou. Takže
on byl úplně nadšený a fotil se tak, aby bylo vidět těch 7 000
lidí, kteří mávali a svítili mobily. Tahle fotka pak obletěla celý svět. Úžasné, úžasné.
Tak vidíte to.
John Travolta byl také příklad wow hvězdy, která
je velice vstřícná, úžasná. Když uváděl Horečku sobotní noci, tak předvedl v letňáku svůj speciální taneček. Byl velice
vstřícný k fanouškům, podepisoval, fotil se. To bylo prostě super.
Uljana Donátová o letošních zahraničních hvězdách festivalu
Kdopak k nám přijede letos? Co tam budeme mít za hvězdy?
My jsme strašně rádi, že se do Karlových Varů vrátí Michael Douglas. On už byl ve Varech roku 1998, kdy dostal Cenu
za mimořádný přínos světové kinematografii. Přiletí uvést film Přelet nad kukaččím hnízdem Miloše Formana, který má 50 let od premiéry. Michael Douglas tedy nepřiletí jako
herec, ale jako producent. V Přeletu nehraje, ale má za něj spolu se Saulem Zaentzem producentského Oscara a díky Miloši Formanovi má ten film pro nás určitý přesah. Miloš Forman byl dlouholetým osobním přítelem Jiřího Bartošky,
byl dlouholetým podporovatelem festivalu, pomáhal mu v devadesátých letech budovat renomé tím, že pomáhal
oslovovat hollywoodské hvězdy, aby byly hosty
festivalu, a takhle oslovil i Michaela Douglase, aby tehdy
přiletěl. On to Milošovi slíbil a jsme strašně rádi, že se ten kruh uzavírá. Michael
Douglas se vrací a my budeme moct na mimořádném představení ve velkém
sále v Thermalu uvést digitálně restaurovanou kopii Přeletu nad kukaččím hnízdem a znovu uvidíme to, jak ten indián prohodí kvádr oknem a odchází za svobodou, protože v době, kdy to Miloš točil, tady ta svoboda nebyla a my, co jsme se k tomu filmu tajně dostali na propašovaných kazetách a pouštěli si ho doma na videorekordérech se
šíleným zvukem a rozostřeným obrazem, jsme u toho brečeli.
A přiletí ještě někdo zajímavý?
Máme ženskou držitelku Ceny prezidenta, lucemburskou herečku Vicky Krieps, která už má trofeje z Cannes a Evropskou filmovou cenu. Ta by
měla přiletět, má teď nový film. Velký
Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos převezme švédský herec a úžasný člověk Stellan Skarsgård. Prolomit vlny, jestli si je pamatujete, to
jsou desítky filmů, třeba Mamma Mia!.
Takže je to našlapané.
Takže
věříme, že i tohle bude událost festivalu. Stellan hraje jednu z
hlavních rolí ve filmu, který letos získal Velkou cenu na festivalu v Cannes. Odehrál spoustu rolí, takže budete na internetu scrollovat hodně dlouho, než se dostanete na konec. A hraje mu to úžasně. Je kmenovým hercem legendárního Larse
von Triera, hrál ve většině jeho filmů, a zároveň se nezříká hollywoodské produkce, počínaje Dobrým Willem Huntingem,
kde poprvé zazářil v Hollywoodu, až po
různé akční filmy, ve kterých se objevoval poslední roky. Ta škála je ohromná. Dokáže zahrát komorní postavu v malém nezávislém filmu, stejně jako roli v hollywoodském trháku.
Co dalšího prozradila Uljana Donátová v pořadu Na kafeečko:
- Jak těžké bylo změnit obrázek festivalu jako párty, kde se celebrity opíjejí
- V čem spočívalo kouzlo Jiřího Bartošky, že to tak uměl s lidmi
- Jak maturovala s těhotenským bříškem a jak ji poznamenalo brzké mateřství
- Jak se dostala k psaní scénářů a knih
- Jak Jiří Bartoška a Eva Zaoralová vybudovali tým snů pro Vary
V galerii se podívejte na fotky Uljany Donátové s Jiřím Bartoškou nebo v průběhu festivalových let.