Klíč k duševnímu zdraví leží ve střevech: Podle odborníků lze depresi zmírnit kefírem

Klíč k duševnímu zdraví leží ve střevech: Podle odborníků lze depresi zmírnit kefírem
Zdroj: Freepik
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Trpíte špatnou náladou, úzkostí nebo depresí? Podle BBC je už přes sto let prokázáno, že za to může jedna část lidského těla, od které bychom to možná nečekali – naše střeva. A jak je dostat do co největší pohody?

Imrich Rešeta
Imrich Rešeta 24. září 2021

BBC píše, že střeva nepatří zrovna k místům, kde bychom hledali původ deprese. Jenže doktor George Porter Phillips si na počátku 20. století všiml zajímavou věc. Když procházel odděleními proslulé londýnské královské nemocnice Bethlem, zjistil, že jeho pacienti s melancholií často trpěli těžkou zácpou a dalšími známkami „obecného ucpávání metabolických procesů“.

Přejídáním se netloustne: Nová studie ukazuje, proč vlastně přibíráme na váze
Mohlo by Vás zajímat:

Přejídáním se netloustne: Nová studie ukazuje, proč vlastně přibíráme na váze

Střeva a deprese

I když se jako první nabízí myšlenka, že k těmto problémům vedla deprese, Phillipse napadlo, jestli by to nemohlo být naopak. Šlo by zaměřením se na střeva zmírnit deprese?

Aby to zjistil, nasadil pacientům stravu zbavenou veškerého masa, kromě ryb. Nabídl jim také fermentovaný mléčný kefír, který obsahuje bakterie lactobacillus, „přátelský“ mikrob, o němž se již tehdy vědělo, že usnadňuje trávení.

Kupodivu to fungovalo. Z 18 testovaných pacientů bylo 11 zcela vyléčeno, u dvou dalších došlo k výraznému zlepšení. Tohle zjištění patří mezi první vědecké důkazy, že střevní bakterie mohou mít ohromný vliv na duševní pohodu.

Jídlem na Alzheimera: Které potraviny doporučuje lékařka k boji s demencí?
Mohlo by Vás zajímat:

Jídlem na Alzheimera: Které potraviny doporučuje lékařka k boji s demencí?

Jak zlepšit duševní zdraví

Miliardy živých organismů uvnitř střev ovlivňují naši náladu. Střeva jsou také často označovaná jako druhý mozek. Devadesát pět procent serotoninu, tedy hormonu štěstí, totiž produkují specializované střevní buňky, takzvané enterochromafinní buňky.

Poškození tohoto jemného systému antibiotiky, cukrem, stresem nebo toxiny ze životního prostředí může mít za následek produkci a distribuci nesprávného množství serotoninu v mozku, což vede k úzkosti a depresi.

Mezi nejúčinnější způsoby, jak tohle napravit, patří konzumace „psychobiotika“ nebo-li produktu živé kultury, jako je třeba kefír. Obsahuje velké množství vápníku a vitaminu A, co spolu s miliardami živých bakterií přispívá k normálnímu fungování nervového systému. Podle přehledu studií publikovaných v časopise General Psychiatry mohou lidem s úzkostí pomoct regulovat mikroorganismy v jejich střevech právě probiotické potraviny. Dvě velké studie z roku 2019 zase zjistily, že u lidí s depresí chybí několik druhů střevních bakterií, což ukazuje, že střevní bakterie mohou vytvářet látky, které ovlivňují funkci nervových buněk a náladu.

Zůstaňte v posteli: Když si o víkendu přispíte, snížíte riziko deprese o polovinu
Mohlo by Vás zajímat:

Zůstaňte v posteli: Když si o víkendu přispíte, snížíte riziko deprese o polovinu

Zdroje informací:
BBC.com: How your belly could heal your brain
Chucklinggoat.co.uk: Why Kefir Is The Best Mental Health First Aid

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Další články