Hummus: Potravina pro štíhlou linii, neobsahuje cholesterol a navzdory jménu lahodně chutná

Hummus z avokáda: Suroviny: 2 avokáda 400 g konzervy cizrny 1 lžíce olivového oleje 1/2 lžičky římského kmínu 5 g sušeného koriandru sůl pepř. Postup: Všechny uvedené ingredience rozmixujeme dohladka. Pokud bude směs příliš hustá, zředíme ji pár lžícemi vody. Hummus se skvěle hodí k čerstvé nakrájené zelenině, celozrnným opečeným tortillám a nebo jako husttí dresink do salátů.
Zdroj: Pinterest
Klasický hummus: Suroviny: 1 plechovka cizrny sůl citronová šťáva z 1/2 citronu 1 stroužek česneku, rozmačkaný 1 špetka kmínu, mletý, nemusí být 2 lžíce sezamové pasty tahini. Postup: Všechny ingredience smícháme, rozmixujeme nebo rozmačkáme. Dáme do misky, zalijeme olivovým olejem a poprášíme paprikou. (V oleji mohou být osmažené kousíčky mletého masa.) Příloha: jakékoliv čerstvé pečivo (autentický je libanonský chléb), zelenina nakrájená na tyčinky. Sezmová pasta a olivový olej zpomalují vstřebávání alkoholu a přitom jsou zdravé. Vhodné na různá pohoštění, kde se podává alkohol.Hummus s rajčaty podle šéfkuchaře Lukáše Nevyjela: Suroviny: 140 g cizrny 80 g tahini pasty 30 ml olivového oleje 2-3 stroužky česneku (dle chuti) šťáva z 1 citronu (dle chuti) sůl 100 g rajčat bazalka na ozdobení. Postup: Hummus je cizrnová kaše z vařené cizrny smíchaná s tahinou pastou, což je pasta ze sezamu, olivovým olejem, citronovou šťávou, třeným česnekem a solí. Vše rozmixujeme. Hummus můžeme doplnit o sušená rajčata, ale také o čerstvá nebo pečená v troubě. Sušené vmixujeme do hummusu. Pečená či čerstvá přikládáme k hummusu a používáme místo chipsu.Hummus z červené řepy: Suroviny: 250 g sušené cizrny 1 větší vařená červená řepa 50 ml vody z uvařené cizrny 200 ml olivového oleje 3 lžičky tahini šťáva z 1 citronu 1 šalotka 2 stroužky česneku ½ chilli papričky 2 lžičky mletého římského kmínu sůl, pepř. Postup: Cizrnu naložte do vlažné vody na 6 až 8 hodin nebo přes noc, aby zvětšila svůj objem. Vodu z cizrny slijte a pro samotné vaření použijte novou. Vařte 1–1,5 hodiny do změknutí a nechte vychladnout. Cizrnu vložte do stolního mixéru spolu se solí, olivovým olejem, červenou řepou nakrájenou na menší kousky a 50 ml vody z cizrny mixujte alespoň 10 minut. Přidejte tahini, šťávu z jednoho citronu a dále mixujte. Šalotku spolu česnekem zbavte slupky a vše přidejte do mixéru. Hummus dochuťte římským kmínem, chilli papričkou a pepřem. Vše spolu mixujte dalších 5-10 minut, dokud nebude hummus hladký. Hotový hummus podávejte s čerstvě nakrájeným koprem a nasekanými mandlemi.Hummus z bílých fazolí: Suroviny: 1 jarní cibulku i s natí, nakrájenou na kousky 400g plechovku bílých fazolí, opláchnutých a okapaných 2 lžíce pasty ze sezamových semínek tahini (nemusí být; lze nahradit máslem z burských oříšků); prodávají obchody s arabskými specialitami 1 paličku česneku 2 lžíce olivového oleje plus trochu na pokapání 1 plátek bílého chleba, namočeného do vody a lehce + 1 fotka+ 2 fotky
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Říká se, že se hummus poprvé objevil ve středověku někde na území dnešního Turecka. Dnes ho milují lidé po celém světě. Pokud jste mu vy ještě nepřišli na chuť, pak se ho naučte správně připravovat a buďte si jisti, že si tuhle zdravou pochoutku také oblíbíte.

Petra Járková
Petra Járková 3. srpna 2019

Složení hummusu

Jedná se o uvařenou a rozmačkanou cizrnu, která se smíchá se sezamovou pastou zvanou tahini. Do směsi se následně přidá ještě sůl, česnek, olivový olej a nesmí chybět ani citronová šťáva.

Zdravé mlsání

Obecně platí, že cizrna je zdrojem bílkovin, díky nimž může náš organismus budovat svalovou hmotu. Ocení jej ale i ti, co jsou na sladké. V cizrně totiž najdeme i takzvané složené cukry, které pomáhají udržet stabilní hladinu cukru v krvi.

Prospěšné tuky

Najdeme v něm našemu tělu prospěšné nenasycené tuky, jako jsou například omega-3 mastné kyseliny. Dále sacharidy, prospěšné minerální látky, antioxidanty, aminokyseliny, ale i vlákninu a řadu vitaminů.

Pečený pstruh s kuskusem a zeleninou
Mohlo by Vás zajímat:

Recepty plné zdraví aneb i zdravý jídelníček může být chutný a jednoduchý

Dieta

Hummus je čistě rostlinný zdroj, který neobsahuje vůbec žádný cholesterol, takže není divu, že si tuto potravinu zamilovali vegetariáni, vegani a lidé bojující s nadváhou. Konzumovat jej mohou například i kojící ženy a vhodný je pro děti.

Výhody konzumace

Tato specialita posiluje náš imunitní systém. Díky jeho konzumaci budete mít také zdravou pleť, silné nehty a vlasy. Kromě toho je také vhodnou prevencí proti srdečním onemocněním, ale i cukrovce 2. typu.

Servírování

Hummus se dá servírovat různě. Můžete si jej dát jako hlavní chod například se zeleninou, ale vhodný je i do různých salátů či omáček. Oceníte jej i jako přílohu ke steaku, rybám či ke grilované zelenině. Můžete si z něj ale udělat i výbornou pomazánku.

NA RECEPTY Z HUMMUSU SE PODÍVEJTE DO GALERIE:

Cvičitelka Hanka Kynychová: Tři roky jsem žila s tyranem, bití mi přišlo normální

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Další články