10 tělesných změn, které signalizují, že málo spíte

26. dubna 2017
Easyhealthoptions.com
Easyhealthoptions.com

Vybudovat si spánkový rytmus může být složité, zvlášť pokud žijete ve městě. Noční kluby, bary či kina přitahují silou magnetu díky nezaměnitelné atmosféře. Odolat pokušení se ale vyplatí, pokud se chcete těšit zdravému a dlouhému životu. Toto je 10 signálů, že nespíte tak, jak byste měli.

1. Tloustnete

Ani ne proto, že jste více hodin na nohou, a tak toho spořádáte víc. Pokud nedostatečně spíte, v pohotovosti je stresový hormon kortizol, který dává signál k ukládání tuku. Několik studií v minulosti potvrdilo souvislost spánku s přibýváním na váze. Účastníci jedné z nich do sebe vpravili o 300 kalorií denně víc, když šidili odpočinek.

2. Nemůžete se soustředit

Po probděné či protančené noci máte celé dny jako v mlze. Nemůžete se koncentrovat na práci, přemýšlet nebo se rychle rozhodovat. Znáte to? Po následujícím zjištění možná svou zodpovědnost vůči spánku přehodnotíte…

… protože už jedna nekvalitní noc může snížit ostražitost a jiné mentální pochody až o 32 %! Jedna studie dokonce přinesla informaci, že s dlouhodobou spánkovou deprivací se zmenšuje objem mozku a ztrácí svou hustotu. To může ovlivnit mnoho důležitých duševních procesů.

3. Nemáte emoce pod kontrolou

Proč si celý den po špatné noci připadáte jako z porcelánu, má vědecké opodstatnění. Problémy se spánkem totiž umetají cestičku rozladěnosti a stresu. Podle některých výzkumů se nepoučitelné sovy mohou dopracovat k nemocem jako deprese.

4. Vaše paměť vás neposlouchá

„Kam jsem jen dala ty klíče?“ Jsou tyto otázky na pořadu dne? Zeptejte se ještě jednou, a to sami sebe na to, zda se po ránu cítíte odpočatí. Problém s pamětí totiž může spočívat v neuspokojivém spánku.

Odborníci tuto spojitost už nesčetněkrát zkoumali. Průsečík našli v takzvané REM fázi. To je ta část spánku, během níž se vám zdají sny. A která má značně pozitivní vliv na paměť a další mentální funkce.

Benchmarkpsychology.com

5. Máte oslabenou imunitu

Budete-li šidit spánek, tělo vám za to nepoděkuje. Pro imunitu je to signál, že si může dát pohov, a uvolní tak cestu nemocím. Možná proto jste tak často nastydlí.

6. Nemáte chuť na sex

Hormony se bouří, pokud tělo nedostane řádný spánek. Ale jinak, než byste možná chtěli – sexuální touhy utlumí. Nechuť k sexu je ale i důsledkem prachobyčejné únavy ze zanedbaného odpočinku.

7. Tušíte, že se nedožijete dlouhého věku

V rámci jednoho výzkumu měly ženy spící pod pět hodin denně menší šance, že se dožijí tolika let, co ženy s adekvátním odpočinkem. Může za to zřejmě chronický stres vyvolaný krácením spánku.

8. Potýkáte se s nemocí srdce

Přibývání tělesného tuku i cukru v krvi mohou být dílem spánkové deprivace. Což není nic, kvůli čemu by srdce jásalo. Berte tyto tělesné změny jako varování, že vaše může onemocnět.

9. Měli jste opakovaně nehodu či zranění

Teď už víme, že nedostatek spánku narušuje pozornost a soustředění. To je nežádoucí zejména pro řidiče a lidi, jejichž zaměstnání vyžaduje fyzický výkon.

10. Objevilo se u vás chronické onemocnění

Od chronického stresu a oslabené imunity, způsobených nekvalitním odpočinkem, je jen krůček k závažným chronickým onemocněním. Ve hře nejsou pouze srdeční onemocnění, ale i mozková mrtvice, obezita či mentální choroby.

Hýčkejte si proto svůj „očistný“ noční rituál. Ve spánku se vaše tělo i mysl regeneruje. Budete-li je přepínat, nakonec selžou úplně. Naučte se spánek vnímat jako tu nejlepší prevenci proti návštěvám lékaře.

Co se děje, když upadneme do hlubokého spánku? Čtěte:

Zdroj: Lifehack

Zavří­t reklamu